افنا
معنی کلمه افنا در لغت نامه دهخدا

افنا

معنی کلمه افنا در لغت نامه دهخدا

افنا. [ اِ ] ( از ع ، اِمص ) نیستی. نابودی. نابودکردگی. ( ناظم الاطباء ): افنای کفار کردن ؛ نیست و نابود کردن کفار. ( ناظم الاطباء ). افناء. رجوع به این کلمه شود.

معنی کلمه افنا در فرهنگ عمید

۱. نیست کردن، نابود کردن.
۲. نیستی.

معنی کلمه افنا در فرهنگ فارسی

( مصدر ) نیست کردن نابود گردانیدن .
ماخوذ از تازی نیستی نابودی

معنی کلمه افنا در دانشنامه عمومی

آفنا. آفنا ( به لاتین: Afna ) یک منطقهٔ مسکونی در روسیه است که در داغستان واقع شده است.

جملاتی از کاربرد کلمه افنا

گر بدی غیر تو در دم لا شدی صید چشم و سخرهٔ افنا شدی
یا رب ز فیضت وامگیر یکدم شراب عشق خود تا هستی موهوم را در ماء من افنا نهم
ازین شراب کسی کام یافت ای فانی که رسم خویش فنا ساخت بلکه افنا ساخت
مرا جز کشتنت افنا ضروریست که عاشق را فنا کشتن ضروریست
. این سه‌تایی‌ها، بسیار زیاد و بزرگ اند، به گونه ای که تصور یافته شدنشان به روش بروت فورس (یا اثبات با افنا، با روش افنا اشتباه نشود) برای آن دوره سخت است. این لوح چنین عنوانی دارد: «تاکیلتوم قطری، که از عرض کم شده …»
اصل کاوالیری ار روش افنا در یونان باستان حاصل شده است. نتایج این اصل را می‌توان مستقیماً با انتگرال به دست آورد و امروزه اصل کاوالیری پیش‌درآمدی بر انتگرال محسوب می‌شود.
بعدها روش افنا به‌طور مستقل در چین توسط لیو هوی در قرن سوم پس از میلاد به منظور یافتن مساحت دایره کشف شد. در قرن پنجم پس از میلاد، زو گنگژی، فرزند زو چونگژی، روشی را بنیان نهاد که بعدها به نام روش کاوالیری معروف شد و به کمک آن توانست حجم کره را محاسبه کرد.
اولین تکنیک نظام مندی که قادر به تعیین انتگرال، روش افنا بود که توسط ستاره‌شناس یونان باستان، اودوکسوس (حدود ۳۷۰ قبل از میلاد) معرفی شد. در این روش مساحت‌ها و حجم‌ها به تعداد نامتناهی تکه که مساحت یا حجم هر کدام از آن تکه‌ها معلوم بود تقسیم‌بندی می‌شدند. ارشمیدس این روش را ارتقاء داده و از آن در قرن سوم قبل از میلاد استفاده کرد تا مساحت‌های سهمی و دایره را به کمک آن به‌دست آورد.