[ویکی الکتاب] معنی أَنبَتَتْ: رویانیده ریشه کلمه: نبت (۲۶ بار)
جملاتی از کاربرد کلمه انبتت
معناى (كمثل حبت انبتت ) و بررسى امثال قرآنى ديگر نظير آن
آيه (261) : مثل الذين ينفقون اموالهم فى سبيل الله كمثل حبة انبتت سبع سنابل ...
معناى (كمثل حبت انبتت ) و بررسى امثال قرآنى ديگر نظير آن
(مثل ما ينفقون فى هذه الحيوة الدنيا كمثل ريح فيهاصر). و آيه شريفه :(مثل الذين ينفقون اموالهم فى سبيل اللّه كمثل حبة انبتت سبعسنابل ) و آيه شريفه : (يوم لا ينفع مال و لابنون الا من اتى اللّه بقلب سليم ) وآيه شريفه :(قل ما اسئلكم عليه من اجر الا من شاء ان يتخذ الى ربه سبيلا) و آيهشريفه : (سبحان اللّه عما يصفون الا عباد اللّه المخلصين ) و آياتى ديگر نظير اينها.
(و يزيدهم من فضّله ) - ممكن است مراد از اينفضل و زيادت ، دو چندانى ثواب باشد، همچنان كه فرموده : (من جاء بالحسنة فله عشرامثالها) و نيز فرموده : (مثل الّذين ينفقون اموالهم فىسبيل اللّه كمثل حبه انبتت سبع سنابل فى كل سنبلة مائة حبه و اللّه يضاعف لمن يشاء.)
اين آيه كه كلامى است مستقل و تمام ، يكى از منتهاى خداوند را كه بر بندگان خود نهادهذكر مى كند، و آن اين است كه : خداوند عمل نيك را ده برابر پاداش مى دهد، وعمل زشت و گناهان را جز به مثل تلافى نمى كند. و خلاصه ، يكعمل نيك را ده عمل به حساب آورده و يك گناه را يك گناه حساب مى كند و در آن ظلم نمى كنديعنى از پاداش آن نميكاهد و كيفر آن را بيشتر نمى دهد، و از آيه(مثل الذين ينفقون اموالهم فى سبيل الله كمثل حبة انبتت سبعسنابل فى كل سنبلة ماة حبة و الله يضاعف لمن يشاء) استفاده مى شود كه اگر ممكن باشدپاداش عمل نيك را بيش از ده برابر مى دهد و نيز اگر ممكن باشد اصلا گناه را به حسابنمى آورد.
و يا اينكه هنگامى كه به افراد ميگوئيم در راه خدا انفاق كنيد، خداوند انفاق شما را چندينبرابر پاداش مى دهد، ممكن است افراد عادى نتوانند كاملا مفهوم اين سخن را درك كنند، اماهنگامى كه گفته شود انفاق همانند بذرى است كه در زمين افشانده مى شود كه از آن هفتخوشه ميرويد و در هر خوشه اى ممكن است ، يكصد دانه بوده باشد، مساله كاملاقابل درك مى گردد مثل الذين ينفقون اموالهم فىسبيل الله كمثل حبة انبتت سبع سنابل فى كل سنبلة ماة حبة (بقره - 261).
2 - مثل الذين ينفقون اموالهم فى سبيل اللهكمثل حبة انبتت سبع سنابل فى كل سنبلة ماة حبة (161)
(و انبتت من كل زوج بهيج ) - يعنى زمين بعد از آنكه ما بر آن آبنازل كرديم از هر صنف از اصناف گياهان داراى بهجت - يعنى خوش رنگ ، و داراى برگو گل خندان - برويانيد. ممكن هم هست منظور از (زوج ) معناىمقابل فرد باشد، براى اينكه در جاهاى ديگر كلام خداى تعالى اين معنا ثابت شده ، كهگياهان نيز ازدواج دارند، همچنانكه براى آنها حيات و زندگى اثبات شده و علومتجربى امروز نيز با آن موافق است .
اين نكته نيز در ميان مفسران مورد بحث است كه تعبير به انبتت سبعسنابل فى كل سنبلة مائة حبة كه اشاره به دانه اى است كه هفتصد دانه يا بيشتر، از آنبه دست مى آيد، يك تشبيه فرضى است كه وجود خارجى ندارد (زيرا در مورد دانه هاىگندم هرگز از يك دانه هفتصد دانه برنخاسته است ) و يا منظور دانه هائى همچون دانههاى ارزن است ، ولى جالب اينكه چند سال قبل كهسال پر بارانى بود، در مطبوعات اين خبر انتشار يافت كه در بعضى از شهرهاىجنوبى ، در پاره اى از مزارع بوته هاى گندمى بسيار بلند و پر خوشه ديده شده ، كهدر بعضى موارد در يك بوته ، حدود چهار هزار دانه گندم شمارش شده است ، و اين خودمى رساند كه تشبيه بالا، يك تشبيه كاملا واقعى است نه خيالى .