انجوی شیرازی
معنی کلمه انجوی شیرازی در فرهنگ فارسی
جملاتی از کاربرد کلمه انجوی شیرازی
از آثار جیحون میتوان به دیوان اشعار او اشاره کرد که شامل ستایش بزرگان زمانه بود و در سال ۱۳۱۶ توسط انجوی شیرازی در بمبئی به چاپ رسید و در مکتبخانههای آن زمان به عنوان کتاب درسی استفاده میشد. از دیگر آثار او مناقب و مراثی امام حسین و واقعه کربلا بود که هم به نثر و هم به نظم نگاشته شده بود. جیحون مجموعهای به تقلید گلستان سعدی و منظومه دیگری نیز با عنوان نمکدان دارد.
ابوالقاسم انجوی شیرازی در سال ۱۳۵۱ شرقشناسی را توطئه جهان غرب برای غارت گنجیههای ملی قلمداد میکرد که هدفش «تخریب و تضعیف فرهنگ غنی و پرثمر ایران» بود.
رستم دستان، پدر سهراب، در نبردی با او رویارو میشود و بدون آگاهی از اینکه سهراب پسرش است، پهلوی او را میدَرَد و چون سهراب در حال جان دادن است، نشان سهراب را میبیند و درمییابد که او فرزندش است. پس، گودرز را سراغ کاووس میفرستد تا از او نوشدارو بگیرد و کاووس از این کار سر باز میزند. ابوالقاسم انجوی شیرازی در فردوسینامه ادامهٔ داستان را چنین آورده:
در مراسم خاکسپاری محمد معین، عدهای بسیار معدود شرکت داشتند که با توجه به شخصیت ادبی شناختهشده جهانی او، رنجش بسیاری از فرهنگدوستان آن زمان را برانگیخت. ابوالقاسم انجوی شیرازی در فردای روز تشییع جنازه، مقالهای انتقادی با عنوان «تهران بمیر» در روزنامه اطلاعات انتشار داد و این تشییع جنازه را از سر گِلِه از فرهنگدوستان با تشییع جنازه مهوش مقایسه کرد. [نیازمند منبع] همچنین محمود عنایت در یکی از سرمقالههایش نوشت: «تهران مرگ محمد معین را حس نکرد».