انحصار چندتایی
جملاتی از کاربرد کلمه انحصار چندتایی
رقابت بین شرکتها در بازار انحصاری مابینچندتایی ذاتاً یک موقعیت تعامل استراتژیک است که به همین منظور، بهترین ابزار برای تحلیل آن، نظریه بازیها است. بخاطر اینکه این بحث به منزله اولین کاربرد نظریه بازیها است، ما بر روی مدلهای ایستای نسبتاً سادهٔ انحصار چندتایی بیشتر متمرکز هستیم که تنها یک دورهٔ تعامل رقابتی وجود دارد و شرکتها اقدامات خود را با هم انجام میدهند.
شرایط بیشنیهسازی سود: در یک بازار انحصار چندتایی، هر گاه درآمد نهایی برابر با هزینه نهایی شود، سود بیشینه خواهد شد.
تبعیض اقتصادی با تبعیض قیمتی تفاوت دارد. تبعیض قیمتی رویه ای است که به موجب آن انحصارگران (و تا حدی انحصار چندتایی و رقبای انحصاری) قیمتهای متفاوتی را از خریداران مختلف بر اساس تمایل آنها به پرداخت دریافت میکنند.
مثال بازار انحصار چندتایی در ایران، صنعت خودروسازی است که در آن تعداد کمی تولیدکننده و تعداد زیادی مصرفکننده وجود دارد.
در انحصار چندتایی ممکن است تولیدکنندگان با تبانی اقدام به کنترل تولید و افزایش قیمت بزنند، مانند وضعیتی که در انحصار تکجانبه پیش میآید. اگر این تبانی به صورت رسمی درآید به آن کارتل میگویند. یکی از تأثیرگذارترین موارد اوپک است که در تعیین قیمت جهانی نفت خام تأثیرگذار است.