ان جهان

معنی کلمه ان جهان در لغت نامه دهخدا

( آن جهان ) آن جهان. [ج َ ] ( اِ مرکب ) آخرت. عقبی. اخری. آجله. آجل. آخره.عاقبت. آن سرا. مقابل این جهان ، دنیا، اولی ، عاجله.

معنی کلمه ان جهان در فرهنگ معین

( آن جهان ) (جَ )( اِ. )آخرت ، جهان پس از مرگ .

معنی کلمه ان جهان در فرهنگ فارسی

( آن جهان ) ( اسم ) آخرت عقبی اخری مقابل این جهان دنیا.

جملاتی از کاربرد کلمه ان جهان

وَ قالُوا گویند سالاران و پس روان همه: ما لَنا لا نَری‌ رِجالًا چه رسید ما را که درین سرای نمی‌بینیم مردانی، کُنَّا نَعُدُّهُمْ مِنَ الْأَشْرارِ (۶۲) که ما ایشان را در ان جهان از بترینان می‌شمردیم‌
ثُمَّ قِیلَ لَهُمْ آن گه گویند ایشان را، أَیْنَ ما کُنْتُمْ تُشْرِکُونَ (۷۳) مِنْ دُونِ اللَّهِ کجاست آنچه می‌انباز آوردید فرود از اللَّه؟ قالُوا ضَلُّوا عَنَّا گویند آن انبازان کم شدند از ما، بَلْ لَمْ نَکُنْ نَدْعُوا مِنْ قَبْلُ شَیْئاً نه ما خود از انبازان هیچیز نگفتیم در ان جهان و نخواندیم و نپرستیدیم، کَذلِکَ یُضِلُّ اللَّهُ الْکافِرِینَ (۷۴) هم چنان بیراه میکند اللَّه ناگرویدگان را.
ای کریمی که جان همی بخشی این جهان و ان جهان همیبخشی
جان پدرت از ان جهان می‌گوید زنهار خلاف من مکن جان پدر
«هذا ذِکْرٌ...» اینست قصه پیغامبران و سرگذشت ایشان. آن گه بیان کرد ثواب و درجات در ان جهان بآن رنجها که کشیدند و بلاها که در دنیا چشیدند گفت: «وَ إِنَّ لِلْمُتَّقِینَ لَحُسْنَ مَآبٍ، جَنَّاتِ عَدْنٍ...» متقیان را بر عموم گفت تا دانی که نه خود پیغامبران را میگوید بر خصوص بلکه همه مؤمنانرا میگوید بر عموم.