المبین

معنی کلمه المبین در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی مَحْجُوبُونَ: آنانکه در حجاب و پرده قرار گرفته اند (مراد از محجوب بودن از پروردگارشان در روز قیامت محروم بودنشان از کرامت قرب و منزلت او است ویا محجوب بودن از رحمت خداست ومعنایش این نیست که از معرفت خدا محجوبند ، چون در روز قیامت همه حجابها برطرف میشود ، یعنی همه ...
ریشه کلمه:
بین (۵۲۳ بار)
[ویکی فقه] المبین (ابهام زدایی). المبین ممن است عنوان برای کتاب های ذیل باشد: • المبین فی اصطلاحات الحکماء و المتکلمین ، نوشته علی بن ابی علی بن محمد بن سالم ملقب به سیف الدین آمدی (۵۵۱- ۶۲۳ ه)• تفسیر المبین (مغنیه)، تألیف محمدجواد مغنیه، از جمله مفسران بزرگ معاصر شیعی• تفسیر المبین (کاشانی)، اثـر نورالدین محمد (زنده در ۱۱۱۵ ق) فرزند شاه مرتضی بن محمد مؤمن بن مرتضی کاشانی
...

جملاتی از کاربرد کلمه المبین

سالها پس از جنگ ایران و عراق یکی از فرماندهان عالی رتبه نظامی سپاه ایران بنام سردار فتح الله جعفری که خودش نیز در رسته زرهی جنگیده بود و در عملیات فتح المبین و آزادسازی خرمشهر شرکت کرده بود، در یکی از مصاحبه هایش گفت : ما ایرانی ها هم وقتی خبر اعدام جواد اسعد را شنیدیم دلمان برایش سوخت چون میدانستیم که خیلی خوب برای عراق جنگیده بود.
کاروان راهیان نور از سال ۱۳۷۶ آغاز شده‌است. این حرکت بعد از پایان جنگ ایران و عراق، توسط گروه‌های مردمی خود جوش متشکل از رزمندگان شکل گرفت که در ایامی خاص نظیر عید نوروز، ایام محرم و ... کاروان‌هایی را برای بازدید از مناطق جنگی سامان می‌دادند و محل‌هایی نظیر یادمان‌های فعلی شلمچه، اروند کنار و فتح المبین مورد بازدید این کاروان‌ها قرار می‌گرفت. این روند تا سال ۱۳۷۶ ادامه پیدا کرد.
شهر دزفول داری کتابخانه‌های متعددی است که از جمله آن‌ها کتابخانه عمومی مخبر، آیت ا… قاضی، رودبند، غدیر، امام خمینی، شهدای صفی‌آباد، بوعلی سینا، شاه رکن الدین، فتح المبین، آزادگان، دکتر پاشا، امام حسن مجتبی، شهید زمانی و شهدای سردشت هستند.
مختار راعی به همراه علی صیاد شیرازی در ده‌ها عملیات مهم جنگ ایران و عراق از جمله طریق القدس، فتح المبین و بیت المقدس حضور داشته و جانباز شد. او به هنگام حضور در لشکر ۹۲ زرهی در عملیات‌ آزادسازی ارتفاعات الله اکبر (اطراف سوسنگرد) همراه مسعود منفرد نیاکی شرکت داشته‌است. وی پس از جنگ ایران و عراق و با تصویب فرماندهی کل قوا به درجه سرتیپی رسیده و نشان درجه ٣ فتح را دریافت نمود. همچنین پیکر وی روز چهارم فروردین ماه ١٣٩٧ در ستاد فرماندهی نیروی زمینی ارتش تشییع شد.
مجید صارمی متولد سال ۱۳۱۹ در بیجار از توابع استان کردستان است. او فعالیت نظامی خود را از سال ۱۳۳۶ با ورود به دبیرستان نظام شروع می‌کند. وی از سال ۱۳۴۰ در ارتش شاهنشاهی موفق به دریافت درجه افسری می‌شود و پس از طی دوره مقدماتی در رسته زرهی تا سال ۱۳۵۳ در لشکر ۹۲ زرهی اهواز مشغول به خدمت می‌شود. در سال ۱۳۵۴ پس از طی دوره عالی رسته‌ای به مرکز آموزش زرهی شیراز منتقل می‌شود که پس از دوران بازنشستگی (سال ۱۳۶۹) نیز در همان شهر ساکن می‌باشد. از روز آغازین جنگ ایران و عراق فرمانده گروه رزمی ۳۸ زرهی و بعداً تیپ ۳۷ زرهی می‌شود که در عملیات‌های مهمی همچون توکل، فتح المبین، بیت‌المقدس و ثامن الائمه و طریق القدس فرماندهی این تیپ را بر عهده داشته‌است.
در فروردین ۱۳۶۲، در عملیات فتح المبین، شینوک‌های ایرانی در موفق به انتقال نیروهای ایران به پشت خطوط عراق شده که منجر به غافلگیری نیروهای عراقی و سرکوب آتش توپخانه عراق و تصرف یک مقر فرماندهی عراق شد. در این عملیات، نیروهای ایرانی با استفاده از چندین شینوک ، به پشت خطوط دشمن نفوذ کردند و توانستند با غافلگیری نیروهای عراقی، تصرف یک مقر فرماندهی عراقی و سرکوب آتش توپخانه‌های عراقی در آن منطقه را به عهده بگیرند. این عملیات نظامی، به دلیل موفقیت آن در به دست آوردن مناطقی از عراق، به عنوان یکی از مهمترین عملیات‌های جنگ ایران و عراق شناخته می‌شود.
محسن رضایی در سال دوم جنگ به عنوان فرمانده سپاه منصوب شد. قوای نظامی ایران نیز در چهار عملیات پی در پی در عملیات‌های طریق القدس، ثامن الائمه، فتح المبین و بیت‌المقدس توانست بخش قابل توجهی از اراضی اشغال شده را آزاد و به مرزهای بین‌المللی برسد.
بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت بخش فتح المبین شهرستان شوش در سال ۱۳۸۵ برابر با ۱۵۱۱۲ نفر بوده است.
وَ لا أَکْبَرُ إِلَّا فِی کِتابٍ مُبِینٍ خردتر از ذرّه چیز نبود و نیست و نباشد و نه مهتر از آن مگر در لوح محفوظ نبشته، آن نامه پیدای درست و انّما کتب جریا علی عادة المخاطبین لا مخافة نسیان و لیعلم انه لم یقع خلل و ان اتی علیه الدهر. الذرّة واحد من حشو الجوّ تراه فی الشمس اذا طلعت من الکوة. و الکتاب المبین هو اللوح المحفوظ.
پیش از آن نیز وی در عملیات‌های فتح المبین و آزادسازی خرمشهر حضور داشت.
با آغاز جنگ ایران و عراق در سن ۱۵ سالگی با عضویت در بسیج و آموزش دوره‌های نظامی به جبهه اعزام شد. در آغاز در عملیات‌های فتح المبین و والفجر مقدماتی به عنوان نیروی خط شکن عملیاتی حضور یافت. پس از آن برای گذراندن دوره تخصصی تانک به تهران رفت. علی‌پور به عنوان یکی از مؤسسین و فرماندهان گردان مکانیزه لشکر ۷ ولیعصر در عملیات‌های مختلفی از جمله والفجر ۸، کربلای ۴، کربلای ۵ و نصر ۴ حضور داشت و نقش آفرینی کرد. در عملیات والفجر ۱۰ در سن ۲۲ سالگی به عنوان یکی از فرماندهان گردان مکانیزه لشکر ۷ ولیعصر در حلبچه رزم کرد و در جریان این عملیات شیمیایی شد.
یَهْدِی بِهِ اللَّهُ یعنی یهدی بکتابه المبین من اتّبع ما رضیه اللَّه من تصدیق محمد (ص)، «سبل السّلام» ای دین اللَّه عزّ و جلّ، و هو الّذی شرع لعباده، و بعث به رسله. میگوید: خدای تعالی باین قرآن راه نماید بنده‌ای را که بر پی رضاء حق ایستد، و آن کند که اللَّه پسندد از تصدیق محمد (ص) و ایمان آوردن بوی، راه نماید او را بدین خداوند عزّ و جلّ، آن دینی که بندگان را بآن فرمود، و پیغامبران را بآن فرستاد، و آن دین حنیفی است و ملّت اسلام و شریعت مصطفی باین قول «سلام» اینجا نام خداوند است عز و جل، و درست است خبر از مصطفی (ص) که گفت: «اللهم انت السّلام و منک السّلام. تبارکت یا ذا الجلال و الاکرام».
خلعت «لاخوف » درپوش از «هوالفضل المبین » تا به حق ره یابی و ایمن شوی از خوف و بیم