السن

معنی کلمه السن در لغت نامه دهخدا

( آلسن ) آلسن. [ ل ُ س ُ ] ( از یونانی ، اِ ) ( از یونانی آلوسُن به معنی مبرّی الکلب ، از آنرو که بگمان قدما او زهر سگ دیوانه را علاج میکرده است ) نباتیست ساقش بدرازی زرعی و شبیه ببرگ فراسیون و از آن درشت تر و خارناک و مابین سرخی و سیاهی و تخم آن بپهنی مایل است و رنگش سبز و تیره و در غلاف دوطبقه ، و از ترمس کوچکتر و در طعم و تندی و تلخی نانخواه و گلش سرخ مایل به تیرگی و از زیر برگها روید. و مؤلف جامعالادویه از محمدبن احمد نقل کند که این گیاه در شام بسیار است و آن را حشیشةالسلحفاة نامند. و چون این گیاه را قدما در بیماری هاری بکار می بردند آن را شجرةالکلب نیز گفته اند.
السن. [ اَ س َ ] ( ع ص ) زبان آور و فصیح. ج ، لُسن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). شخص فصیح و بلیغ. ( از اقرب الموارد ). زبان آورتر. لَسِن. ( اقرب الموارد ).
السن. [ اَ س ُ ] ( ع اِ ) ج ِ لِسان. زبانها.( غیاث اللغات ) ( اقرب الموارد ). رجوع به لسان شود.

معنی کلمه السن در فرهنگ عمید

( آلسن ) = آلوسن
زبان آور، فصیح، شخص فصیح و بلیغ.
= لسان

معنی کلمه السن در فرهنگ فارسی

( آلسن ) قسمی زردالوی لطیف .
زبان آور، فصیح، شخص فصیح و بلیغ
( اسم ) جمع لسان زبانها .
جمع لسان . زبانها

معنی کلمه السن در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] ریشه کلمه:
سنن (۲۱ بار)
دندان. . در اقرب گوید: سنّ استخوانی است که در دهان حیوان می‏روید ولی امروزیها می‏گویند: سنّ چهار دندان مقدّم است سپس ناب و آنگاه اضراس است این کلمه فقط دوبار در قرآن آمده است .

جملاتی از کاربرد کلمه السن

اين همان چيزى است كه على (عليهالسلام ) در نهج البلاغه به آن اشاره فرموده آنجا كهمى گويد: لو ان الباطل خلص من مزاج الحق لم يخف على المرتادين و لو ان الحق خلص منلبس الباطل انقطعت عنه السن المعاندين : اگرباطل از آميزش با حق خالص شود، بر حقجويان مخفى نخواهد ماند، و اگر حق از آميزشباطل رهائى يابد، زبان بدگويان از آن قطع خواهد شد!.
القصه چه گویم که از آن عزل و ازبن نصب صد زمزمه در السن و افواه فتاده
و اگر كسى دندان ديگرى را بشكند او مى تواند دندان جانى را درمقابل بشكند (و السن بالسن ).
از فیلم‌ها یا مجموعه‌های تلویزیونی که وی در آن‌ها نقش داشته‌است، می‌توان به السن خلافکار رفته‌است، مهمانی اداره، کارل، سمفونی کودکی من، قلمرو، واحد سیار و میله اشاره نمود.
دگر سو بود پیر طاعن السن نشسته برف پیری در محاسن
چرا باری نسوزانند سن را مگر نشنیده اند السن بالسن
از فیلم‌هایی که وی در آن‌ها نقش داشته‌است، می‌توان به تصویر رهایی و السن خلافکار رفته‌است اشاره نمود.
گه ترا گوید ز مستی بوالحسن یا صغیر السن یا رطب البدن
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به ارث، السن خلافکار رفته‌است، مده‌آ، مهمانی اداره، قلمرو، واحد سیار و کاتینکا اشاره کرد.
فکل السن فیها عیون و اذان سوامعها قلوب
دانشگاه ایسلند توسط آلدینگ در ۱۷ ژوئن ۱۹۱۱ تأسیس شد و سه مؤسسه قبلی را با هم متحد کرد: دبیرستان، دانشکده پزشکی و دانشکده حقوق که به ترتیب الهیات، پزشکی و حقوق تدریس می‌کردند. این دانشگاه در ابتدا علاوه بر دانشکده علوم انسانی، فقط برای این سه رشته دانشکده داشت. در سال اول فعالیت ۴۵ دانشجو ثبت نام کردند. اولین رؤسای دانشگاه بورتم السن، استاد دانشکده علوم انسانی بود.