مثلا در آيه 73 سوره حج مى خوانيم ان الذين تدعون من دون الله لن يخلقوا ذبابا و لواجتمعوا له و ان يسلبهم الذباب شيئا لا يستنقذوه منه ضعف الطالب و المطلوب : (آنها كهمورد پرستش شما هستند هرگز نمى توانند (مگسى )بيافرينند اگر چه دست به دستهم بدهند، حتى اگر مگس چيزى از آنها بربايد آنها قدرت پس گرفتن آن را ندارند، همطلب كننده ضعيف است و هم طلب شونده ).
مؤ يد اين معنا آيه اى است كه همين عبارت را دارد، و بعلاوهمشتمل بر ذيلى است كه عظمت خدا را مى رساند، آنجا كه مى فرمايد: (و ما قدروا الله حققدره و الارض جميعا قبضته يوم القيمة و السموات مطويات بيمينه سبحانه و تعالى عمايشركون ) و نيز مى فرمايد: (ان الذين تدعون من دون الله لن يخلقوا ذبابا و لواجتمعوا له و ان يسلبهم الذباب شيئا لا يستنقذوه منه ضعف الطالب و المطلوب و ما قدرواالله حق قدره ان الله لقوى عزيز) يعنى قوت و عزت خداى تعالى و ذلت و خوارىموجودات ديگر اقتضا دارد كه هيچ كس به عظمت او راه نيابد، و سنگ و چوبهايى كه بهاسم آلهه و ارباب پرستش مى شود با او برابرى نكنند. همه اينها شواهدى هستند براينكه در ميان اين سه معنا مناسب تر همان معناىاول است ، گو اينكه آن دو معناى ديگر نيز صحيح است و ليكن در تناسب و سازگارى باسياق آيه مثل معناى اول نيستند، و اما معناى چهارمى كه ديگران در تفسير آيه ذكر كرده وگفته اند (مراد اين است كه ايشان آنطور كه بايد و شايد قدرت ندارند) از همه معانىاحتمالى ، از سياق آيه بعيدتر مى باشد.