المنقذ من التقلید

معنی کلمه المنقذ من التقلید در دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] المنقذ من التقلید، نوشته الشیخ سدیدالدین الحمصی الرازی، از عالمان بزرگ شیعی، متوفای اوائل قرن هفتم هجری است. وی به گفته شاگرد دانشمندش شیخ منتجب الدین: در عصر خود از اعلم علماءاصول عقاید و علم کلام و اصول فقه و اهل ورع و وثاقت بوده است و آثار قلمی از او به جا مانده است.
مولف درباره چگونگی تالیف کتاب حاضر در مقدمه کتاب می نویسد:
البته این کتاب در بین اهل علم و تحقیق به شهرت دارد.
همان گونه که از چگونگی تالیف بر می آید و از متن آن نیز پیداست، این اثر املائی است از سوی عالم متفکر کلامی و متبحر در معارف و عقاید اسلامی که آن را در کلاس درسی که اغلب شاگردان آن از علماء و فقهاء بوده اند، القا شده است. از این رو متن آن از استواری و استحکام ویژه ای برخوردار است و مطالب با موشکافی های دقیق عقلی و نظری پی گیری شده است که به شیوه کلام عقلی یا جملات حساب شده، تنظیم گردیده است و بیشتر برای کسانی که بهره ای از علوم عقلی دارند، قابل استفاده و بهره وری است.
این اثر نفیس کلامی با شرح کوتاهی از زندگانی مولف و مقدمه وی آغاز شده و مباحث با عناوین زیر پی گیری شده است: القول فی حدوث الجسم القول فی محدث (صفات ثبوتیه و سلبیه) الرد علی الفرق المخالفه فی التوحید القول فی العدل (و مسائل مربوط به آن) القول فی کونه تعالی متکلما و صفته کلامه و... و الکلام فی التکلیف و... القول فی اللطف والمصلحه والمفسده و... والقول فی النبوات (مسائل مربوط به آن)القول فی صفات النبی(ص)...

جملاتی از کاربرد کلمه المنقذ من التقلید

از حمصی تنها یک کتاب به نام المنقذ من التقلید باقی مانده است که در جمادی الاول ۵۸۱ (برابر اوت ۱۱۸۵ میلادی) در عراق نگارش آن به پایان رسید. بنا بر مقدمه‌ی کتاب، حمصی در ۵۸۰ ق و در بازگشت از سفر حج، مدتی در حله اقامت گزیده و به تدریس و تألیف پرداخت. بنا بر گفته‌های منتجب‌الدین رازی، حمصی جلسات منظمی را در ری برگزار می‌کرد اما به گزارش سید بن طاووس در کتاب البهجة، در ۶۰۰ ق به همدان کوچید و مدرسه‌ی جدیدی در این شهر گشود ولی مدتی کوتاهی پس از آن، در همدان درگذشت. گویا هنگام مرگ، حدود صد سال عمر داشته.