الحور العین

معنی کلمه الحور العین در دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] "الحور العین" کتابی است از ابوسعید بن نشوان الحمیری، متوفی 573 قمری که در زمینه های مختلفی سخن گفته، اما چون بیشتر مسائل آن شرح و توضیح فرقه های مختلف اعتقادی است، لذا جزء کتب کلامی قرار گرفته است و الا مباحث این کتاب را می توان چنین بیان کرد: از لغت و عروض و قافیه بحث می شود، از بعضی وقایع تاریخی صحبت می شود، در بعضی از فصول کتاب از بعضی معتقدات و عادات عرب؛ و اخلاق زمان جاهلیت سخن گفته شده است، از اعراب به تنهایی نامی آورده نشده، بلکه از هنود و فارس و روم ومعتقدات آنان مطالبی ذکر کرده شده است. همچنین فصولی از کتاب را به ذکر مذاهب بشری، مباحث فلسفی در باب اصل عالم طبق نظر طبیعیین و فلاسفه و أطباء و حتی مذاهب و فرق اسلامی، نصرانی، یهودی، مجوسی، صابئی و... را معرفی نموده است. کمال مصطفی تحقیقی حول این کتاب داشته است و تعلیقه هایی بر این کتاب زده و چنین می گوید: این نسخه از کتاب بر گرفته از نسخه خطی است که در سال 1353 قمری در 269 صفحه نوشته شده بوده است.
از جمله عللی که باعث شد کمال مصطفی پیرامون این کتاب تحقیقی به عمل آورد، نسخه ای از این رساله بوده در، سی و اندی صفحه که از مکتبه تیمورییه در دارالکتب الملکیه المصریه که در حاشیه ی آن بعضی از تفسیرهای لغوی و تعلیقات تاریخی بود و بعضی از مطالب آن وی را به مشقت می انداخت و نیاز به جهد و تلاش زیادی برای درک حقیقتی که مؤلف آن را اراده کرده بود، داشت، لذا تصمیم به تحقیق این کتاب انداخت.
کتاب با مقدمه ای از محمد زاهد کوثری آغاز گردیده که توضیحی درباره مؤلف کتاب و خود کتاب داده است. توضیحاتی که درباره کتاب داده یک کتاب شناسی کامل در مورد کتاب است و خواننده محترم با خواندن آن از محتویات کتاب و موضوعات آن به طور مفصل آگاه خواهد گردید که البته ما به اختصار از مباحث کتاب صحبت کردیم.
سپس مقدمه ای از محقق این کتاب آقای کمال مصطفی آمده که به ذکر اجمالی موضوعات و نسخ خطی کتاب و اعمالی که بر روی کتاب انجام داده، پرداخته است.
از مواردی که آقای کمال مصطفی بر این کتاب همت گمارده اند، این بوده است که بسیاری از اسماء و کلمات بدون اعجام و ابیات شعریه که مؤلف به آنها استشهاد آورده و همچنین اسماء قائلین آنها که تحریف و تصحیف شده بود، ایشان به رفع ابهام از آن نمودند.

جملاتی از کاربرد کلمه الحور العین

و قال مقاتل و غیره هن الحور العین انشأهن اللَّه عز و جل علی جهة الابتداء لم تقع علیهن ولادة.