چون هزاران حسن دیدی کان نبد از کالبد پس چرا گویی جمال فاتح الابواب کو
۸- زعیم الدوله تبریزی، میرزا محمد مهدیخان، مفتاح باب الابواب در تاریخ صحیح باب و بهاء، به اهتمام کتابخانه شمس، ترجمه حاج شیخ حسن فرید گلپایگانی، تهران، ۱۳۴۰ ش.
در مقامی است فاتح الابواب در مکانی است حافظ اسرار
دانشمندان شیعه و سنی دربارهٔ روایت سد الابواب و متن آن دچار اختلاف شدهاند؛ در این بین شیعیان، روایت را در مقام فضیلت علی بن ابیطالب دانسته و آن را معتبر میدانند؛ در مقابل اهل سنت، به چند دیدگاه دربارهٔ این روایت رسیدهاند:
حدیث سد الابواب (به فارسی: حدیث بستن دربها)، اشاره به واقعهای دارد که بر اساس آن، محمّد، دستور داد تا تمام دربهای منازلی که به مسجدالنبی باز میشدند، برای همیشه بسته شوند. در این دستور، درب منزل علی بن ابیطالب استثناء شده بود. این روایت به طرق مختلف و به کثرت از محمّد نقل شدهاست؛ به طوری که شافعی این روایت را به هشت طریق مختلف نقل کردهاست. ماجد بن أحمد العطیه، ۵۴ روایت را با اسناد مختلف در مقام حدیث سد الابواب جمعآوری کردهاست. بنابر آنچه ابن ابیالحدید در شرح نهج البلاغه خود نقل میکند، این امر محمّد، سبب غضب و کینه عایشه نسبت به علی بن ابیطالب شد.
واقعه سد الابواب، در ادبیات عرب نیز جلوه نموده و موضوع برخی قصاید شاعران گردیده است. از جمله آنها شعری است که سید حمیری سرودهاست: