الزهد

معنی کلمه الزهد در دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] الزهد نوشته حسین بن سعید کوفی اهوازی، یکی از شخصیت های بزرگ شیعه در قرن سوم هجری و یکی از یاران امام رضا، امام جواد و امام هادی علیهم السلام در موضوع اخلاق می باشد.
این کتاب یکی از 30 کتابی است که حسین بن سعید به رشته تحریر در آورده است.
کتابهای حسین بن سعید در حدی از اعتبار و شهرت بودند که علمای رجال کتاب های دیگر روات شیعه را به این کتب تشبیه می کردند.
کتاب حاضر یکی از اصول معتبر روایی و یکی از اصول اولیه شیعه به شمار می آید و از زمان نگارش پیوسته مورد توجه علما و فقهای شیعه قرار گرفته است.
بسیاری از مجموعه های بزرگ روایی شیعه از این کتاب روایت نقل کرده و این کتاب را یکی از مصادر معتبر خود قرار داده و بر آن استناد کرده اند مانند: کتاب های کافی، من لا یحضره الفقیه، بحار الأنوار و وسائل الشیعه.
[ویکی نور] الزهد (ابن حنبل احمد بن محمد). الزهد تألیف ابی عبدالله احمد بن محمد بن حنبل (241-164ق)، بررسی و بحث پیرامون احادیث مربوط به زهد می باشد که به زبان عربی و در اوایل قرن سوم هجری نوشته شده است.
کتاب با مقدمه ناشر در ذکر شرح حال نویسنده آغاز شده است. متن کتاب، شامل 2368 خبر پیرامون زهد و تقوا می باشد. برخی از این اخبار که با لفظ «حدثنا» آغاز شده اند، کوتاه و مختصر و برخی مفصل بوده و سند تمامی آن ها ذکر شده است.
اثر حاضر، مجموعه ای بسیار مفید و زیبا از خبرهایی پیرامون زهد افراد مختلف، کلمات و سخنان آنان و هم چنین موعظه های آنان به دوستان، یاران و افراد دیگر می باشد.
در ابتدای نام هر یک از این شخصیت ها و افراد، کلمه «زهد» به کار رفته است. مانند زهد امیرالمومنین(ع) یا زهد ابراهیم خلیل(ع).
این اخبار شامل برخی از پیامبران و در سرآغاز آنان، پیامبر(ص)، حضرت علی(ع)، امام سجاد(ع)، صحابه، تابعین و شخصیت های دیگر می باشد.
[ویکی فقه] الزهد (کتاب). الزهد نوشته حسین بن سعید کوفی اهوازی ، یکی از شخصیت های بزرگ شیعه در قرن سوم هجری و یکی از یاران امام رضا ، امام جواد و امام هادی علیهم السّلام در موضوع اخلاق می باشد. این کتاب یکی از ۳۰ کتابی است که حسین بن سعید به رشته تحریر در آورده است. کتابهای حسین بن سعید در حدی از اعتبار و شهرت بودند که علمای رجال کتاب های دیگر روات شیعه را به این کتب تشبیه می کردند.
کتاب حاضر یکی از اصول معتبر روایی و یکی از اصول اولیه شیعه به شمار می آید و از زمان نگارش پیوسته مورد توجه علما و فقهای شیعه قرار گرفته است. بسیاری از مجموعه های بزرگ روایی شیعه از این کتاب روایت نقل کرده و این کتاب را یکی از مصادر معتبر خود قرار داده و بر آن استناد کرده اند مانند: کتاب های کافی ، من لا یحضره الفقیه ، بحار الانوار و وسائل الشیعه .
سخنان بزرگان درباره کتاب مذکور
شیخ صدوق درباره این کتاب می فرماید: «این کتاب از کتابهای مشهور شیعه و از کتابهایی است که فقها و روات شیعه بر آن اعتماد کرده و به آن مراجعه می نمایند.» شیخ طوسی کتاب حاضر را مقیاس اعتبار و میزان اعتماد بر دیگر کتاب های روایی قرار داده است. بزرگی چون علامه مجلسی نیز درباره این کتاب فرموده: «کتاب الزهد نوشته محدث بزرگ و شیخ مورد اطمینان، حسین بن سعید اهوازی می باشد. جلالت و اعتبار مؤلف این کتاب ما را از بحث درباره اعتبار این کتاب بی نیاز می سازد و نسبت آن به مؤلف نیز بسیار معلوم است.»
انگیزه تالیف
ائمه علیهم السّلام عموما تحت نظر حکومتهای ستمگر بسر می بردند و روات شیعه نقش بسیار مهمی را در رساندن سخنان و دستورات ائمه به مردم عهده دار بودند. مؤلف این کتاب، حسین بن سعید اهوازی نیز، یکی از شخصیتهای مشهور و یکی از یاران نزدیک سه امام معصوم بود و با تالیفات خود نقش مؤثری در نشر علوم اهل بیت علیهم السّلام داشت و مردم و علمای دوران خود و آیندگان را از برکت سخنان گهربار ائمه معصومین علیهم السّلام و آب گوارای چشمه زلال معارف محمد و آل محمد صلوات الله علیهم بهره مند ساخت.
گزارش محتوا
...

جملاتی از کاربرد کلمه الزهد

حضرت على بن الحسين - سلام الله عليهما- فرموده است : الزهد عشرة اجزاء: اعلى درجةالزهد ادنى الورع و اعلى درجة الورع ادنى درجة اليقين و اعلى درجة اليقين ادنىالرضا.زهد ده جزو است : بلندتر درجه زهد، پست تر پايه ورع است ، و بالاتردرجه ورع ، پست تر پايه يقين ؛ و بالاتر پايه درجه يقين پست تر پايه رضا است.
و در الدر المنثور است كه احمد - در كتاب الزهد - از خطاب بن عبد الله روايت كرده كهگفت : على (عليه السلام ) فرمود: هيچ مى دانيد درهاى جهنم چگونه است ؟ ما گفتيم لابدمثل همين ، درهاى دنيا است ، فرمودند: نه و ليكن اينطور است . آنگاه دست خود روى دستگذاشت ( كه اشاره به طبقات آن است ).