الزین

الزین

معنی کلمه الزین در لغت نامه دهخدا

الزین. [ اِ ] ( اِخ ) دهی است جزء دهستان طارم علیا، بخش سیردان شهرستان زنجان که در 35 هزارگزی شمال باختری سیردان و ده هزارگزی راه مالرو طارم قرار دارد. کوهستانی و معتدل است. سکنه آن 228 تن شیعه ترکی زبانند. آب آن از رودخانه سرخ دیزج تأمین شود و محصول آن پنبه ، انار و گردو، و شغل اهالی زراعت و گلیم و جاجیم بافی است. راه مالرو وصعب العبور دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 2 ).

معنی کلمه الزین در فرهنگ فارسی

دهی است جزئ دهستان علیا بخش سیردان شهرستان زنجان .

معنی کلمه الزین در دانشنامه عمومی

الزین یک منطقهٔ مسکونی در ایران است که در دهستان دستجرده واقع شده است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، الزین ۴۳۵ نفر جمعیت دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه الزین

آتشکده الزین (الیز) مربوط به دوره ساسانیان است و در شهرستان طارم، بخش چورزق، روستای الزین واقع شده و این اثر در تاریخ ۱ مهر ۱۳۵۳ با شمارهٔ ثبت ۹۸۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
زینب العسکری (۶ فوریه ۱۹۷۴) بازیگر، نویسنده و تهیه‌کننده بحرینی است که آثار بسیاری داشته و در تعدادی سریال نیز بازی کرده‌است. پس از اعلام بازنشستگی از عرصه هنری در سال ۲۰۰۹، با عبدالله بن سالم القاسمی ازدواج کرد و حاصل آن سه دختر به نام‌های الزین، الحله و الغله شد.
استفاده‌های گوناگون از اسلام در زمینه‌های متفاوت حمید را متقاعد می‌کند تا نتیجه‌گیری کند که یک چیز واحد به نام اسلام وجود ندارد. پس نمی‌توان گفت که یک اسلام حقیقی واحد وجود دارد. بر این اساس حمید معتقد است که مفهوم اسلام ثابت نیست و متغیر است؛ زیرا اسلام معنی مطلق و ضروری برای نقشه‌های محلی است. حمید و دیگر طرفداران شرق‌شناسی وارونه تلاش می‌کنند تا نشان دهند که اسلام یک کلیت نیست. الزین می‌خواهد با استدلال‌هایی دربارهٔ گونه‌های گوناگون اسلام استدلالی بر علیه زاد گرایی فراهم کند؛ بنابراین بر صورت‌های محلی اسلام تأکید دارد.
دولت عربستان سعودی اعلام کرده که زنان نمی‌توانند در نخستین رأی‌گیری سراسری این کشور که گزینش شورای شهر است رأی دهند. علما این تصمیم دولت را تأیید و رأی دادن زنان را موجب فساد و خلاف عفت دانستند. عمر هیاج الزین به عنوان رئیس دولت اعلام کرد که زنان فاقد شایستگی لازم برای گزینش دربارهٔ نامزدهای رأی‌گیری هستند. هر چند برخی دیگر اعلام این ممنوعیت را مشکل هویت زنان می‌دانستند و این که بیشتر زنان کارت شناسایی ندارند.
در مقابل ایسنا (انجمن اسلامی آمریکای شمالی)، جمعیت علمای دانشگاه اسلامی الازهر در قاهره مصر پوشاندن صورت زنان را مستحب دانسته‌اند. شیخ یوسف القرضاوی و عبید عاطف الزین نیز پوشاندن چهره را برای زنان مستحب می‌دانند. برخی از علمایِ اهل سنت نیز نقاب را مسئله‌ای فرهنگی و مربوط به آداب و رسوم (و نه لزوماً شرعی و دینی) می‌دانند؛ محمد سید طنطاووی رئیسِ پیشین الأزهر چنین رأئی را اظهار کرده‌است.