امامان
معنی کلمه امامان در فرهنگ فارسی
جملاتی از کاربرد کلمه امامان
نه تنها خداوند اسرار غيب را در مورد لازم به پيامبران و امامان تعليم مى دهد بلكه گاهىبـه غـيـر پـيـامـبـر و امـام نيز چنين تعليمى مى دهد همانگونه كه در داستان مادر موسى درقـرآن مى خوانيم كه خداوند به او گفت نترس و اندوه به خود راه مده ، ما اين كودك را بهتو باز مى گردانيم و او را از پيامبران قرار مى دهيم و لا تخافى و لا تحزنى انا رادوهاليك و جاعلوه من المرسلين (قصص آيه 7).
آن شاه امامان که عروسان سخن را از تربیت اوست به هر روز روایی
سيد بن طاووس در كتاب (( جمال الاسبوع )) از امامان معصوم عليه السلام روايت كردهاست : هر كس ثواب نماز خود را به رسول خدا صلى الله عليه و آله و على و اوصياى اوپس از آن حضرت عليه السلام هديه كند، خداوند ثواب نمازش را آن قدر افزايش دهد كهاز شمارش آن نفس قطع مى گردد و پيش از آنكه روح از بدنش جدا شود به او گفته مىشود: هديه تو به ما رسيد و امروز روز پاداش و تلافى ( نيكيهاى ) توست دلت خوش وچشمت روشن باد به آنچه خداوند برايت مهيا فرموده است و گوارايت باد به آنچه كهرسيدى راوى مى گويد: (به امام عليه السلام ) عرض كردم : چگونه نمازش را هديهنمايد و چه بگويد؟ فرمود: نيت كند ثواب نمازش را براىرسول خدا صلى الله عليه و آله و على و اوصياى پس از آن حضرت عليه السلام....(454)
فیض از زبان خویش نمیگوید این سخن حرفی است از زبان امامان پاک ما
از موارد مهم در مورد جنید این است که وی در سلسله بسیار از سلاسل صوفیه قرار دارد و در معروفترین سلسله تصوف که سلسلة الذهب نام دارد نیز دیده میشود. تصوف به وسیله بیان سلسله معرفت خود را به امامان شیعی متصل مینمایند.
و در كتاب مناقب در اين باره از امام باقر (عليه السلام ) روايت كرده ، كه فرمود: (شهداءمردم ) به غير رسولان و امامان كسى نيست و اما امتمعقول نيست كه خدا از آنها شهادت بطلبد، براى اينكه در ميان امت كسانى هستند كهشهادتشان يك بند سبزى و يك پر كاه ارزش ندارد.
چه باشد که باشند امامان حق بدین دم مرا نص؛ تو را اختیار
یارب به ذات جمله امامان که ذاتشان پاک آفریده ای ز همه زلت و خطا
تحیات و سلام بیتناهی بروح این امامان از الهی
بارى ... مساله تبرك و توسل ، از موضوعاتى است كه پيروانكوردل (ابن تيميه ) و در عصر حاضر نويسندگان و گويندگان وهابى ، از آنچماقى براى كوبيدن شيعه ساخته اند و هر نوع تقديس و تكريم اولياء الهى و نذر ونياز براى حرمها و بوسيدن ضريح و بارگاه امامان و دست كشيدن و تبرك جستن را(شرك ) مى دانند و گستاخانه ، نه تنها شيعيان را، بلكه انبوه عظيمى از مسلمانان راكه محبتشان به پيامبر و اهل بيت او، آنان را به تبرك وتوسل وامى دارد، مشرك مى پندارند و از اين رو بى حرمتى و توهين مى كنند و در تاليفاتخود، تفرقه مى افكنند و آب به آسياب دشمن مى ريزند.
شافعی را شعر هم بسیار هست وز امامان دگر اشعار هست
آيا با وجود اين گونه روايات براى سركوبى غُلات و نفى انديشه غلط آنها، ممكن استشيعيان غلو نموده و چيزى را كه امامان آنها سركوب كرده اند، پذيرا شوند؟
ای امامان و عالمان اجل خال جهل از بر اجل منهید
تو از نژاد امامان و پادشاهانی کراست این درج و رتبت ازصغار و کبار
از میان امامان اثنی عشری فقط علی و پسرش حسن حکومت واقعی تشکیل دادند ولی بعدها امامان اسماعیلی خلافت فاطمی در مصر را تشکیل دادند که در حال حاضر شاهزاده کریم حسین معروف به آقاخان چهارم، چهل و نهمین امام شیعیان اسماعیلی است. در ایران نیز صفویان داعیهٔ مرشدی میکردند. در سودان نیز فردی خود را مهدی موعود و خلیفه خواند. درحال حاضر در میان رهبران شیعه نیز افرادی مانند ملک حسن، محمد ششم، روحالله خمینی، سید علی خامنهای و مقتدا صدر رویه ای پیدا و پنهان را داشتهاند که میتوان گفت داعیه خلافت داشته و دارند.
گر خیال لبت آرند امامان به نماز بعد هر فاتحه ای سورة کوثر خوانند
سخن چون شکر او ز پی حجت خویش بنویسند بزرگان و امامان زمان
او همچنین در مدرسهٔ شیخ مرتضی انصاری بود که در زمان بین اول بهمن ۱۳۴۸ تا نوزده بهمن همان سال، کلاس مشهورش در زمینهٔ ولایت فقیه را ارائه داد. طرزفکری که سالها بعد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران پیاده کرد. مدت کوتاهی پس از آن، مطالب حاصل از این کلاس در نجف و در قالب کتابی با نام ولایت فقیه یا حکومت اسلامی انتشار یافت و ترجمهٔ عربی آن نیز به چاپ رسید. خمینی نظریهٔ ولایت فقیه را پیش از آن و در اولین اثر خود، کتاب کشفالاسرار، مطرح کردهبود. او اینبار آن را جدیتر و تحت عنوان «حقیقتی بیچونوچرا» که بر اساس گفتهٔ خود، از «اصول امامت در شیعه و بعد از بررسی متون مرتبط در قرآن و سیرهٔ محمد و امامان شیعه» استنباط کردهبود، بیان کرد.
در مورد امامان دوازدهگانه شیعه، از عبارت «علیه السّلام: بر او درود»، «علیه الصّلاة و السّلام: بر او رحمت و درود» یا «سلام الله علیه: درود خدا بر او»، و در مورد فاطمه زهرا از عبارت «علیها السّلام» یا «علیها سلام» یا «سلام الله علیها» استفاده میشود.
و در كـافـى بـه سـنـد خـود از صـالح بـن سـهل همدانى روايت آورده كه گفت : امام صادق(عـليـه السـلام ) در تفسير آيه (يسعى نورهم بين ايديهم و بايمانهم ) فرمود: اينانامـامـان مـؤ منينند، كه در روز قيامت نورشان جلو پاى مؤ منين و طرف راست آنها به حركت درمى آيد. در نسخه اى ديگر آمده كه خود امامان جلو مؤ منين و طرف راست آنان به حركت در مىآيـنـد، و بـا نـور خـود راه مـؤ مـنـيـن را روشـن مـى كـنـنـد، تـا آنـان را بـه مـنـزلهـاىاهل بهشت برسانند.