الاحزاب

معنی کلمه الاحزاب در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] ریشه کلمه:
احزاب (۱۱ بار)
تعبیر به «احزاب» از مادّه «حزب» ظاهراً اشاره به تمام گروه هایی است که بر ضد پیامبران قیام کردند، و خداوند آنها را در هم کوبید. این جمعیت مشرکان، گروهک کوچکی از آن گروه ها هستند که به سرنوشت آنان گرفتار خواهند شد.
دسته. (صحاح) موارد استعمال آن در قرآن مجید نشان می‏دهد که وحدت عقیده و هدف در آن ملحوظ است و گرنه هر دسته و جماعت را حزب نگویند پیداست که حزب اللّه و انصار خدا در صورتی است که دارای هدف واحد و ایمان واحد باشند. حزب الشیطان کسانی اند که از اغواهای شیطان تبعیت می‏کنند احزاب جمع حزب به معنی دسته‏هاست جنگ احزاب از آن جهت به این نام نامیده شد که دسته‏های قریش، غلطان ،اسد، و یهود در جنگ با رسول خدا «صلی اللّه علیه و آله و سلم» هم کلام شدند و به مدینه لشگر کشیدند (مجمع البیان) علت تسمیه سوره احزاب نیز همان است «احزاب» یازده مرتبه در قرآن مبین آمده و همه در مقام ذمّ است و مراد از آنها دسته‏ای اهل کناب و مشرکین و تکذیب کنندگان پیامبران است.

جملاتی از کاربرد کلمه الاحزاب

حسین راضی نیز در آن زمان در بازرسی شهرداری تهران فعالیت می‌کرد. بعد ازکودتای ۲۸ مرداد نقش مهمی و مؤثری رادر کمیته بین الاحزاب نهضت مقاومت ملی ایفا نمود و به‌عنوان نماینده حزب مردم ایران در این کمیته بود و جلسات در منزل وی برگزار می‌گردید. او عضو هیئت مؤسس ۱۷نفره جبهه ملی دوم بود که به دعوت الله‌یار صالح تشکیل شد و در شورای مرکزی ۳۵ نفره جبهه ملی دوم نیز عضویت داشت سپس در سال‌های۱۳۴۰الی۱۳۴۴ از طرف جبهه ملی ایران جهت ساماندهی به امور جبهه ملی اروپا و به‌خصوص نشریات جبهه ملی چندین بار به کشورهای اروپایی سفر می‌کنند. راضی نماینده مهدی آذر در امور جبهه ملی اروپا بودند.
مرجائی پس از کودتای ۲۸ مرداد به نهضت مقاومت ملی پیوست و عضو کمیته بین الاحزاب بود مرجایی جزء اعضای هیئت مؤسس جبهه ملی دوم بوده و به همراه مهندس بازرگان از سوی مشترکان در کنگره جهت نوشتن منشور و بیانیه جبهه ملی دوم انتخاب شد.
همانست که در سورة طه گفت: مِنْ قَبْلِ أَنْ یُقْضی‌ إِلَیْکَ وَحْیُهُ، و در سورة الاحزاب گفت: فَمِنْهُمْ مَنْ قَضی‌ نَحْبَهُ ای اتمّ اجله، و در سورة الانعام گفت: ثُمَّ قَضی‌ أَجَلًا ای اتمّه، جای دیگر گفت: ثُمَّ یَبْعَثُکُمْ فِیهِ لِیُقْضی‌ أَجَلٌ مُسَمًّی ای یتم. نهم بمعنی فصل است، چنان که در سورة الزمر گفت: وَ قُضِیَ بَیْنَهُمْ بِالْحَقِّ ای فصل، و در سورة الانعام گفت: لَقُضِیَ الْأَمْرُ بَیْنِی وَ بَیْنَکُمْ ای فصل. وجه دهم بمعنی خلق است، و ذلک فی قوله تعالی: فَقَضاهُنَّ سَبْعَ سَماواتٍ ای خلقهن.
سورة الاحزاب هفتاد و سه آیت است، و هزار و دویست و هشتاد کلمه و پنج هزار و هفتصد و نود و شش حرف. جمله بمدینه فرود آمد، مگر دو آیت بقول بعضی از مفسّران و ذلک قوله یا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِنَّا أَرْسَلْناکَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذِیراً الی آخر الآیتین.
وجه هشتم، بمعنی نصرت است، چنان که در سورة الاحزاب گفت: قُلْ مَنْ ذَا الَّذِی یَعْصِمُکُمْ مِنَ اللَّهِ إِنْ أَرادَ بِکُمْ سُوءاً أَوْ أَرادَ بِکُمْ رَحْمَةً یعنی خیرا، و هو النّصر و الفتح.