امرایی

معنی کلمه امرایی در لغت نامه دهخدا

امرایی. [ اُ م َ ] ( ص نسبی ) منسوب به امراء. ( فرهنگ فارسی معین ). رجوع به امراء شود.

معنی کلمه امرایی در فرهنگ فارسی

منسوب به امرائ

معنی کلمه امرایی در دانشنامه آزاد فارسی

اَمرایی
طایفۀ لر، از طوایف طرهان لرستان، مرکب از تیره های بازوند، سوری، رستم خان، سهراب وند، رومیانی، پامیروند، نظرعلی وند، رشنو. غالب اعضای این طایفه در جلگه های طرهان و روشکان و بعضی روستاهای کوهدشت یک جانشین شده اند. طایفۀ امرایی در گذشته، یکی از بزرگ ترین گروه های چادرنشین طرهان را تشکیل می داد، اما امروزه تعداد چادرنشینان این طایفه به حدود ۶۵۰ خانوار رسیده است. ریاست گروه طوایف طرهان و در بعضی سال ها حکومت طوایف پیشکوه لرستان با خوانین امرایی بود. سردار اکرم نظرعلی خان امرائی، از مخالفان انقلاب مشروطه، با صدها تن از مردان طایفۀ خود به خدمت ابوالفتح میرزا سالارالدوله درآمد. امیراَعظم علی محمدخان غضنفری فرزند نظرعلی خان و حاکم طرهان، در (۱۳۰۶ـ۱۳۰۷ش)، برضد تعدیات و سخت گیری های نظامیان سر به شورش برداشتند. این شورش پس از حضور رضاشاه در لرستان و تأمین بعضی خواسته های علی محمدخان خاتمه یافت.

جملاتی از کاربرد کلمه امرایی

این کتاب پنج بار به فارسی ترجمه شده‌است. علی‌اصغر خبره‌زاده برای اولین بار در سال ۱۳۳۰ با عنوان هیچ و همه که به صورت مستقیم از زبان فرانسه انجام شد چاپ گردید. بار دوم با عنوان «ظلمت نیمروز» در سال ۱۳۳۱ توسط ناصرقلی نوذری، بار سوم در سال ۱۳۶۱ توسط محمود ریاضی و علی اسلامی با نام «ظلمت در نیمروز»، چهارمین بار دوباره با نام «ظلمت در نیمروز» در سال ۱۳۸۰ توسط اسدالله امرایی و بار پنجم مژده دقیقی این کتاب را باز هم با نام «ظلمت در نیمروز» ترجمه و نشر ماهی آن را در بهار ۱۳۹۲ منتشر کرد.
۱۳۸۴ - کلیسای جامع، دو روایت، ترجمه: اسداالله امرایی، انتشارات: نقش و نگار.
هیئت داوران دوازدهمین دوره جایزه شعر خبرنگاران در بخش کتاب مهرداد اسکویی، حسن گوهرپور، محمود معتقدی و لادن نیکنام بودند و همچنین داوری بخش ویژه این دوره از رقابت بر عهده سعید اسلام‌زاده، اسدالله امرایی، هادی حسینی‌نژاد، عباس کریمی بود. جشن پایانی دوازدهمین دوره جایزه شعر خبرنگاران به صورت عمومی در مرکز تبادل کتاب برگزار شد.
مسعود جعفری جوزانی، محمدرضا ترکی، رضا رفیع، رؤیا صدر، اسدالله امرایی، محمدعلی علومی، حسین معززی نیا، منوچهر احترامی و جلال رفیع.
این کتاب رمانی است در ۱۱۹ صفحه که به ۴۴ فصل کوچک تقسیم شده است. این کتاب توسط اسدالله امرایی و دیبا داودی به فارسی برگرنداده شده است و در سال ۱۳۸۳ و همچنین سال ۱۳۹۴ به چاپ رسیده است.
در سال ۱۰۵۵ق شهر خواف در خراسان به اقطاع دوستعلی‌خان زنگنه (نام خانوادگی دوستی برگرفته از نام دوستعلی خان می‌باشد) داده شد. در سال ۱۰۵۷ق دوستعلی‌خان از زمره امرایی بود که در محاصره قندهار شرکت داشتند. در سال ۱۰۵۸ق حکومت ولایت گرمسیر و خراسانات با توابع و ملحقات و مضافات به دوستعلی‌خان حاکم ایل زنگنه که در این وقت تیولدار ولایت خواف و باخرز خراسان بود داده شد. از سال ۱۶۵۳م۱۰۶۴/ق به بعد شیخعلی‌خان زنگنه، خان تمام مناطق کرمانج و کرمانشاه و ایل کلهر و تیولدار سنقر و کرمانشاه شد.
دیر راهبان یک نمایشنامه اقتباسی نوشته محمد چرمشیر و فرهاد مهندس‌پور است که بازنویسی رمان زمان فرایرا دوکاسترو است. ترجمه رمان اصلی از اسدالله امرایی است. این نمایشنامه در سال ۱۳۸۰ به کارگردانی مهندس‌پور به‌روی صحنه رفته‌است.
هیئت داوران دوره هفتم در بخش کتاب سال پوریا سوری، آرش شفاعی، پونه ندایی و رسول یونان بودند. همچنین در بخش ویژه نیز اسدالله امرایی، ساره دستاران و یاسین نمک چیان عهده‌دار داوری این رقابت بودند.
کتاب خلاقیت نمایشی،حامد امرایی،انتشارات شباهنگ،1394
وی در سال ۱۳۸۷، به علت استفاده از شناسنامه جعلی یا متعلق به شخص دیگری با نام وحید امرایی، به تحمل یک سال محرومیت از حضور در میادین فوتبال محکوم شد.