الحنث

معنی کلمه الحنث در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] ریشه کلمه:
حنث (۲ بار)
«حِنْث» در اصل به معنای «هر گونه گناه» است، ولی در بسیاری از مواقع این واژه به معنای «پیمان شکنی و مخالفت سوگند» آمده، به خاطر این که از مصداق های روشن گناه است.
گناه. (مفردات) و بودند که بر گناه بزرگ اصرار می‏کردند. طبرسی آن را نقض عهد و از مجاهد و قتاده گناه نقل می‏کند. در قاموس گناه و شکستن قسم و میل به باطل و بالعکس گفته است . ولی گناه با آیه گذشته بهتر می‏سازد . راجع به معنی آیه رجوع شود به «ایّوب» اگر حنث را گناه گوئیم معنی آیه چنین می‏شود: به دست خویش دسته‏ای ترکه برگیر و زنت را با آن بزن و در قسم یا عهد خود گناه مکن و اگر به معنی نقض عهد باشد یعنی: با ترکه بزن و نقض عهد نکن.

جملاتی از کاربرد کلمه الحنث

ايما رجلقدم ثلاثه اولاد لم يبلغوا الحنث ، او امرثه قدمت ثلاثه اولاد فهم حجاب يسترونه عنالنار (53) : هر مردى كه سه فرزند پيش از او بميرند و به سن گناهكارى نرسيده باشند، يا هر زنى كه سه فرزندش در حيات او درگذرند، پس آنفرزندان ، والدين را حجاب از آتش مى شوند.
و از اءبى ذر - رضى الله عنه است كه گفت : ما من مسليمن يقدمان عليهما ثلاثهاولاد لم يبلغوا الحنث الا ادخلهما الله الجنة بفضل رحمته (54): نيست مرد و زنمسلمانى كه قبل از آنها سه فرزند در گذرند و به سن معصيت نرسيده باشند مگر خداىتعالى هر دو را به فضل و رحمت خود داخل بهشت مى فرمايد.
روايت و نقل كرده اند اين حديث را جماعتى از اهل حديث و صحيحش ‍ دانسته اند. از آنبزرگوار - صلى الله عليه و آله و سلم - است كه فرمود: قال الله تعالى - جل شاءنه - حقت مجتبى للذين يتصادقون من اجلى حقت مجتبى للذينيتناصرون من اجلى (94) ثم قال عليه و آله التحية و السلام : ما من مومن و لا مومنة يقدمالله تعالى له ثلاثه اولاد من صلبه لم يبلغوا الحنث الا ادخله الحنهبفضل رحمته اياهم (95) : خداى تعالى فرموده است : مخصوص ‍ داشتمدوستى خود را براى كسانى كه با يكديگر راستى كنند از جهت من و مخصوص داشتمدوستى خود را براى آنان كه يارى و مدد كارى يكدگر نمايند از جهت من . بعد از آنفرمود: مرد و زنى از اهل ايمان نيست كه خداى تعالى آنها راداخل بهشت بگرداند. به فزونى رحمتى كه درباره ايشان مى فرمايد.
و از پيغمبر خداى - صلى الله عليه و آله - است : ما من مسلمين يقدمان ثلاثه لايبلغوا الحنث الا ادخلهما الله الجنه بفضل رحمته . قالوا: يارسول الله وذوالاثنين ؟ قال ذوالاثنين . ان من امتىيدخل الجنه بشفاعته اكثر مضروان من امتى من يستطعم النار حتى يكون زواياها(93) : نيست از مرد و زنى مسلمان كه سه فرزند پيش فرستد كه هنوز سنارتكاب معاصى را درك نكرده باشد جز اينكه خداى تعالى ايشان راداخل بهشت مى فرمايد: بفزونى رحمت خود گفتند: اى پيغمبر خداى حق صاحب دو فرزند كهپيش فرستاده باشند چه خواهد بود؟ فرمود: ثواب او نيز همين است و حق او ورود بهفردوس برين ، به درستى كه بعضى از امت من كسى است كه به شفاعت او زياده از قبيلهمضر داخل بهشت مى شوند. بعضى از امت من كسى است كه طعم آتش را مى چشند تا اينكهبوده باشد در يكى از زواياى آتش .
و ابن مسعود - رضى الله عنه - است كه گفت : پيغمبر خداى - صلى الله عليه و آله و سلم- فرمود: من قدم ثلاثه لم يبلغوا الحنث كان له حصنا حصينافقال ابوذر رضى الله عنه - قدمت اثنين فقال صلى الله عليه و آله - واثنين ثمقال ابى بن كعب : قدمت واحدا فقال واحدا ولكن كان ذلك عند الصدمه الاولى .(83)
و از ام ميسر انصاريه (89) است از پيغمبر خداى - صلى الله عليه و آله - به درستىكه آن حضرت بر ام ميسر وارد شد و او طعام حيس مى پخت : فرمود: من مات لهثلاثه لم يبلغوا الحنث كانوا حجابا من النار. فقالت : له يارسول الله و اثنان ؟ قال لها و اثنان يا ام ميسر و فى لفظ اخر فقالت او فرطان ؟قال او فرطان . (90) : كسى كه بميرد سه فرزند از او كه به سنگناهكارى نرسيده باشند براى او حجاب از آتش خواهند بود. گفت : اى پيغمبر خداى !چگونه است دو فرزند؟ فرمود: دو فرزند همچنين است و در عبارت ديگر: دو فرط است .فرمود: دو فرط نيز چنين است .