المولى

معنی کلمه المولى در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] ریشه کلمه:
ولی (۲۳۱ بار)

جملاتی از کاربرد کلمه المولى

اين آيه همانطور كه قبلا گفتيم مدت قتال راتحديد مى كند، و كلمه فتنه در لسان اينآيات به معناى شرك است ، به اينكه بتى براى خود اتخاذ كنند، و آن رابپرستند، آنطوركه مشركين مكه مردم را وادار به آن مى كردند،دليل اينكه گفتيم فتنه به معناى شرك است جمله : (و يكون الدين لله ) است ، و آيه مورد بحث نظير آيه : ( و قاتلوهم حتى لا تكون فتنه ، و ان تولوا فاعلمواان اللّهموليكم نعم المولى ونعم النصير) است كه مى فرمايد با مشركين قتال كنيد تا زمانى كه ديگر شركى باقى نماندحال اگر پشت كردند بدانيد كه سرپرست شما تنها خداست ، كه چه خوب سرپرست وچه خوب ياورى است .

و ان تولوا فاعلموا ان الله مولئكم نعم المولى و نعم النصير (40)
پس جمله (هو مولى كم ) در مقام تعليل حكم قبلى است و جمله (فنعم المولى و نعمالنصير)
و إ ن تولوا فاعلموا اءن الله مولئكم نعم المولى و نعم النصير(40)
و هم چنين آيه شريفه : (و قاتلوهم حتى لا تكون فتنه ، و يكون الدين كله لله فانانتهوا فان اللّه بما يعملون بصير و ان تولوا فاعلموا ان اللّه موليكم نعم المولى ونعم النصير) و نيز آيه شريفه : ( و قاتلوا فىسبيل اللّه الذّين يقاتلونكم ، و لا تعتدوا، ان اللّه لا يحب المعتدين ).
يدعوا لمن ضره اقرب من نفعه لبئس المولى و لبئس العشير

كه ((مولى و سرپرست و يار و ياور شما او است ))(هو مولاكم )) ((چه مولى وسرپرست خوبى ،و چه يار و ياور شايسه اى (فنعم المولى و نعم النصير) در حقيقت جمله ((فنعم المولى و نعم النصير) دليل است بر (( و اعتصوا بالله هو مولاكم ) يعنى اينكه به شما فرمان داده شده تنها به ذيل عنايت پروردگار تمسك جوئيد به خاطر آن است كه او برترين مولى و شايسته يار و ياور است . (329)

و در سوره انعام : (يا فاطر، يا قاهر، يا لطيف ، يا برهان ) آمده . و در سوره اعراف :(يا محيى ، يا مميت ) آمده . و در سوره انفال : (يا نعم المولى ، يا نعم النصير) آمده. و در سوره هود: (يا حفيظ، يا مجيد، يا ودود، يا فعالا لما يريد) آمده . و در سوره رعد:(يا كبير، يا متعال )، و در سوره ابراهيم : (يا منان ، يا وار ث )، و در سوره حجر:(يا خلاق ) آمده است .
(او بهترين مولى و رهبر و بهترين يار و ياور است ) (نعم المولى و نعم النصير).

در بعضى از روايات دارد كه : (نعم المولى و نعم النصير) از اسماء حسناى خدا است ،و در اين صورت مسلما منظور از اسم ، اسم به معناى مصطلح نخواهد بود، چون اسم مصطلح مفرد است و نعم المولى (و نعم النصير) دو جمله هستند بلكه منظور از آن لفظى است كه به پاره اى از مصاديق اختصاص دارد، همچنانكه نظيرش درباره جمله (لاتاخذه سنه و لا نوم ) وارد شده كه از اسماء حسنا است ، و بحث در اسماء حسنا درذيل آيه (و لله الاسماء الحسنى ) در جلد هشتم اين كتاب گذشت .