اقتصاد اسلامی

معنی کلمه اقتصاد اسلامی در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اقتصاد اسلامی، مجموعه ای از گزاره های دینی است که به عنوان بستر و زیربنای نظام اقتصادی تلقی شده و غایاتی که دین در زمینه اقتصاد برای انسان ترسیم کرده است. و فعالیت های فردی و اجتماعی مربوط به تولید، توزیع و مصرف را اقتصاد گویند. در این میان دین مبین اسلام دیدگاه خاص و ویژه ای به مقوله اقتصاد دارد که از آن تعبیر به اقتصاد اسلامی می شود.
واژه « اقتصاد » از ماده «قـصـد» به معنای تصمیم گیری و اراده به انجام کاری بوده و در معانی مرتبط دیگری چون عدل و میانه روی، حد وسط میان اسراف و تقتیر، استقامت و پایداری در مسیر نیز به کار رفته است.
کاربرد مشتقات قصد در قرآن
مشتقات ریشه «قصد» در قرآن در معنای لغوی آن به کار رفته و ناظر به مفهوم جدید «اقتصاد» نیست، چنان که آیات : «... مِنهُم اُمَّةٌ مُقتَصِدَةٌ وکَثیرٌ مِنهُم ساءَ ما یَعمَلون» به معنای معتدل در عمل ، «...فَلَمّا نَجّهُم اِلَی البَرِّ فَمِنهُم مُقتَصِدٌ...» به معنای متمایل به طریق مستقیم یا میانه رو در ظلم و کفر ، «...فَمِنهُم ظالِمٌ لِنَفسِهِ و مِنهُم مُقتَصِدٌ ومِنهُم سابِقٌ بِالخَیرتِ...» به معنای میانه رو یا درآمیزنده عمل صالح و ناپسند ، «لَو کانَ عَرَضًا قَریبًا وسَفَرًا قاصِدًا لاَتَّبَعوکَ...» به معنای مسیری آسان و نزدیک و «واقصِد فی مَشیِکَ واغضُض مِن صَوتِکَ...» به معنای اعتدال در مشی یا راه رفتن همراه با طمأنینه آمده است.
معنای لاتینی واژه اقتصاد
معادل لاتینی واژه «اقتصاد» در معنای رایج کنونی، (Economy) بوده که آن را برگرفته از دو واژه یونانی کهن (Oikos) به معنای خانه و (Nemein) به معنای اراده کردن دانسته اند و اکنون یکی از رشته های علوم اجتماعی به شمار می رود که در رابطه با رفتارهای گوناگون انسانی در زمینه فعالیت های اقتصادی و تفسیر واقعیات ظاهری مرتبط با این فعالیت ها بحث می کند و به بررسی رفتارهای مالی و غیر مالی بشری در زمینه تولید کالاها و خدمات از منابع کمیاب و توزیع آن ها بین افراد و گروه های جامعه برای مصرف در زمان حال یا آینده می پردازد.
تعریف مکتب اقتصادی
...
[ویکی شیعه] اقتصاد اسلامی از اصطلاحات نویسندگان و متفکران مسلمان معاصر است و مراد از آن دانش اقتصاد یا فعالیت ها و فرایندهای اقتصادی با لحاظ اصول و آموزه های اسلامی است.
اقتصاد اسلامی شاخه ای از دانش است که از طریق تخصیص و توزیع منابع کمیاب مطابق با آموزه های اسلامی، بدون محدود ساختن آزادی های فردی، و بدون ایجاد عدم توازن های کلان اقتصادی و زیست محیطی، به تحقق سعادت انسانی کمک می کند. برخی از اقتصاد دانان مسلمان نظیر سید محمد باقر صدر، بین دانش اقتصاد و نظام اقتصادی تفاوت قایل است و اقتصاد اسلامی را به معنای نظام اقتصادی اسلام می داند.
در این که علم اقتصاد اسلامی وجود دارد یا خیر؟ بین اقتصاد دانان مسلمان اختلاف نظر است، برخی مانند سید محمدباقر صدر معتقد است که اسلام مذهب و مکتب اقتصادی دارد نه علم اقتصاد؛ زیرا آموزه های اقتصادی اسلام، روشی است که اسلام تبعیت آن را در حیات اقتصادی سفارش می کند و به دنبال توصیف و تبیین پدیده های اقتصادی و قوانین حاکم بر آن ها نیست. برخی دیگر از صاحب نظران به دلیل مبانی هستی شناشانه و معرفت شناسانه ویژه اسلام و نیز وجود آیات و روایاتی که به بیان قوانین علمی حاکم بر رفتار های اقتصادی انسان پرداخته است، معتقدند که اسلام علاوه بر مکتب اقتصادی علم اقتصاد نیز دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه اقتصاد اسلامی

سازمان اقتصاد اسلامی ایران در سال ۱۳۵۸ به همت جمعی از فعالان و صاحب نظران اقتصادی کشور و با موافقت روح‌الله خمینی تشکیل شد. انگیزه بنیان‌گذاران سازمان که در ابتدا قرار بود با نام بانک اسلامی ایران شروع به فعالیت کند، احیای سنت قرض‌الحسنه و ترویج فرهنگ اقتصاد اسلامی بر پایه آیه «مَنْ ذَا الَّذِی یُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَیُضَاعِفَهُ لَهُ وَلَهُ أَجْرٌ کَرِیمٌ» و همچنین مبارزه با ربا بوده است.
وی هم‌اکنون در کسوت استاد تمامی اقتصاد، به عنوان مدیر گروه اقتصاد اسلامی، پولی و مالی دانشگاه تهران به فعالیت علمی و پژوهشی خود ادامه می‌دهد.
او برای انجام پژوهشی راجع به هزینه و درآمد دولت در اقتصاد اسلامی موفق به کسب جایزهٔ کتاب سال حوزه، اثر برتر اولین دوره جایزه اقتصاد اسلامی در پژوهشکده اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس و پژوهش دینی برگزیده سال ۸۲ از طرف دبیرخانه دین پژوهان کشور شده‌است.
مقطع کارشناسی‌ارشد در رشته علوم اقتصادی (با ۶ گرایش اقتصاد نظری، اقتصاد توسعه و برنامه‌ریزی اقتصادی، اقتصاد محیط زیست، اقتصاد انرژی، اقتصاد اسلامی و اقتصاد و تجارت‌الکترونیک)
حسن سبحانی، دکترای علوم اقتصادی، استاد تمام اقتصاد دانشگاه تهران به ویژه اقتصاد اسلامی ، دارایی و سیستم های پولی است. و نماینده دوره‌های پنجم، ششم و هفتم مجلس شورای اسلامی به نمایندگی از مردم دامغان بود. وی به عنوان فعالترین نماینده مجالس پس از انقلاب شناخته می‌شود.
هر چند می توان به عنوان بخشی از حوزه اقتصاد دستوری بر روی اقتصاد اسلامی تمرکز کرد اما تلاش هایی که تا کنون در این زمینه انجام شده به‌علت روش شناسی نادرست، عدم دقت در تعاریف اولیه و پیشفرض ها، عدم مشاهده صحیح پدیده ها، عدم تمایز بین تغییرات مقتضی زمان و مکان در جوامع بشری و همچنین عدم درک صحیح علم و روش علمی در کلیت خود و حوزه توصیفی علم اقتصاد به‌طور اخص با ایرادات فراوانی همراه است.
بر اساس نظر سید محمد باقر صدر عدالت اقتصادی، مهم‌ترین هدف اقتصاد اسلامی دانسته شده‌است؛ عدالت اجتماعی در تمامی زمینه‌ها، از جمله اقتصاد در رأس برنامه‌های پیامبران الهی معرفی شده‌ است.
مرکز مطالعات اقتصادی دانشگاه مفید در سال ۱۳۸۴ تأسیس گردید. هدف این مرکز، ساماندهی و تمرکز فعالیت‌های دانشگاه مفید در گستره اقتصاد، تولید دانش و توسعه ادبیات اقتصادی با تأکید بر پژوهش‌های اقتصاد اسلامی و تحقیقات میان‌رشته‌ای؛ تبیین و ترویج اندیشه‌های اسلامی درزمینهٔ اقتصاد؛ تبیین مبانی و اصول جاری در نظام اقتصادی مبتنی بر تعالیم اسلامی؛ مشاوره و تبادل علمی با مراکز مشابه در داخل و خارج از کشور، پرورش پژوهشگران توانمند و … است.
بانکداری اسلامی نوعی فعالیت بانکی است که با احکام اسلام (به‌ویژه مقرراتی برای مقابله با ربا و رباخواری) همخوانی دارد و در قالب اقتصاد اسلامی تعریف می‌شود.
با ظهور کمونیست‌ها و انتشار افکار ضد دینی، جوانان سؤالات زیادی دربارهٔ دین و اقتصاد اسلامی می‌کردند. گفته می‌شود که تا آن زمان، هیچ کتابی در عالم تشیع در مورد اقتصاد اسلامی نگاشته نشده بود و سید حسن شیرازی اولین نویسنده این‌گونه کتاب‌ها بود.