الد

معنی کلمه الد در لغت نامه دهخدا

الد. [ اَ ل َدد ] ( ع ص ) شتر درازگردن. ( منتهی الارب ). شتری که اخدع ( رگ گردن ) او دراز باشد. ( از اقرب الموارد ). || سخت خصومت. ( مهذب الاسماء ) ( مصادر زوزنی ) ( تفسیر ابوالفتوح رازی ) ( ترجمان علامه جرجانی تهذیب عادل ). سخت خصومت کننده. ( غیاث اللغات ). مرد سخت خصومت که بحق میل نکند. ( منتهی الارب ) ( ازآنندراج ) ( از اقرب الموارد ). ستیزه گر. غالب در لجاج بخصم. کژخصومت. ( تفسیر ابوالفتوح رازی ). شدیدالخصومه. مِبَل ( اقرب الموارد ). ج ، لُدّ، لِداد. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( اقرب الموارد ). مؤنث : لَدّاء. ( اقرب الموارد ) : و هو الد الخصام. ( قرآن 204/2 )؛ یعنی او سخت خصومت است. ( تفسیر ابوالفتوح رازی ).

معنی کلمه الد در فرهنگ عمید

دشمن سخت، ستیزه گر.

معنی کلمه الد در فرهنگ فارسی

دشمن سخت، ستی ه گر ، الدالخصام: جنگجوترین دشمنان
شتر دراز گردن . یا سخت خصومت

معنی کلمه الد در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی أَلَدُّ: سرسخت تر-سرسخت ترین
معنی لُدّاً: ستیزه جویان - اهل دشمنی و خصومت (کلمه لدّ جمع الد است ، که از لدد به معنای خصومت مشتق شده است)
ریشه کلمه:
لدد (۲ بار)
(بروزن فرس) خصومت شدید. «لَدَّ یَلَدُّ لَدَداً: اِشْتَدَّتْ خُصُومَتُهُ» چنانکه در مصباح گفته است. لَدَّ به فتح اوّل به معنی شَدیداُلْخُصُومَة و اَلَدّ کسی که خصومتش شدیدتر است. در نهج البلاغه خطبه 68 هست: «یا رَسُول اللهِ ماذا لَقیتُ مِنْ اُمَّتِکَ مِنَ الْاَوَدِوَاللَّدَدِ» ای رسول خدا «صلی الله علیه واله» چه‏ها دیدم از امّت تو از کجی و خصومت!! . خدا را بر مافی‏الضمیرش گواه می‏گیرد حال آنکه سخت‏ترین دشمنان است. . لُدّ به ضمّ اوّل جمع اَلَدّ است: تا با آن پرهیزکاران را بشارت دهی و قومی را که دشمن سرسخت‏اند بترسانی. این کلمه تنها دوبار در قرآن بکار رفته است.

جملاتی از کاربرد کلمه الد

دادگاه جزایی مستقر در الد بیلی، به پرونده‌های جنایی مهم در حوزهٔ لندن بزرگ و گهگاه سایر جاها رسیدگی می‌کند. محاکم الد بیلی، همچون سایر دادگاه‌های بریتانیا، تحت تدابیر شدید امنیتی به روی عموم مردم باز است.
گفتمش من قبول کردم این که شوم بندۀ صلاح الد ّ ین
همچنین، به این مناسبت سازمان جهانی اسپرانتو که دارای روابط رسمی با سازمان ملل متحد و یونسکو است و دفتر مرکزی آن در شهر رتردام هلند قرار دارد، کتابی را برای معرفی به‌هنگام‌شده و کوتاه این زبان به جهانیان، تحت عنوان پدیده اسپرانتو، به قلم نویسنده‌ای توانا در این زبان، ویلیام الد، که تاکنون بارها نامزد دریافت جایزه ادبی نوبل نیز شده‌است، منتشر ساخت. این کتاب به فارسی نیز، تحت عنوان پدیده اسپرانتو، راه حل مشکل زبان بین‌المللی ترجمه شده و انتشار یافته‌است.
قرعه کشی دور سوم در ۲۵ اوت ۲۰۲۱ پس از پایان تساوی دور دوم بین وست برومویچ آلبیون و آرسنال توسط کوین فیلیپس و کوین کمپبل به صورت زنده در اسکای اسپورت انجام شد. سیتی در خانه باید مقابل تیم لیگ یک وایکام واندررز بازی می‌کرد. قرعه کشی دور چهارم در ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۱ پس از پایان بازی‌های دور سوم توسط میکا ریچاردز و هری ردنپ انجام شد. سیتی به مصاف هم تیمی لیگ برتری وستهام یونایتد رفت که در دور سوم منچستر یونایتد را در الد ترافورد شکست داده بود.
تیم‌های بیست قاطر تیم‌هایی متشکل از هجده قاطر و دو اسب بودند که به ارابههایی بزرگ متصل می‌شدند و از سال ۱۸۸۳ تا ۱۸۸۹ بوره را به خارج از دث ولی حمل می‌کردند. آن‌ها از میان بیابان موهاوی از معدن‌ها به سوی نزدیک‌ترین راه‌آهن در موهاوی، کالیفرنیا که ۲۷۵ کیلومتر فاصله داشت حرکت می‌کردند. مسیرها از فرنیس کریک، کالیفرنیا به موهاوی، کالیفرنیا و از معادن الد بورات به موهاوی بود.
همه بازی‌ها در رقابت‌های فصل ۹۳–۱۸۹۲ برگزار نشدند، با این حال الد سنت استفنز در صدر جدول نهایی قرار گرفت. این رقابت‌ها در پایان همان اولین فصلش، منحل شد.
ولی بعدها سر چیز هایی با گریندلو الد اختلاف پیدا کرد
با ترک کردن مدرسه بدالس در سال ۱۹۷۵، رفتارهای نادرست دی-لوئیس کاهش یافته و به نوعی به بلوغ فکری رسیده بود و نیاز داشت که حرفه خود را انتخاب کند و تصمیم بگیرد که چه کاری برایش بهتر است. با اینکه او روی صحنه نمایش «تئاتر ملی جوانان» درخشیده بود، درخواستی برای شرکت در یک دوره پنج ساله کابینت‌سازی ارائه داد اما به دلیل نداشتن تجربه کافی درخواست وی رد شد. بعد از آن در مدرسه تئاتر بریستول الد ویک پذیرفته شد و به مدت سه سال در آنجا حضور داشت تا در نهایت به اجرا در تئاتر شهر بریستول پرداخت. او در این تئاتر هنرپیشه علی‌البدل پیت پاستویت شد؛ کسی که بعدها در فیلم به نام پدر با دی-لوئیس بازی کرد.
جارد اینگرسول در ۷۳ سالگی در فیلادلفیا درگذشت. دفن او در قبرستان کلیسای الد پاین استریت، خیابان چهارم و پاین انجام شد. از اینگرسول سه پسر به یادگار ماند. دو تن از پسرانش، چارلز جارد اینگرسول و جوزف رید اینگرسول به عنوان اعضای مجلس نمایندگان ایالات متحده از پنسیلوانیا خدمت کردند. خیابان اینگرسول در مدیسون، ویسکانسین و کشتی لیبرتی اس اس جارد اینگرسول، به نام او نام‌گذاری شده‌اند.
لیک بدو الد تو صاحب حال جوی آن را و در گذر از قال
در سال ۲۰۰۱ این ورزشگاه برای بازسازی مجدد به صورت کامل تخریب شد. در بین سال‌های احداث مجدد ومبلی، مسابقات خانگی تیم ملی انگلیس در ورزشگاه الد ترافورد برگزار می‌شد و اگر به دلایلی این ورزشگاه آماده برگزاری مسابقه نبود، بازی در ورزشگاه خانگی تیم نیوکاسل یعنی سنت جیمز پارک به انجام می‌رسید. در حال حاضر مالک ورزشگاه ومبلی اتحادیه فوتبال انگلستان است.
جان هارتوچ، معلم بازیگری دی-لوئیس در بریستول الد ویک، دربارهٔ این دستاورد او این چنین اظهار نظر کرد: