العمره

معنی کلمه العمره در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] ریشه کلمه:
عمر (۲۷ بار)

جملاتی از کاربرد کلمه العمره

1 - استدلال به اينكه آيه : (و اتموا الحج و العمره لله ) بر آن دلالت دارد، وحاصلش اين است كه آيه نامبرده عموم مسلمين را ماءمور كرده به اينكه حج را تمام و عمره راتمام كنند، و آيه اى كه حج تمتع را تشريع كرده مخصوص رسولخدا (صلى الله عليه وآله و سلم ) است ، اين استدلال در روايت ابى نضره از جابر آمده ، كه گفت : همينكه عمربه خلافت رسيد گفت : خداوند از هر چيز هر قدر بخواهد براى پيغمبرشحلال مى كند و ملاك كار ما قرآن است ، كه هر آيه اش در جائى كه بايدنازل شود نازل شده ، و فرموده : (فاتموا الحج و العمره لله ) و به حكم اين آيهبايد حج خود را از عمره خود جدا كنيد.
از ظاهر وقوع اين جمله بعد از جمله : (للذكرمثل حظ الانثيين ) برمى آيد كه جمله نامبرده عطف شده است بر معطوف عليهى حذف شده وتق ديرى كانه فرموده : گفتيم پسر دو برابر دختر مى برد در صورتى كه متوفا همپسر داشته باشد و هم دختر و يا هم برادر داشته باشد، هم خواهر،حال اگر ورثه او در هر طبقه كه هستند تنها زنان باشند حكمش چنين و چنان است و حذفمعطوف عليه در ادبى ات عملى است شايع و اين آيه شريفه از همان باب است : (واتمّوا الحجّ و العمره للّه فان احصرتم فما استيسر من الهدى و آيه :
در تهذيب و در تفسير عياشى از امام صادق (عليه السلام ) روايت آورده اند كه درذيل آيه : ( واتموا الحج و العمره لله ) فرمود: اين تمام كردن حج و عمره واجب است .
و من در زمان ابى بكر و همچنين در عهد خلافت عمر به حج تمتع فتوا مى دادم تا آنكه درعهد عمر سالى در موسم حج مشغول مناسك حج بودم ، كه مردى برايم خبر آورد: چه نشستهاى كه امير المؤ من ين (عمر) در باره مناسك حج فتوائى تازه داده ، من بانگ برداشتم كهاى مردم هر كس از ما فتوائى گرفته تكليفش دشوار شده ، چون اميرالمؤ من ين دارد مى آيدو حكم هر مساءله رااز او بگيريد، و به او اقتدا كنيد، پس همينكه عمر وارد شد، از اوپرسيدم : چه چيز تازه اى درباره مناسك حج گفته اى ؟ گفت . اينكه به كتاب خدا تمسككنيم كه مى فرمايد: (و اتموا الحج و العمره لله ، ح ج و عمره را براى خدا تمام كنيد)و نيز به سنت پيامبران تمسك كنيم كه فرموده محرم نبايد از احرام در آيد تا آنكهقربانى خود را ذبح كند.
كه هر آيه اش در جائى كه بايد نازل شود نازل شده ، و قرآن فرموده : (فاتمواالحج و العمره لله ) بنابراين همانطور كه قرآن دستور دادهعمل كنيد، و حج خود را از عمره جدا سازيد، يعنى در يكسال هر دو را انجام ندهيد، چون اگر اين كار را كه مى گويم بكنيد حج شما تمام تر وعمره تان هم تمام تر مى شود.
2 - و اما اينكه استدلال كرده اند به اينكه نهى از تمتع در حج موافق با كتاب و سنت استهمچنانكه در روايت ابى موسى آمده بود، كه گفت : اگر از حج تمتع نهى كنيم هم بهكتاب خدا عمل كرده ايم ، كه مى فرمايد: (واتموا الحج و العمره لله ) و هم به سنتپيامبرمان عمل كرده ايم ، كه فرمود: (محرم از احرام در نمى آيد تا وقتى كه قربانيشذبح شود).
و نيز در تفسير عياشى از زراره و حمران و محمد بن مسلم از امام باقر و امام صادق (عليهالسلام ) روايت كرده كه گفتند: ما از آن دو بزرگوار از كلام خداى تعالى كه مىفرمايد: (و اتموا الحج و العمره لله ) پرسيديم ، فرمودند تماميت حج به اين استكه در آن رفث و فسوق و جدال نشود.