البوم
معنی کلمه البوم در فرهنگ معین

البوم

معنی کلمه البوم در فرهنگ معین

( آلبوم ) (بُ ) [ فر. ] ( اِ. ) مجموعه ای از عکس ، تصویر، تمبر، نمونة پارچه ، صفحه ، نوار موسیقی و غیره ، جُنگ (فره ).

معنی کلمه البوم در فرهنگ عمید

( آلبوم ) ۱. دفتری با جلد مقوایی کلفت و برگ های ضخیم چسب دار با جیب های پلاستیکی برای نگهداری مجموعه های عکس ، تمبر و غیره.
۲. مجموعه ای که در آن این دفترها یا اشیا نگهداری می شود.
۳. مجموعۀ آهنگ ها و ترانه های یک خواننده در یک یا چند کاست، صفحه، لوح فشرده و غیره.

معنی کلمه البوم در فرهنگ فارسی

( آلبوم ) ( اسم ) مجموعهای که عکس تصویر تمبر نمون. پارچه صفحات موسیقی و غیره را بر اوراق آن الصاق کنند .
دفتری که عکس هایاتمبرهاراروی اوراق آن بچسبانند

معنی کلمه البوم در دانشنامه عمومی

آلبوم. آلبوم، جُنگ یا مجموعه، مجموعه ای از قطعه های موسیقی بر روی صفحه گرامافون، نوار کاست، سی دی یا پخش دیجیتالی است. واژه آلبوم ابتدا به کتابی گفته می شده است که برای جمع آوری و نگهداری اقلام متفرقه همچون عکس، تمبر پستی، بریده روزنامه به کار می رود. این عبارت بعدها برای مجموعه ای از قطعات موسیقی بر روی گرامافون، نوار کاست، سی دی یا پخش دیجیتالی نیز کاربرد پیدا کرد.
مشهورترین و موفق ترین آلبوم تاریخ آلبوم تریلر از مایکل جکسون است که در ۳۰ نوامبر ۱۹۸۲ ( ۹ آذر ۱۳۶۱ ) منتشر شد. این آلبوم با فروش بیش از ۱۱۰ میلیون نسخه پرفروش ترین ترین آلبوم جهان محسوب می شود.
آلبوم استودیویی ( به انگلیسی: studio album ) مجموعه ای از ترانه هایی است که به وسیلهٔ یک هنرمند در استودیو تهیه شده باشد. این نوع آلبوم معمولاً شامل اجراهای زنده یا بازترکیب ها ( Remix ) نیستند و اگر باشند آن ترانه ها قسمت عمدهٔ آلبوم را تشکیل نمی دهند و معمولاً با واژهٔ ترانهٔ اضافی شناخته می شوند. به خاطر ماهیت بسیار آماده شدهٔ این آلبوم ها، می توانند شامل جزئیات حرفه ای و تکنیک های تولیدی و زینت های خاصی مانند segue ( بدون توقف از یک ترانه، ملودی یا صحنه به دیگر ترانه، ملودی یا صحنه ادامه دادن ) ، افکت های صدایی و همکاری های ارکستری باشند که در یک ترانهٔ زنده، اجرای آن ها دشوار است.
آلبوم زنده ( به انگلیسی: Live album ) آلبومی است که در طی یک اجرای زنده ( همانند کنسرت ) ضبط می شود. در برخی از این آلبوم ها، قطعه هایی از ترانه های استودیویی که قبلأ منتشر نشده بود هست.
آلبوم (آلبوم بلک پینک). آلبوم ( به انگلیسی: The Album ) نخستین آلبوم استودیویی کره ای زبان ( به طورکلی دومین ) از گروه دخترانه کره ای بلک پینک است که در ۲ اکتبر ۲۰۲۰ ازطریق وای جی انترتینمنت و اینترسکوپ رکوردز منتشر شد. پیش سفارش برای آلبوم در ۲۸ اوت ۲۰۲۰ آغاز شد. این نخستین انتشار کره ای بلک پینک از زمان کیل دیس لاو ( ۲۰۱۹ ) بود. بلک پینک برای آلبوم ۸ ترانه جدید ضبط کرد و با تهیه کننده های مختلفی از جمله تدی، تامی براون، آر تی، مستر فرانکس و ۲۴ کار کرد. همچنین جیسو و جنی از اعضای بلک پینک در نوشتن اشعار برای «دخترهای دل باخته» نقش داشته اند. گروه در مورد این آلبوم که در طی دنیاگیری کروناویروس به صورت جداگانه نوشته و ضبط شده است، اظهار داشت: «آلبوم بخشی از بلوغ ما را از طریق آواز نه تنها در مورد عشق بلکه احساسات متنوعی که دختران در حال رشد تجربه می کنند نشان می دهد». این اثر از نظر موسیقی آلبومی پاپ و ای دی ام، د آلبوم با مضامین پیرامون رشد کردن و عشق توصیف شده است.
د آلبوم شامل همکاری با سلنا گومز و کاردی بی است. قبل از انتشار، دو تک آهنگ برای پشتیبانی از آلبوم منتشر شد که هر دو به چهل رتبه برتر ۱۰۰ آهنگ داغ بیلبورد وارد شدند: «چطور دوستش داری» در ۲۶ ژوئن ۲۰۲۰ به عنوان تک آهنگ لید آلبوم، و در حین آن «بستنی» با همکاری سلنا گومز در ۲۸ اوت ۲۰۲۰ منتشر شد. «دخترهای دل باخته» به عنوان سومین تک آهنگ در کنار آلبوم، در ۲ اکتبر ۲۰۲۰ منتشر شد.
دست اندرکاران آلبوم برگرفته شده از تیدال.
آلبوم (فیلم). آلبوم ( فیلم ) فیلمی به کارگردانی و نویسندگی رضا حیدرنژاد ساختهٔ سال ۱۳۸۳ است.
• رضا سعیدی
• افسون افشار
• پوریا دهقان
• شاهین بابایی پور
• مهرداد حاجیلو
• علیمراد جلالی
• طاهره همه کسی
• مرجان چلوییان
• مینا صداقت شایگان
• محمدعلی مهیمنی
• محمدقاسم شکریان
• بهروز خانلر
• قهرمان ذوالفقاری
• ناصر عسگری
• ایرج لطیفی
• خسرو خسروی
• علیرضا براتی
• پوریا عبدالله زاده
معنی کلمه البوم در فرهنگ عمید

جملاتی از کاربرد کلمه البوم

اکس و دریک تنها آرتیست‌های تاریخ موسیقی هستند که در زمان حیاتشان، ۱۰۰ میلیون استریم در یک روز از البوم‌ها و سینگل ترک‌ها دریافت کرده‌اند.
در سال ۱۹۵۶، انفجار موسیقی سبک راک ان رول در میان هوادارن، بیلبورد را بر آن داشت تا جدولی هفتگی را منتشر کند، سرانجام در ۲۴ مارس ۱۹۵۶ جدولی هفتگی از پرفروش‌ترین آلبوم‌های موسیقی توسط بیلبورد منتشر شد که تعداد خانه‌های این جدول بین ۱۰ تا ۳۰ متغیر بود. اولین آلبومی که در اولین شماره این جدول به مقام نخست دست یافت آلبوم بلافونته از هری بلافونته بود. این جدول دو بار تغییر نام داد، نخست در اواخر سال ۱۹۵۶ عنوان بهترین فروش البوم‌های پاپ بدان داده شد و در ۱۹۵۷ این جدول به بهترین فروش آلبوم‌های ال‌پی پاپ تغییر نام داده شد.
آلبوم ریمیکس دومین آلبوم مستقل کامران و هومن است که در سال ۲۰۰۷ توسط کمپانی آونگ وارد بازار شد که در آن دو آهنگ جدید دوست دارم خیلی زیاد و خیلی ممنون و ۵ آهنگ ریمیکس شده از البوم ۲۰ وجود دارد. شعر و آهنگ دوست دارم (خیلی زیاد) و خیلی ممنون از رامین زمانی می‌باشد.
بهرام در این آلبوم اشاره‌های زیادی داشته، به‌عنوان مثال: در جلد و تیزر آلبوم به "خوک‌" اشاره شده است. و می‌توان این را، استعاره از ، خوک در سیاست نماد ثروت است، این بدین‌گونه هست که این البوم را می‌توان اعتراضی دانست. همچنین، می‌توان "خوک" را اشاره‌ای به کاراکترهای حیوانی داستان "قلعه حیوانات" از جورج اورول دانست.
سومین همکاری تامر با عالم الفن در سال ۲۰۱۱، همکاری تامر و "بسمه بوسیل" در آهنگ متسالنیش، این آلبوم در هفته اول فروش جزء پرفروش‌ترین البوم‌ها در مصر بود
این مجموعه در جهت نمایش بهترین البوم‌های پینک فلوید منتشر شده بود و تصمیم بر این بود که آلبوم‌هایی که برای موسیقی فیلم منتشر شده بودند بمانند موسیقی متن فیلم بیشتر، تیره و تار در پشت ابر منتشر نشود. این امر شامل حال آلبوم‌هایی نظیر اوماگوما، مادر قلب‌اتمی و اولین البوم گروه نی‌زن بر دروازه‌های سپیده‌دم هم می‌شد و حتی آلبوم برش نهایی هم از این مجموعه کنارگذاشته شد.
خوشه‌چین یکی از تصنیف‌های معروف در ایران با شعری از كریم فكور و آهنگسازی روح‌الله خالقی و صدای غلامحسین بنان است. این تصنیف توسط سالار عقیلی، مصطفی جلالی‌پور (در آلبوم امان از هجر) و ایرج بسطامی (در البوم بداهه‌خوانی و بداهه‌نوازی) بازخوانی شده‌است.
بازخوانیِ ۱۹۶۵ این ترانه با صدای نینا سیمون در البوم تو را افسون کردم نسخهٔ مشهور این ترانه است.
این آهنگ را هنگامی که گروه با یک اتوبوس عازم پورتسموث بود خلق کرده، یک گزارشگر از اعضای گروه خواسته بود که آن‌ها چگونه یک آهنگ را خلق می‌کنند.گیتاریست ریچی بلکمور؛ گیتار آکوستیک خود را برداشت و شروع به نواختن یک ریف کرد، تنها شامل یک «سل ماژور» و آن را همانطور تکرار می‌کرد و ایان گیلان نیز فی‌البداهه شعر را بر روی آن می‌سرایید.این قطعه بهبود داده شد و در همان شب به اجرا درآمد.برای نخستین بار این آهنگ در آلبوم ۱۹۷۲ گروه با نام مشین هد قرار گرفت و یکی از نسخه‌های معروفِ زنده از ان در البوم زنده‌ی گروه با نام ساخت ژاپن نیز قرار دارد.
«دیوانه» تک‌آهنگی از خواننده اهل بریتانیا سیل است. از نخستین البوم وی به‌نام سیل (آلبوم) که در سال ۱۹۹۱ منتشر شد.