انجیل مرقس
معنی کلمه انجیل مرقس در لغت نامه دهخدا

انجیل مرقس

معنی کلمه انجیل مرقس در لغت نامه دهخدا

انجیل مرقس. [ اِ ل ِ م ُ ق ُ ] ( اِخ ) یکی از اناجیل اربعه که به مرقس منسوب است. رجوع به انجیل و قاموس کتاب مقدس شود.

معنی کلمه انجیل مرقس در فرهنگ فارسی

یکی از اناجیل اربعه که به مرقس منسوب است .

معنی کلمه انجیل مرقس در دانشنامه عمومی

انجیل مَرقُس از نظر حجم کوتاه ترین انجیل است. این از آن سبب است که تعالیم مسیح را کمتر از سایر انجیل ها نقل می کند. توجه مرقس بیشتر به کارها و معجزات عیسی است؛ او با توصیف اینها ثابت می کند که عیسی پسر خداست ( ۱:۱؛ ۱۴:۶۱؛ ۱۵:۳۹ ) . با این حال، تمام مطالب این انجیل به جز یک مورد، در انجیل مَتّی یا لوقا یافت می شود. امّا در تمام این موارد، شرح واقعه در انجیل مَرقُس مفصّلتر و شامل جزئیات بیشتر است. از این رو، بسیاری از صاحب نظران بر این باورند که متی و لوقا به هنگام نگارش اثر خود، انجیل مَرقُس را در نظر داشته اند. شواهد موجود در این انجیل حاکی از آن است که مَرقُس انجیل خود را برای مسیحیان غیریهودی نگاشته است؛ برای مثال، او آداب و رسوم یهودیان را توضیح می دهد و نیز پس از به کار بردن کلمات آرامی، آنها را به یونانی ترجمه می کند.
مَرقُس با استفاده از واژه هایی نظیر «بی درنگ» یا «دَر دَم» به معنای در همان لحظه ، تحرک و پویایی خاصی در سبک نگارش خود به وجود آورده است. ماجراهای تولّد و کودکی عیسی در این انجیل نیامده است، و وقایع با ظهور یحیای تعمیددهنده آغاز می شود.
تقسیم بندی کلّی
• آماده شدن عیسی برای رسالت خود ( ۱:۱–۱۳ )
• خدمات عیسی در جلیل ( ۱:۱۴ تا ۶:۲۹ )
• کنارهگیری عیسی از جلیل ( ۶:۳۰ تا ۹:۳۲ )
• آخرین خدمات عیسی در جلیل ( ۹:۳۳–۵۰ )
• خدمات عیسی در یهودیه و نواحی شرق رود اردن ( فصل ۱۰ )
• هفته آخر زندگی زمینی عیسی و رنجهای او ( فصلهای ۱۱ تا ۱۵ )
• رستاخیز عیسی مسیح ( فصل ۱۶ )

معنی کلمه انجیل مرقس در دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] انجیل مرقس دومین کتاب از سری کتب عهد جدید می باشد این انجیل دومین و کوچکترین انجیل از اناجیل موجود است.
مرقس شاگرد بطرس بوده و خود از حواریین نبوده و چه بسا که گفته اند وی انجیل خود را به اشاره بطرس و دستور وی نوشته و او معتقد به خدایی مسیح نبوده و به همین جهات بعضی از ایشان گفته اند: مرقس انجیل خود را برای عشایر و دهاتیان نوشته ولذا مسیح را به عنوان رسولی الهی و مبلغی برای شرایع خدا معرفی کرده، در" قاموس الکتاب المقدس" این مساله را آورده.
می گوید: گفتار پیشینیان به حد تواتر رسیده که مرقس انجیل خود را به زبان رومی نوشته و آن را بعد از وفات بطرس و بولس منتشر کرده ولیکن آن طور که باید و شاید اعتبار ندارد، برای این که ظاهر انجیل وی این است که آن را برای اهل قبائل و دهاتیان نوشته نه برای شهرنشینان و مخصوصاً رومیان و به هر حال مرقس، انجیل خود را در سال 61 میلادی یعنی شصت و یک سال بعد از میلاد مسیح نوشته است.

جملاتی از کاربرد کلمه انجیل مرقس

بنا به روایت انجیل مرقس، یحیی به اشارت هیرودیا و به فرمان هرودیس به قتل رسید. جلادان در زندان سر از تنش جدا کردند و سر را در طَبقی نزد پادشاه آوردند. شاگردان یحیی بدن او را برداشته، دفن کردند.
برنابا پسر عموی مَرقُس (نویسندهٔ انجیل مرقس، که دومین انجیل از چهار انجیل موجود در کتاب مقدس مسیحیان است) بود، که خانهٔ مادرش، محل گردهمایی مسیحیان بود. برنابا از نخستین مسیحیان و شخصی خوش‌نام و پر از روح‌القدس بود. او پس از آگاهی از توبۀ پولس، در کنار او ایستاده و نزد حواریون و سایر مسیحیان اورشلیم، به صداقت پولس در خصوص ایمان آوردن به مسیح و توبۀ او از گناهان گذشته شهادت داد. به این ترتیب بود که حواریون مسیح، پولس را به عنوان رسولِ مسیح پذیرفتند. برنابا به همراه پولس برای تبلیغ پیام مسیح در میان امت‌های غیریهودی عازم انطاکیه شد. بنا بر سنّت‌های شفاهی و یا برخی مکتوبات، که صحّت تاریخی آنان قطعی نیست، برنابا در سال ۶۱ میلادی در قبرس کشته شد و جزو شهدای مسیحیت از او یاد می‌شود.
بنا به گفتهٔ تیسن و مرتس، برای رهبران کاریزماتیک چون عیسی، معمول است که با خانواده‌هایشان به مشکل بخورند. در انجیل مرقس، خانوادهٔ عیسی دچار این بیم می‌شوند که او دیوانه است. این قسمت را یک اتفاق تاریخی می‌دانند، زیرا بعید است که توسط مسیحیان اولیه ساخته شده باشد. پس از مرگ عیسی، بسیاری از اعضای خانواده‌اش به جنبش مسیحی پیوستند. برادرش، یعقوب، به یکی از رهبران کلیسای اورشلیم تبدیل شد.
در زمان حاکمیت نرون، به دست رومیان مصلوب شد. طبق تاریخ کلیسای کاتولیک، پیکر پطرس، پس از به صلیب کشیده شده شدن در شهر رُم (پایتخت روم) در همین شهر دفن شد که بعدها کلیسای کاتولیک سن پیترو (سن پیترو = قدیس پطرس) واقع در واتیکان، در همان مکان بنا شده است. طبق سنت مسیحی، انجیل مرقس، توسط مرقس، که شاگرد پطرس بود، به روایت پطرس نگاشته شده است.
او انجیل متی را به این دلیل برای روایت فیلم خود انتخاب کرد که فکر می‌کرد، انجیل یوحنا زیادی رازآلود، انجیل مرقس زیادی معمولی و انجیل لوقا زیادی احساسی می‌باشد.
مطابق تقدم مرقس، انجیل مرقس قدیمی‌ترین در میان اناجیل هم‌نواست که بین سال‌های ۶۰ تا ۷۵ میلادی نوشته شده‌است. پس از آن انجیل متی (۶۵ تا ۸۵ م)، انجیل لوقا (۶۵ تا ۹۵ م) و انجیل یوحنا (۷۵ تا ۱۰۰ م) قرار دارند. به‌علاوه، بیشتر پژوهشگران موافقند که نویسندگان متی و لوقا از مرقس به عنوان یکی از منابع خود در زمان نوشتن انجیلشان بهره برده‌اند. از آنجا که متی و لوقا شامل اطلاعاتی هستند که در مرقس یافت نمی‌شود، پژوهشگران این‌گونه توضیح داده‌اند که آن دو نویسنده علاوه بر مرقس، از یک منبع دیگر (که به‌طور عمومی به آن منبع کیو می‌گویند) هم استفاده کرده‌اند.
از سده ۱۸ میلادی به بعد، محققین بر پایه استدلالهایی مانند «زبانی که انجیل ابتداً به آن نوشته شده یونانی بوده و نه آرامی (زبانی که عیسی و حواریون به آن صحبت می‌کردند)؛ استفاده انجیل متی از انجیل مرقس به‌عنوان منبع، و نبود ویژگی‌های که معمولاً در نوشته‌های شواهد عینی دیده می‌شود» به صورت فزاینده‌ای صحت دیدگاه سنتی را زیر سؤال برده‌اند و امروزه اکثراً معتقدند که متی انجیلی که اسمش را بر روی آن گذشته‌اند را ننوشته‌است.
در کهن‌ترین منابع حیات عیسی—نامه‌های پولس که دو دهه قبل از اولین انجیل نوشته شده‌اند—نه اشاره‌ای به باکره‌بودن مادر عیسی وجود دارد، نه نامی از مریم برده شده است. انجیل مرقس—قدیمی‌ترین انجیل—مادر عیسی را مریم نامیده، ولی این انجیل هم اشاره‌ای به باکرگی او نکرده است. انجیل مرقس دیدگاهی منفی نسبت به مریم و برادران عیسی دارد، چراکه آن‌ها از کسانی بودند که عیسی را دیوانه می‌دانستند. عیسی در پاسخ، «آنان که به کلمهٔ خدا عمل می‌کنند» را مادر خودش معرفی می‌کند. مادر عیسی در انجیل یوحنا—متاخرترین انجیل—زنی ناشناس است و نامی ندارد. یوحنا نیز هیچ اشاره‌ای به باکره‌بودن مادر عیسی نکرده است و عیسی در این انجیل هم با مادرش به سردی رفتار می‌کند. مادر عیسی در انجیل یوحنا در لحظهٔ تصلیب او حاضر است.
بنا به انجیل مرقس، عیسی با همسایگان و خانواده‌اش به مشکل خورد. زمانی که مردم شروع به دیوانه خطاب کردن عیسی کردند، مادر و برادرانش از خانه بیرون رفتند و تلاش کردند مانع او شوند. عیسی پاسخ داد که پیروانش هستند که خانوادهٔ اویند. در یوحنا، مریم عیسی را در تا پای صلیب همراهی می‌کند که باعث نگرانی عیسی برای سلامت مادر خود می‌شود.