امت واحد

معنی کلمه امت واحد در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] امت واحد (قرآن). همه انسان ها در مقطعی از تاریخ امت واحدی بودند، ولی به مرور زمان میان آنها تفرقه پدید آمد، مشیت الهی هم بر عدم امت واحد بودن همه انسان ها قرار گرفته است.
امت واحد بودن همه انسان ها در مقطعی از تاریخ:کان الناس امة وحدة فبعث الله النبیین... «مردم (در آغاز) یک دسته بودند (و تضادی در میان آنها وجود نداشت. بتدریج جوامع و طبقات پدید آمد و اختلافات و تضادهایی در میان آنها پیدا شد، در این حال) خداوند، پیامبران را برانگیخت تا مردم را بشارت و بیم دهند و کتاب آسمانی، که به سوی حق دعوت می کرد، با آنها نازل نمود تا در میان مردم، در آنچه اختلاف داشتند، داوری کند» وما کان الناس الا امة وحدة فاختلفوا... « (در آغاز) همه مردم امّت واحدی بودند سپس اختلاف کردند...»
تفرقه میان امت واحد اولیه
پدید آمدن تفرقه میان امت واحد اولیه:کان الناس امة وحدة فبعث الله النبیین مبشرین ومنذرین وانزل معهم الکتـب بالحق لیحکم بین الناس فیما اختلفوا فیه... «مردم (در آغاز) یک دسته بودند (و تضادی در میان آنها وجود نداشت. بتدریج جوامع و طبقات پدید آمد و اختلافات و تضادهایی در میان آنها پیدا شد، در این حال) خداوند، پیامبران را برانگیخت تا مردم را بشارت و بیم دهند و کتاب آسمانی، که به سوی حق دعوت می کرد، با آنها نازل نمود تا در میان مردم، در آنچه اختلاف داشتند، داوری کند....» وما کان الناس الا امة وحدة فاختلفوا... « (در آغاز) همه مردم امّت واحدی بودند سپس اختلاف کردند...»
عدم تعلق مشیت الهی بر امت واحد
عدم تعلق مشیت الهی بر امت واحد بودن همه انسان ها:... ولو شآء الله لجعلکم امة وحدة ولـکن لیبلوکم فی مآ ءاتـلـکم... «...و اگر خدا می خواست، همه شما را امت واحدی قرار می داد ولی خدا می خواهد شما را در آنچه به شما بخشیده بیازماید (و استعدادهای مختلف شما را پرورش دهد)...» ولو شآء ربک لجعل الناس امة وحدة ولایزالون مختلفین. «و اگر پروردگارت می خواست، همه مردم را یک امت (بدون هیچ گونه اختلاف) قرار می داد ولی آنها همواره مختلفند.» و لو شآء الله لجعلکم امة وحدة... «و اگر خدا می خواست، همه شما را امت واحدی قرار می داد (و همه را به اجبار وادار به ایمان می کرد امّا ایمان اجباری فایده ای ندارد!)...» و لو شاء الله لجعلهم امة وحدة... «و اگر خدا می خواست همه آنها را امّت واحدی قرار می داد (و به زور هدایت می کرد، ولی هدایت اجباری سودی ندارد)...»

جملاتی از کاربرد کلمه امت واحد

و اما چرا جمله (الا ان كذّب بها الاوّلون ) از امتهاى گذشته و هلاك شده تعبير به(اوّلون ) كرده ؟ شايد براى اين بود كه اشاره كند به اينكه اين مردمى كه امروزآيات خدا را تكذيب مى كنند دنباله روان و ادامه دهندگان همانها هستند (و به تعبير امروزهجلد دوم همانهامى باشند) و در حقيقت امت واحد هستند، پس اگر اينها هم تكذيب كنند نابودخواهند شد، خلاصه اينكه بشريت سر و ته يك كرباس است ، هر غريزه اى كه در قبلىها و اولى ها بوده و كار آنها را به هلاكت كشيده در آخريها نيز هست و هر حكمى كه صدرش ‍داشت ذيلش هم دارد، و به همين جهت است كه از همين مردم مكررنقل كرده كه مى گفتند: (ما سمعنا بهذا فى آبائنا الاوّلين كه صدر بشريت را پدرانخود شمرده اند، و به هر حال معناى آيه اين است كه ما آن آياتى را كه قريش پيشنهادكردند نفرستاديم ، زيرا اگر مى فرستاديم ايمان نمى آوردند و ما هلاكشان مى كرديم ،ولى قضا و خواست ما بر اين شده است كه اين امت را عذاب نكنيم مگر بعد از مدتى مهلت ،و اين خصوصيت امت اسلام ، در مواردى از كلام خداى تعالى استفاده مى شود و تنها آيه موردبحث نيست .
پیش از او بوده امت واحد نبد اندر میانه یک ملحد
يكى ديگر گفته منظور از كلمه (ناس ) همه مردم است ، و منظور از امت واحد بودن همهمردم اين است كه همگى داراى فطرت اسلام و توحيد بودند، هر چند كه از نظرهاى ديگرهميشه اختلاف داشتند. بنابراين ، لفظ (كان ) منسلخ از زمان است . و آيه شريفهوضعى را كه بشر به حسب طبع داشته و دارد حكايت مى كند، كه همان توحيد است ، ووضعى را كه به حسب فعليت و عملكرد خود دارد اختلاف است ، پس بشر به حسب طبعفطرى امتى واحد و همه موحدند، و ليكن بر خلاف فطرتشان اختلاف كردند).
میثاق مدینه (به عربی: صحیفة المدینة) توسط محمد در سال ۶۲۲ میلادی نوشته شد. این بیانیه به صورت رسمی روابط بین محمد و قبایل و خاندان‌های مهم یثرب (که بعدها مدینه نامیده شد)، که شامل مسلمانان، یهودیان و بت پرستان می‌شد را مشخص می‌کرد. هدف اصلی این سند پایان دادن به جنگ‌های خونریزی بود که بین اوس و خزرج و قبایل متحد با آنها در جریان بود. جهت انجام این کار، این سند با مشخص کردن حقوق و وظایف بین مسلمانان، یهودیان و بت پرستان، آنها به صورت یک امت واحد تعریف می‌کرد.
بارها گفته امت واحد و اثنی و ثلاث کین جهان کهنه اساس است منه در وی اثاث