[ویکی الکتاب] ریشه کلمه: حکم (۲۱۰ بار) با مراجعه به اصل معنی کلمة میتوان بدست آورد که حکمت یک حالت و خصیصه درک و تشخیص است که شخص به وسیله آن میتواند حق و واقعیّت را درک کند و مانع از فساد شود و کار را متقن و محکم انجام دهد علی هذا حکمت حالت نفسانی و صفت روحی است نه شیء خارجی بلکه شیء محکم خارجی از نتایج حکمت است راغب گوید: حکمت رسیدن به حق به واسطه علم و عقل است. در مجمع ذیل آیه 32 بقره گوید: حکمت آن است که تو را بر امر حق که باطلی در آن نیست واقف کند. ، ، . این کلمه بیست بار در قرآن مجید تکرار شده و در بیشتر موارد توأم با «کتاب» است و تعلیم و انزال آن از جانب خداوند و از جانب پیامبران نسبت به مردم است. مراد از کتاب در آن موارد احکام شریعت و کلمات دین و مراد از حکمت همان محکم کاری و تشخیص است. در بعضی از آیات به تکالیف نیز حکمت گفته شده است چنانکه در سوره اسراء بعد از شمردن عدّهای از واجبات و محرمات فرموده: شاید این اطلاق بجهة آن باشد که تکالیف سبب حکمت اند. همچنین است آیه و شاید در آیه مراد تعلیمات و احکام عیسی باشد و در آیه به شکر حکمت گفته شده بنا بر انکه «ان» تفسیریّه است. و شاید علّت، آن باشد که شکر از نتائج حکمت است.
جملاتی از کاربرد کلمه الحکمه
به تدریج دراواخرقرن سوم و اوایل قرن چهارم دارالعلومهای به وسیله علما و امرا تأسیس شد که تفاوتشان با کتابخانهها (دارالکتب یا خزانة الحکمه در این بود که دارالعلومها در صورت نیاز کمک هزینهای برای طلاب در نظر گرفته میشد وآنهایی هم که از مکانی دور میآمدند محل اقامتی برای آنها در نظر گرفته میشد، مانند دارالعلوم ابوالقاسم جعفر بن محمد بن حمدان فقیه شافعی (متوفی ۳۲۳) در موصل دارالعلومی احداث کرد و در آن کمک هزینهای برای طلاب نیازمند در نظر گرفته بود
۱ الحکمه قهرمان لبنان از حضور در مسابقات انصراف داد.
این سحابی است یمطر الحکمه در احادیث عالی الاسناد
تعلیقه علی نهایت الحکمه کتابی از محمد تقی مصباح یزدی است که در سال ۱۳۶۳ منتشر و در مراسم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران بهعنوان کتاب برگزیده معرفی شد.
استقلال به عنوان قهرمان لیگ آزادگان فصل ۸۰–۱۳۷۹ نماینده ایران در جام باشگاههای آسیا ۰۲–۲۰۰۱ بود. آبیها در نخستین بازی خود در این رقابتها باید در مرحله یکشانزدهم نهایی بازیها برابر تیم الحکمه لبنان صفآرایی میکردند که این دیدار به دلیل انصراف نماینده لبنان از حضور در رقابتها انجام نشد و استقلال به مرحله یکهشتم نهایی راه پیدا کرد.
در زمان هارون الرشید خلیفه عباسی (۷۸۶ تا ۸۰۹ میلادی) با گشایش بیت الحکمه در بغداد، بزرگترین شهر جهان در آن زمان، دوران طلایی اسلام آغاز شد. بغداد جایی بود که در آن همهچیزدانان و علمای مسلمان از مناطق مختلف در آنجا حضور داشتند و شروع به ترجمه دانش کلاسیک شناخته شده جهان به زبانهای آرامی و عربی کردند. طی این دوره سرزمین تاریخی اسلام زیر حاکمیت خلفا بود و با اختراعهای دوران طلایی اسلامی و گسترش علم، اقتصاد و فرهنگ مشخص میشود.
بحکمت لوح گردون مینگارم که من حکمت زیؤتی الحکمه دارم
ابن ربن طبری در قرن نهم میلادی نخستین دایرةالمعارف پزشکی را بنام فردوس الحکمه نوشت.
دوران طلایی اسلام، دورهای در تاریخ اسلام است که بهطور سنتی سدهٔ هشتم میلادی آغاز و تا سده سیزدهم میلادی یعنی سقوط بغداد به دست مغولان ادامه مییابد. این دوره بهطور سنتی در زمان هارون الرشید خلیفه عباسی (۷۸۶ تا ۸۰۹ میلادی) با گشایش بیت الحکمه در بغداد، بزرگترین شهر جهان در آن زمان، آغاز شدهاست. بغداد جایی بود که در آن همهچیزدانان و علمای مسلمان از مناطق مختلف در آنجا حضور داشتند و شروع به ترجمه دانش کلاسیک شناخته شده جهان به زبانهای آرامی و عربی کردند. طی این دوره سرزمین تاریخی اسلام زیر حاکمیت خلفا بود و با اختراعهای دوران طلایی اسلامی و گسترش علم، اقتصاد و فرهنگ مشخص میشود.
کتابخانه بیت الحکمه مملو از نویسندگان و مترجمین و کتابهایی از تمدنهای یونانی، ایرانی و هندی بود.
دانشگاه الحکمه (به عربی: جامعة الحکمة) یک دانشگاه در عراق است که در بغداد واقع شدهاست.
بیتالحکمه جدید در سال ۱۹۹۵ میلادی با الهام از بیت الحکمه اصلی در بغداد ایجاد شد.