اندادا ( به انگلیسی: Andada ) یک روستا در هند است که در گجرات واقع شده است. اندادا ۱۳٬۵۰۶ نفر جمعیت دارد.
معنی کلمه اندادا در دانشنامه اسلامی
[ویکی الکتاب] معنی أَندَاداً: همتایان ریشه کلمه: ندد (۶ بار) «أَنْداد» جمع «ندّ» (بر وزن ضدّ) به معنای شریک و شبیه، به تعبیر دقیق تر چنان که در «مفردات» می گویند: «ندّ» و «ندید» به معنای چیزی است که از نظر گوهر و ذات شریک و شبیه چیز دیگری باشد; و جمع «نِدّ» به معنای «مثل» است. ولی آن گونه که «راغب» در «مفردات» و «زبیدی» در «تاج العروس» (از بعضی از اهل لغت) نقل کرده اند «نِدّ» به چیزی گفته می شود که شباهت جوهری به چیز دیگری دارد; ولی «مثل» به هر گونه شباهت اطلاق می شود. بنابراین «نِدّ» معنای عمیق تر و رساتری از «مثل» دارد. «ندّ» (بر وزن ضد) به معنای «مثل و مانند» است، با این تفاوت که «مثل» مفهوم وسیعی دارد، ولی «ندّ» تنها به معنای مماثلت در حقیقت و گوهر چیزی است. (بکسرنون) در صحاح گفته: نِّد به معنی مثل ونظیر است ایضا نِدید و نِدیدَه در مجمع فرموده:« اَلنِدُّ: اَلْمِثْلُ وَ الْعَدْلُ» راغب میگوید: ندید شیء شریک آن است در جوهرش و آن نوعی مماثلت میباشد زیرا مثل بهر مشارکت اطلاق میشود پس هر ندّ مثل است ولی هر مثل ندّ نیست. جمع نِدّ اَنْداد است که جمعا شش بار در قرآن مجید آمده است . دانسته و از روی علم بر خدا شرکاء و امثال قرار ندهید . مراد از انداد هر شریکی است که به خدا نسبت داده شود اعم از بتان و بشر و کواکب و غیره. در اقرب الموارد گفته: نِدّ همیشه مخالف نظیر خود میباشد. نگارنده گوید: شاید از این جهت است که بعضی نِدّ را ضد معنی کردهاند در نهایه گفته:« نِدُّ وَهُوَمِثْلُ الشَّیْء الَّذی یُضادُّ فی اُمُورِهِ وَ یُنادُّهُ اَیْ یُخالِفُهُ».
جملاتی از کاربرد کلمه اندادا
و جعلوا لله اندادا ليضلوا عن سبيله قل تمتعوا فان مصيركم الى النار(.3)
آيات (165) تا (167) : و من الناس من يتخذ من دون الله اندادا يحبونهم كحب الله والذين ءامنوا ...
الذى جعل لكم الارض فراشا و السماء بناء" وانزل من السماء ماء فاخرج به من الثمرات رزقا لكم فلا تجعلوا لله اندادا و انتمتعلمون - 22
و همچنين جانداران ديگر، آفريده ، يكى از زنده تريندلائل وجود او است لذا بلافاصله اضافه مى كند: (اكنون كه چنين است براى خداشريكهائى قرار ندهيد در حالى كه مى دانيد) (فلا تجعلوا الله اندادا و انتم تعلمون ).
الذى جعل لكم الاءرض فرشا و السماء بناء وانزل من السماء ماء فاخرج به من الثمرت رزقا لكم فلا تجعلوا لله اندادا و انتمتعلمون (22)
و جعلوا لله اندادا ليضلوا عن سبيله قل تمتعوا فان مصيركم الى النار
و من الناس من يتخذ من دون الله اندادا يحبونهم كحب الله والذين ءامنوا اشد حبا لله و لويرى الذين ظلموا اذ يرون العذاب ان القوة لله جميعا و ان الله شديد العذاب (165)
مى شدند كرده مى گويد: (آنها براى خدا شريكهائى قرار دادند تا مردم را به اينوسيله از راه او گمراه سازند) (و جعلوا لله اندادا ليضلوا عن سبيله ).
(فلا تجعلوا لله اندادا و انتم تعلمون ) الخ ، كلمه (انداد) جمع (ند) بر وزنمثل ، و نيز بمعناى آنست ، و اينكه جمله : (و انتم تعلمون ) را مقيد بقيد خاصى نكرد، ونيز آنرا بصورت جمله حاليه از جمله : (فلا تجعلوا) آورد، شدت تاءكيد در نهى رامى رساند، و مى فهماند: كه آدمى علمش بهر مقدار هم كه باشد، جائز نيست براى خدامثل و مانندى قائل شود، در حاليكه خداى سبحان او را و نياكان او را آفريده ، و نظام كونرا طورى قرار داده كه رزق و بقاء او را تاءمين كند.
بـسـم اللّه الرحـمـن الرحـيـم حم (1) تنزيل من الرحمن الرحيم (2) كتاب فصّلت اياتهقـرانـا عـربـيـا لقـوم يـعلمون (3) بشيرا و نذيرا فاعرض اكثرهم فهم لا يسمعون (4) وقـالوا قـلوبـنـا فـى اكـنـة مـمـا تـدعـونـا اليـه و فـى اذاننا وقر و من بيننا و بينك حجابفاعمل اننا عاملون (5) قل انما انا بشر مثلكم يوحى الى انما الهكم اله وحد فاستقيموا اليهو اسـتغفروه و ويل للمشركين (6) الّذين لا يوتون الزكوة و هم بالاخرة هم كافرون (7) انالّذيـن امـنـوا و عـمـلوا الصـالحـات لهـم اجـر غـيـر مـمـنـون (8)قـل ائنـكـم لتـكفرون بالّذى خلق الاءرض فى يومين و تجعلون له اندادا ذلك رب العالمين(9) و جـعـل فـيها روسى من فوقها و برك فيها و قدر فيها اقوتها فى اربعة ايام سواءللسـائليـن (10) ثـم اسـتـوى الى السـمـاء و هـى دخـانفقال لها و للارض ائتيا طوعا او كرها قالتا اتينا طائعين (11) فقضئهن سبع سموات فىيـومـيـن و اوحـى فـى كـل سـمـاء امـرها و زينا السماء الدنيا بمصابيح و حفظا ذلك تقديرالعزيز العليم (12).
و الوجه الآخر انه عطف علی الاستفهام، مجازه: الّذی جعل للَّه اندادا خیر ام من هو قانت؟