اقصا

معنی کلمه اقصا در فرهنگ عمید

۱. دورتر.
۲. دورترین.

معنی کلمه اقصا در فرهنگ فارسی

( مصدر ) ۱ - دور کردن دور فرستادن . ۲ - راندن .

جملاتی از کاربرد کلمه اقصا

چه مسجد، مسجد اقصا خرابش ملک قوم و مؤذن آفتابش
بوی اخلاقت صبا، اقصا به اقصا می‌برد صیت احسانت خبر کشور به کشور می‌کند
چو از محراب اقصا پشت برداشت علم در عالم بالا برافراشت
دیده سدر المنتهای معرفت را برگ بر وادی تحقیق را طی تا به اقصا ساخته
هر که او غرقه اسرار معانی گردد لاجرم بیت دلش مسجد اقصا باشد
امروزه خاندان‌های متفاوتی از نوادگان خان‌های ایل شاملو در اقصا نقاط ایران، ایالات متحده آمریکا و اروپا به خصوص جنوب فرانسه زندگی می‌کنند. از این میان می‌توان به مرتضی خان سپهری شاملو والی موقوفات عباسقلی‌خان شاملو در مشهد، ایو فرهاد خان غیایی معمار نیویورکی، ابوالقاسم شاملو منتظر مَقدَم والی حمام بیگلر بیگی و رضا غیابی فعال اقتصادی در شهر تهران اشاره کرد.
عاشقی را،که بهمت زد و عالم بگذشت میل جانش همه با مقصد اقصا باشد
جام مصفا تویی، شاه، معلا تویی مقصد اقصا تویی، شاه سلام علیک
کعبهٔ گل در مزن بر در دل حلقه کوب زین نگشاید دری مقصد اقصا طلب
در دوران صفویه و با پراکنده شدن بیگدلیها در اقصا نقاط مرزهای کشور، گروهی از آنان در ترکمنستان جای گرفتند. دسته‌ای که در ترکمنستان شوروی سابق قرار داشتند، با سیاستهای سرکوب فروپاشیدند، اما بیگدلیهای ترکمنستان ایران که به ایل گوکلان پیوسته بودند، به ۴ تیرهٔ پانک، امان خوجه، بوران و قاریشمز تقسیم می‌شدند و در دشتهای کلاله و مینو تحت سرپرستی بزرگان و ریش‌سفیدان بیگدلی می‌زیستند. بیگدلیهای ترکمن برخلاف دیگر شاخه‌ها سنی مذهب‌اند.
شرکت تعاونی روستایی زنان خراشاد کلیه محصولات را از هنرمندان خریداری و به اقصا نقاط کشور ارسال می‌نماید شرکت در سال ۱۳۸۲ تأسیس و در حال فعالیت می‌باشد.
به سوی مسجد اقصا چو زد گام دو تا گردید محرابش به اکرام
در جشنواره بین‌المللی فیلم کن، فیلم‌ها در دو بخش اصلی و فرعی از اقصا نقاط جهان با یکدیگر رقابت می‌کنند. مهم‌ترین و پر افتخارترین جایزه در جشنواره بین‌المللی فیلم کن جایزه نخل طلایی است.
تخصص بریدی در مکانیک سیالات، رئولوژی و پدیده‌های انتقال (به ویژه در مورد سوسپانسیون‌ها و سیالات مرکب) است. در میان تمامی کارهای تحقیقاتی بریدی، شاخص‌ترین کار مربوط به تحقیق وی به همراه جورج بوسیز در معرفی کردن دینامیک استوکسی بوده است. روش دینامیک استوکسی امکان شبیه‌سازی دقیق و سریع دینامیک و رئولوژی سوسپانسیون‌های کروی‌شکل را در جریان‌های با عدد رینولدز پایین فراهم می‌کند. پس از این پژوهش، دانشمندان اقصا نقاط جهان با تکیه بر این روش دست به مدل‌سازی سوسپانسیون‌ها در شرایط مختلف زده‌اند و به کمک آن فهم بهتری نسبت به سیستم‌های فیزیکی مختلف دارای سوسپانسیون‌ها حاصل شده است.
در دوران هخامنشیان و مادها مسیری که از اکباتان به شوش امتداد می‌یافت در اقصا نقطه غربی کشور ماد باید از گلوگاه سوق‌الجیشی و مهم این روستا گذر می‌کرد.
بدنامی اجتماعی (به درستی یا نادرستی) می‌تواند از بیماری روانی، معلولیّت جسمی، بیماری‌هایی چون جذام، بی‌سوادی، گرایش جنسی، هویت جنسیتی، رنگ پوست، تحصیلات، ملیت، قومیت، ایدئولوژی، مذهب (یا بی‌مذهبی)، یا بزهکاری نشات بگیرد. ویژگی‌هایی که به بدنامی اجتماعی نسبت داده می‌شود غالباً بسته به زمینه‌های ژئوپلتیکی و قرائن جامعه‌شناسی سیاسی که جوامع در اقصا نقاط جهان به کار می‌بندد، تفاوت می‌کند.
سخن عشق بسی گفته شد و می گویند کس ازین راه ندانست امد اقصا را