اندوخت

معنی کلمه اندوخت در لغت نامه دهخدا

اندوخت. [ اَ ] ( مص مرخم ) اندوختن. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه اندوخت در فرهنگ فارسی

اندوختن

جملاتی از کاربرد کلمه اندوخت

هر سبزه که دست چمن اندوخت به سالی بیداد خزان برد به غارت به یک ایما
رفت و لختی گلاب و عود اندوخت ریخت بر وی گلاب و عود بسوخت
صفا بس که اندوخت سر تا به پایش توان دید از آن سینه راز نهان را
پس از آن که در رشته کارگردانی تحصیل کرد و در استودیوهای باواریا فیلم تجربیاتی اندوخت در به تهران بازگشت و استودیوی ویلا فیلم را تأسیس کرد نخستین فیلم اش را با نام شهر بزرگ در ۱۳۴۱ کارگردانی کرد که تهیه‌کننده‌اش بابکن آویدیسیان بود. وی فیلم‌های بازو طلایی، قدرت عشق، وحشی جنگل، شیربها و تعقیب تا جهنم را نیز کارگردانی کرد. او سپس به کار واردات فیلم‌های خارجی و توزیع فیلم در شهرستان‌ها متمرکز شد.
علاقه او به عکسبرداری از وقایع جنگ به فعالیت مستقلش پایان بخشید و پس از آن که مأموریتش را برای چند نشریه مختلف انجام داد و تجربیاتی اندوخت، بار دیگر در سال ۱۹۴۴ به عنوان خبرنگار مجله لایف در اقیانوس آرام، همکاری خود را با این نشریه از سر گرفت.
گل مشت زری را که به صد خون دل اندوخت بر راهگذار تو مهیای نثار است
ای بسا کس که خرمنی اندوخت جست ناگاه یک شرار و بسوخت
او در این دوران تجارب بسیار اندوخت و بعضی از این خاطرات را در شعرهایش منعکس کرده‌است.
در خاک آن بهشت بر اندوخت جان عبیر
چه گنجها که تواند ز نقد وقت اندوخت هر آن رمیدن که فارغ ز آشنایی شد
وانچه اندوخت سفله طبع لئیم بعد مرگ از برای دشمن ماند
وی در حالیکه در دانشگاه تحصیل می‌کرد، درفیلم‌سازی مستند و خبری تجاربی اندوخت و چندین مستند کوتاه و بلند تولید نمود که مورد توجه جشنواره‌های داخلی قرار گرفت. در سال ۱۳۸۹ مدیر بخش مستند شبکه بین‌المللی پرس تی‌وی شد و در طول چهار سال فعالیت به عنوان مدیر این شبکه، کارگردانی و تهیه‌کنندگی فیلم‌های مستند فراوانی را بر عهده داشت.
حسنعلی علیپور (زاده ۳۰ آذر ۱۳۱۷ – درگذشته ۱۴ تیر ۱۳۸۹) خیر مدرسه‌ساز اردبیلی بود که پس از آنکه طی ۴۰ سال اقامت در اروپا و از راه تجارت فرش ثروتی اندوخت، به ایران بازگشت و ده‌ها مدرسه و بناهای خیریه دیگر با هزینه شخصی ساخت و به وزارت آموزش و پرورش هدیه کرد. بسیاری از مدارس ساخته شده توسط او در نقاط روستایی و محروم استان اردبیل بنا شده و ده‌ها هزار نفر در مدارس وی تحصیل کرده‌اند. وی به احترام ۷۲ نفر از یاران امام حسین، ۷۲ عدد مدرسه ساخت و وقف کرد. او تمام دارایی خود را از جمله آخرین خانه محل سکونت خویش را هم در راه مدرسه سازی و صرف امور خیریه بخشید.
وی زادهٔ ژنو بود. در دانشگاه بن دانش اندوخت و در ۱۸۴۳ دکترایش را گرفت. در ۱۸۴۷ به استخدام موزه بریتانیا درآمد و پس از بیست سال خدمت به نگهبانی از دستنوشته‌های خطی گمارده شد.
سوزن و رشته ز خورشید اندوخت وصله زرد قصب بر وی دوخت
می توانی خرمنی اندوخت از هر دانه ای خرده خود صرف اگر در راه درویشان کنی
پوررضا در دوره‌های بعد نتوانست در انتخابات موفق شود اما با وکالت پرونده‌های بزرگ، ثروت و املاکی اندوخت و از برجسته‌ترین وکلای ایران شد. در اواخر عمر بینایی‌اش را از دست داد اما همچنان به وکالت می‌پرداخت.