الخالق

معنی کلمه الخالق در لغت نامه دهخدا

الخالق. [ اَ ل ُ ] ( ترکی ، اِ ) کلمه ترکی است بمعنی پوشاک معروف که زیر قبا پوشند. ( از غیاث اللغات ) ( از آنندراج ). در تداول مردم آذربایجان اَرخالِق یا آرخالق لباسی که از زیر پوشند برای دفع سرما، و به بچه نیز پوشانند. در تداول مردم گناباد خراسان اَرخارُق نوعی جبه است. و رجوع به ارخالق شود.

معنی کلمه الخالق در فرهنگ فارسی

کلمه ترکی است بمعنی پوشاک معروف که زیر قبا پوشند .

معنی کلمه الخالق در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] ریشه کلمه:
خلق (۲۶۱ بار)

جملاتی از کاربرد کلمه الخالق

براى اين كه هر چند كه ممكن است ما اين تقريب را در تقييد اطلاق آيه به صورت فسققبول كنيم ، و بگوييم اطلاق آيه مورد بحث به وسيله كلامرسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) كه فرمود: (لا طاعه لمخلوق فى معصيه الخالق )و آيات قرآنى كه اين معنا را مى رساند تقييد مى شود، مانند آيه شريفه : (ان اللّه لاياءمر بالفحشاء) خداى تعالى امر به فحشا نمى كند) و آياتى ديگر از اينقبيل .
حال اولى الامر در آيه شريفه و وجود اطاعت آنان نيز به همينحال است ، - و آيه چيزى زايد بر آنچه در همه زمانها و همه مكانهامعمول است افاده نمى كند، _ خداى تعالى طاعت مردم از اولى الامر را بر مؤ منين واجبفرموده ، اگر احيانا ولى امرى بر خلاف كتاب و سنت دستورى داد، مردم نبايد اطاعتشكنند، و حكم اين چنين او نافذ نيست ، براى اين كهرسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) - قاعده اى كلى به دست عموم مسلمين داده ، وفرموده : (لا طاعه لمخلوق فى معصيه الخالق ) (هيچ مخلوقى در فرمانى كه بهمعصيت خدا مى دهد نبايد اطاعت شود) و اين دستور را شيعه و سنى روايت كرده اند، و با هميندستور است كه اطلاق آيه تقييد مى شود.
(فتوبوا الى بارئكم ) الخ ، كلمه (بارى ء) از اسماء حسناى خداست ، همچنانكه درآيه : (هو اللّه ، الخالق البارى ء، المصور، له الاسماء الحسنى ، او، اللّه )، (و خالق، و بارى ء، و مصور، است و او داراى اسماء حسنى است )، آنرا يكى از اسماء نامبرده شمردهاست ، و اين اسم در قرآن كريم در سه جا آمده ، كه دو تاى آنها در همين آيه است .
ایلیا صوبادی (؟ - ۱۰۹۴م) اسقف نسطوری عراقی و نویسنده عربی بود. او اسقف اعظم نصیبین (مطران) بوده است. الألفاظ اللهکسیکون بالسریانیة و العربیة، المجالس السبعة آلتی جرت بین ایلیا مطران نصیبین و الوزیر ابی‌القاسم حسین بن یحیی المغربی، رسالة فی فضیلة العفة عن الجماع، رسالة فی خلق العالم و وحدانیة الخالق و تثلیث اقانیمه، دفع الهم و حل بعض المسائل الإنجیلیة از آثار اوست.
بنای مقبره خواجه عبد الخالق مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان تایباد، بخش مرکزی، روستای سعد آباد واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۲۳۹۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
در اينجا توجه به يك نكته لازم است و آن اينكه ما در همه جا بسم الله مى گوئيم چرانمى گوئيم (بسم الخالق ) يا (بسم الرازق ) و مانند آن ؟!
و هذا مثل ما روی عن ابی هریرة مرفوعا تفکّروا فی الخلق و لا تتفکّروا فی الخالق فانه لا تحیط به الفکرة.
و بالاخره (خالق ) و (بارء) اشاره به آفرينش او و (مصور) حاكى ازصورتگريش مى باشد (هو الله الخالق البارى المصور له الاسماء الحسنى حشر24).
و در كتاب فقيه در ضمن كلمات كوتاه رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) آمده كهفرمود: (لا طاعه لمخلوق فى معصيه الخالق ) كه ترجمه اش در صفحهقبل گذشت .
سپس حضرت فرمود: شاكرترين شما براى خدا سپاسگزارترين شما براى مردم استاشكركم لله اشكركم للناس ، من لم يشكر المخلوق لم يشكر الخالق .