(و ازواجه امهاتهم ) - اينكه زنان رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) مادرانامتند، حكمى است شرعى و مخصوص به آن جناب ، و معنايش اين است كه همانطور كه احتراممادر، بر هر مسلمان واجب ، و ازدواج با او حرام است ، همچنين احترام همسرانرسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) بر همه آنان واجب ، و ازدواج با آنان بر همهحرام است ، و در آيات بعد به مساله حرمت نكاح با آنان تصريح نموده و مى فرمايد (ولا ان تنكحوا ازواجه من بعده ابدا).
علاوه بر اينكه اصولا مراد از لفظ آيه امرى است ، و مصداقى كه حكم آيه به حسب خارجمنطبق بر آن است امرى ديگر، و اين بار اول نيست كه خداى تعالى حكم يا وعده و وعيد راكه بر حسب خارج با يك نفر منطبق است بطور دسته جمعى حكايت مى كند، مثلا با اينكهفرد معينى زن خود را ظهار كرده بود و آيه در شاءن اونازل شده بود مى فرمايد: (الذين يظاهرون منكم من نسائهم ما هن امهاتهم ...) بازدرباره همان يك فرد بصورت دسته جمعى مى فرمايد: (و الذين يظاهرون من نسائهم ثميعودون لما قالوا)، و درباره شخص واحدى كه گفته بوده خدا فقير و من توانگرم ، بهصورت دسته جمعى فرموده : (لقد سمع اللّهقول الذين قالوا ان اللّه فقير و نحن اغنياء)، و در پاسخ شخص واحدى كه پرسيده بودچگونه انفاق كنيم ؟ به صورت دسته جمعى فرمود: (يسئلونك ما ذا ينفقون ؟قل العفو) و از اين قبيل آيات بسيارى كه به لفظ دسته جمعىنازل شده ، در حالى كه مصداق خارجيش به حسب شاءننزول فرد معينى بوده .