( آل یاسین ) آل یاسین. [ ل ِ ] ( اِخ ) آل یس. خاندان رسول صلوات اﷲعلیه : چون تو بتی گزیدی کز رنج و شرّ آن بت برکنده گشت و کشته یکرویه آل یاسین ؟ناصرخسرو.، الیاسین. [ اِل ْ] ( اِخ ) الیاس پیغامبر و اتباع او. ( مهذب الاسماء ). یعنی الیاس پیغمبر و پیروان او. بعضی گفته اند که الیاسین لغتی است در الیاس چون میکائیل در میکال. قال اﷲ تعالی : «سلام علی الیاسین » و بعضی گفته اند: الیاسین از اجداد الیاس علیه السلام بوده است. ( از آنندراج ).الیاسین جدّ الیاس نیست زیرا قرآن کریم ( 124/37 تا 131 ) در مقام ذکر پیغامبران الیاس را نیز ذکر میکند و از وی نخست به الیاس یاد میکند و پس از چند آیه میگوید: و سلام علی الیاسین که مراد همان پیغمبر است.
معنی کلمه ال یاسین در فرهنگ فارسی
( آل یاسین ) آل یس خاندان حضرت رسول اکرم صلوات الله علیه . خاندان رسول الله الیاس پیغامبر و اتباع او یعنی الیاس پیغمبر و پیروان او .
اِل یاسین در قرآن، فقط یک بار آمده است (صافات، ۱۳۰). طبری، اِل یاسین را تلفظی از الیاس می داند. شیخ طوسی می گوید بعضی گفته اند ال یاسین می تواند تلفظی از اِلیاس باشد چنان که میکائین، تلفظی از میکال و اسماعین تلفظی از اسماعیل است.
معنی کلمه ال یاسین در دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] آل یاسین. آلِ یاسین، یا اِل یاسین، اصطلاحی بر گرفته از قرآن می باشد. این عنوان یک بار در قرآن مجید به کار رفته است: «سَلامٌ عَلی اِلْ یاسینَ». [ویکی شیعه] آل یاسین. آل ِیاسین، یا اِل یاسین، اصطلاحی برگرفته از آیه ای از قرآن که یک بار به صورت سَلَامٌ عَلَیٰ إِلْ یاسِینَ به کار رفته است. در تعبیری دیگر یاسین نام حضرت محمد (ص) و آل یاسین خاندان اوست. زیارتی به نام آل یاسین نیز در منابع نقل شده که یکی از زیارت نامه های مشهور امام زمان(ع) است و با جملۀ «سلامٌ عَلی آلِ یاسین» آغاز می شود. قاریان و مفسّران این واژه را به چند گونه خوانده اند. عامه قرّاءِ مکّه و بصره و کوفه آن را ال یاسین (به کسر الف) و عامه قرّاءِ مدینه آل یاسین قرائت کرده اند. [ویکی فقه] آل یاسین (ابهام زدایی). آل یاسین ممکن است در معانی ذیل به کار رفته و یا اشاره به اشخاص و شخصیت های ذیل باشد: • آل یاسین (علوم قرآنی)، اصطلاحی بر گرفته از قرآن دارای معانی و مصادیق متعدد• مؤمن آل یاسین، حبیب نجّار، شخصیتی مسیحی و ملقب به مؤمن آل یس در منابع اسلامی • شیخ عبدالحسین آل یاسین، از علمای ضد استعمار شیعه عراق در قرن چهاردهم هجری• شیخ راضی آل یاسین، فرزند شیخ عبدالحسین بن شیخ باقر از علما و محققان و مورخان نجف• محمدحسن آل یاسین، از علمای شیعه در قرن سیزدهم و چهاردهم هجری قمری ... [ویکی فقه] آل یاسین (علوم قرآنی). آلِ یاسین، یا اِل یاسین، اصطلاحی بر گرفته از قرآن می باشد. این عنوان یک بار در قرآن مجید به کار رفته است: «سَلامٌ عَلی اِلْ یاسینَ». صافّات/سوره۳۷، آیه۱۳۰. قاریان و مفسّران این واژه را به چند گونه خوانده اند. عامه قرّاءِ مکّه و بصره و کوفه آن را ال یاسین (به کسر الف) و عامه قرّاءِ مدینه آل یاسین قرائت کرده اند. طبری، محمد بن جریر، تفسیر، ج۲۳، ص۶۱، بیروت، داراحیاء التراث العربی. ال یاسین به دو مفهوم گرفته شده است: الف ـ ال یاسین، واژه ای و تلفظی دیگر از الیاس است، مانند میکال و میکائیل و میکائین و سیناء و سینین. به گفته ابن جنّی، این گونه تلفظ در میان اعراب رایج بوده است. قرطبی، محمد بن احمد، الجامع لاحکام القرآن، ج۵، ص۱۲۰، به کوشش محمد محمد حسنین، بیروت، دارالحیاء التراث العربی، ۱۵/۱۱۹. ... [ویکی الکتاب] تکرار در قرآن: ۱(بار) در مجمع البیان فرماید: ابن عامر و نافع و رویس از یعقوب، آن را آل یاسین خواندهاند به فتح الف و کسر لام که به «یاسین» متصل نیست. و دیگران اِلیاسین خواندهاند بکسر الف و سکون لام متّصل به «یاسین». ابولحسن شعرانی در پاورقی مجمع البیان مینویسد که اتفاق کردهاند در تمام قرآنها «ال» را از «یاسین» نه بهصورت «الیاسین» باز طبرسی فرماید: زجاج گفته: هر که ال یاسین خوانده او الیاس و امت مؤمن او را جمع کرده اینطور جمع هست که گویند: مسامعه و مَهالبه که غرض اولاد مسمع و اولاد مهلب باشد وجه دیگر آنست که: الیاس و الیاسین دو لغت اند و مراد یکنفر است مثل میکال و میکائیل و نیز از ابن عبّاس نقل میکند: آل یاسین عبارتند از آل محمد «صلی اللّه علیه و آله و سلم» و یاسین اسم آنحضرت است. زمخشری در کشّاف گوید: الیاسین خوانده میشود و نیز الیاسین خواندهاند بنا بر آن که جمع است و مراد ،الیاس و قوم اوست و آنکه آل یاسین خوانده مرادش آنست که یاسین نام پدر الیاس است و آل به آن اضافه شده. در تفسیر برهان 12 روایت نقل شده که: آل یاسین عبارتند از آل محمد «صلی اللّه علیه وآله و سلم» دو تای آن روایات از امیرالمؤمنین و دو تا از امام صادق و یکی از امام رضا «علیه السلام» است و بقیه از ابن عباس و ابی مالک و ابوعبدالرحمن میباشد از پنج روایت فوق که از ائمه «علیه السلام» نقل شده آنچه از حضرت رضا «علیه السلام» مروری است سندش صحیح است بنا بر آنکه جعفر بن محمدبن مسرور که مورد پسند مرحوم صدوق است ثقه باشد. ابن حجر در صواعق محرقه خود در ضمن آیات نازله در شأن اهل بیت «علیه السلام» آیه «سَلامُ عَلی اِلْ یاسین» را سوّمین آیه شمرده و گفته: جماعتی از مفسّرین از ابن عباس نقل کردهاند: مراد از آیه «سلامٌ علی آلِ مُحَمَّد»، است، کلبی نیز چنین گفته است. ابن کثیر در تفسیر خود چنین گفته است: دیگران سلام علی آل یاسین خواندهاند یعنی آل محمد «صلی اللّه علیه و آله و سلم» بیضاوی نیز در تفسیر خود به آن اشاره کرده است. از مجموع آنچه نقل شده سه مطلب بدست آمد. 1- اِل یاسین لغتی است در الیاس و هر دو یکی اند مثل جبریل و جبرئیل میکال و میکائیل - سیناء و سنین. 2- اِلیاسین جمع الیاس است،، مراد او و قوم او است. 3- این کلمه آل یاسین است و یاسین نام حضرت رسول «صلی اللّه علیه و آله و سلم» است آل یاسین یعنی آل محمد «صلی اللّه علیه و آله و سلم». نا گفته نماند: قضیه سیاق آیات سوره میرساند که مراد از آل یاسین یکی از دو احتمال اول است زیرا در این سوره ابتدا حکایت نوح ذکر شده و در ذیل آن آمده «سَلامٌ عَلی نُوحٍ فی الْعالَمین» پس از آن در ذیل حکایت ابراهیم آمده «سَلامٌ علی اِبراهیم» آنگاه موسی و هارون فرموده «سَلامٌ علی موسی و هارون» سپس در ذیل قصّه الیاس آمده «سَلامٌ علی اِلیاسین» و اگر مراد این آل محمد صلوات اللّه علیهم اجمعین باشد باید گفت: این آیه در سیاق آیات قبل نیست و نیز در سیاق آیات ما بعد هم نخواهد بود و الله اعلم ولی میشود که با آن از بطون قرآن باشد.
جملاتی از کاربرد کلمه ال یاسین
به طرح مطالبی در خصوص جمعیت ال یاسین و ایلیا رامالله و اقدامات دفاعی و حمایتی شاگردان وی را فعالیتهای تبلیغی و نشر اکاذیب و دروغ پراکنی مینامد.
منتقدان این کتاب را به عنوان مانیفست جمعیت ال یاسین معرفی کردهاند که مدتها با تیراژی بالا در دسترس مردم بودهاست
به گفته منتقدان، این تنها کتابی است که از جمعیت ال یاسین به صورت مستقیم در دسترس است؛ اثری که حاوی اندیشهها و تعالیم «الیاس رامالله» است و چندین ناشر به نامهای «تعالیم حق» یا «تعالیم مقدس» یا «هدایت الهی» و «حم» در این باره فعالیت میکنند. همچنین از این کتاب در برخی منابع به عنوان تنها اثر فارسی زبان موجود از تعالیم ایلیا رامالله یاد شده که توسط یکی از شاگردان او به نام پیما الهی تدوین شده و آن را از منابع مهم عقاید ایلیا رامالله میدانند.
از آغاز برخوردهای افراط گرایان مذهبی با پیمان فتاحی اکثر نشریات و سازمانهای جمعیت ال یاسین با محدودیت فعالیت و تعطیلی مواجه شده و بعضی از گردانندگان آنها به اتهام تبلیغ علیه نظام دستگیر و زندانی شدهاند.
قبیله حیله در حوزه علمیه قم، ظهور جمعیت ال یاسین را اساساً از کتاب جریان هدایت الهی میدانند که در سال ۱۳۷۷ چاپ و توزیع شد، و میگویند "این کتاب به عنوان مانیفست گروه، به راز آلودگی رام الله افزود و تشنگی بیشتری در طرفدارانش برای شناخت بیشتر وی پدیدآورد. طبق اظهارات تهیه کنندگان این بولتن محرمانه "با تورق در مقدمه کتاب، رامالله در قالب تجسد و تجسم الهی، از اواتار، روح خدا و دیگر عناوین کفر آلود یاد میشود. فرشاد مرادی با نام مستعار پیما الهی به عنوان نویسنده مقدمه کتاب، مطالبی دربارهٔ رامالله عنوان کردهاست که خواننده با مطالعه آن در بهت فرومیرود".
گروهی از نویسندگان جمعیت ال یاسین نیز اعلام کردهاند که بیش از ۴۰۰۰ صفحه متن مکتوب در قالب بیش از ۴۰ اثر از ایلیا رامالله (پیمان فتاحی) وجود دارد اما از بین آنها تنها به کتاب جریان هدایت الهی مجوز انتشار داده شد.
در ۹ آبان ۱۳۹۱ پیروان وی در خارج از ایران و با معرفی خود به عنوان شاخه برون مرزی حرکت ال یاسین در واکنش به دستگیری مجدد او بیانیهای صادر کرده و طی آن به مسئولان حکومت جمهوری اسلامی نسبت به عواقب این دستگیری و ادامه فشارها بر پیمان فتاحی هشدار دادند.
ماهنامه مهر نو ضمن فرقه نامیدن مجموعه ال یاسین آن را «یکی از جنجالیترین و در عین حال پرطرفدارترین فرقههایی که در ایران ظهور کرده» میخواند در حالیکه هفتهنامه پنجره در شماره ۵۷ خود، تعلیمات رامالله را «وابسته به شبه عرفانهای مسیحی، یهودی و بودایی» مینامد.
جمعیت ال یاسین، ائتلافی از افراد، تشکلهای غیردولتی و نشریات است که با هدف ارتقاء آگاهی عمومی در مورد موضوعات کاربردی و «روشهای تفکر» در ایران مشغول به فعالیت بوده و در برگیرنده طیف وسیعی از دانشگاهیان تا افراد معمولی میباشد. طبق گزارش هافینگتون پست در سال ۲۰۰۹ میلادی (۱۳۸۸) این گروه در ایران نزدیک به پانزده سال مشغول طیف وسیعی از فعالیتها بودهاست؛ از کنفرانسها و سخنرانیها توسط پیمان فتاحی تا انتشار مجلات و کتب از طریق شبکه گسترده دفاتر انتشاراتی و سازمانهای غیردولتی در سراسر ایران. جمعیت ال یاسین ۲۰۰٫۰۰۰ نفر عضو دارد.
«آمین» عنوان کلی مجموعهای هفت جلدی از کتبی است که به عنوان پیوستهای کتاب تعالیم حق معرفی شده و دربارهٔ زندگینامه پیمان فتاحی، دیدگاههای وی و مختصری از فعالیتهای جمعیت ال یاسین، تهیه شدهاست. تاکنون چهار جلد از مجموعه آمین توسط مؤسسه علم موفقیت و در قالب نشریه داخلی این مؤسسه منتشر شدهاست.