اقیانوس پیما
جملاتی از کاربرد کلمه اقیانوس پیما
این گروه با دارا بودن ناوگانی متنوع از انواع کشتیهای اقیانوس پیما و شناورهای خدماتی، در کلیه مسیرهای بینالمللی فعالیت میکند. امروزه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران جهت ترابری کالا به بسیاری از بنادر مهم جهان تردد نموده و با ارائه خدمات متنوع، بخش قابل توجهی از ظرفیت خود را به جابجایی کالا در مسیرهای بینالمللی اختصاص داده است.
نتیجه این مطالعات که از سال ۱۳۴۰ آغاز شده بود، در اولین اجلاس مجمع عمومی مؤسسین در مرداد ۱۳۴۶ تصویب و شرکتی با نام شرکت کشتیرانی ملی آریا فعالیت خود را از همان زمان آغاز کرد. فعالیت کشتیرانی آریا در سال ۱۳۴۷ با دو فروند کشتی کوچک، با ظرفیتهای هزار و یک هزار و ۵۵۰ تن، در حوزه خلیج فارس و ۴ فروند کشتی اقیانوس پیما با نامهای آریاسپ، آریافر، آریاناز و آریاگام با ظرفیت ۶۱ هزار و ۲۵۲ تن در مسیر خلیج فارس – اروپا، خلیج فارس – آسیا و خلیج فارس - آمریکا و بالعکس شروع شد. تا پایان سال ۱۳۵۶ شمار کشتیهای ناوگان آریا به ۴۲ فروند و به ظرفیت کل ۵۲۵ هزار تن افزایش یافت.
اگر اختلاف ارتفاع جزرومد بیش تر از حدود ۴ متر باشد، بارگیری یا تخلیه کشتی مشکل میشود چون تقریباً به اندازه جزرومد بالا و پایین میرود. بهتر آن است که بارانداز بستهای ساخت تا در آن آببندی لازم است تا کشتیها بتوانند بین لنگرگاه و دریا، که سطح آب آن پایینتر است، حرک کنند. این آببندها به مراتب از آببندهای استخری بزرگترند چون باید کشتیهای اقیانوس پیما را حرکت دهند.
مسیر رودخانه در داخل گامبیا قابل کشتیرانی است و کشتیهای اقیانوس پیما پس از طی ۲۸۰ کیلومتر به سمت بالای رودخانه به جرج تاون میرسند. این رودخانه همچنین مهمترین شاهرگ حمل و نقل گامبیاست و دسترسی به بخشهای داخلی سنگال و گینه را فراهم میسازد. در ۱۹۷۸ دوکشور گامبیا و سنگال، سازمان توسعهٔ رود گامبیا را تشکیل دادند و گینه نیز در ۱۹۸۰ به این سازمان پیوست تا در جهت توسعهٔ منابع طبیعی رودخانه با یکدیگر همکاری نمایند. رنگ آبی در پرچم سه رنگ گامبیا که در نوار میانی آن قرار دارد نیز نشانهٔ رود گامبیاست.
در جلسه ۱۰ بهمن ۱۳۹۰ هیأت مدیره شرکت ملی نفتکش ایران، با توجه به بازنشسته شدن محمد سوری توسط احمدی نژاد، اعضای هیأت مدیره حمید بهبهانی، را به عنوان رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران انتخاب کردند. چند سال بعد بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت حسن روحانی نسبت به این اقدام انتقاد شدید کرد و گفت: «وقتی آقای سوری در شرکت ملی نفتکش که یک برند جهانی بود، را بر میدارند و یک آدم را به جای او میگذارند که فرق نفتکش جاده پیما با نفتکش اقیانوس پیما را نمیفهمد، اگر مشکلی در حمل و نقل نفت پیدا نشود، باید تعجب کرد.»
با احداث بندر مُحَمَّره تجارت در این شهر رونق گرفت و روز به روز بر جمعیت این شهر افزوده شد، بنحوی که در ژانویه سال ۱۸۴۸ میلادی به هنگام سفر راولنسون به این شهر بیست و پنج کشتی اقیانوس پیما در بندر آن شهر لنگر انداخته بودند، در حالی که تعداد این گونه کشتیها در بندر بصره فقط شش کشتی بود.
دلوث با آنکه در انتهای غربی دریاچه سوپریور واقع شده بندرگاهی با قابلیت پذیرش کشتیهای اقیانوس پیما میباشد. این بندرگاه از مسیر آبی دریاچههای بزرگ و مسیر دریایی سنت لورن به کرانه غربی اقیانوس اطلس متصل میباشد.
در سال ۲۰۰۴، دولت توجه زیادی به توسعه تجهیزات بندر پوئرتوبوش در رودخانه پاراگوئه نشان داد. پس از مدتی در بندر سوارز و بندر آگویره که از طریق کانال تامنگو به رودخانه پاراگوئه متصل شدهاند، کشتیهای کوچک حمل بار شروع به رفتوآمد کردند. از سال ۲۰۰۴ به بعد، نیمی از صادرات بولیوی از طریق رودخانه پاراگوئه انجام میشود. وقتی بازسازی بندر بوش به پایان برسد، کشتیهای اقیانوس پیما قادر خواهند بود در بولیوی لنگر بیندازند. این امر باعث کاهش نیاز به بنادر خارجی مثل بنادر پرو و شیلی میشود که باعث افزایش قیمت واردات و صادرات میشدند. کشاورزان بولیوی تنباکو تولید میکنند، ولی مقدار مازاد برای تأمین نیازهای داخلی وارد میشود. در سال ۱۹۹۲، بولیوی بیش از ۱۰۰۰ میلیون تن تنباکو تولید کرده بود.