اظهار اسلام

معنی کلمه اظهار اسلام در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اظهار اسلام (قرآن). لزوم اظهار ایمان به خدا و آموزه های آسمانی اسلام مبحثی است که خداوند در قرآن کریم بارها به آن اشاره فرموده است.
«قولوا ءامنّا باللّه وما أنزل إلینا ... » بگوئید: ما به خدا ایمان آورده ایم... .
اظهار ایمان پیامبر صلی الله علیه وآله
لزوم اظهار ایمان به خدا و آموزه های آسمانی اسلام از سوی پیامبر صلی الله علیه وآله نیز بیان شده است: «أفغیر دین الله یبغون ... • قل ءامنّا باللّه ومآ أنزل علینا ... » . آیا آنها غیر از آیین خدا می طلبند؟!...•بگو: به خدا ایمان آوردیم، و (همچنین) به آنچه بر ما ...نازل گردیده... .
اظهار اسلام کافران
در قرآن کریم اظهار اسلام از سوی کافران، باعث مصونیّت و احترام آنها بیان شده است: «یـأیّها الّذین ءامنوا إذا ضربتم فی سبیل الله فتبیّنوا ولاتقولوا لمن ألقی إلیکم السّلـم لست مؤمنا تبتغون عرض الحیوة الدّنیا ... » ای کسانی که ایمان آورده اید هنگامی که در راه خدا گام بر می دارید (و به سفری برای جهاد می روید) تحقیق کنید و به کسی که اظهار صلح و اسلام می کند نگوئید مسلمان نیستی بخاطر اینکه سرمایه ناپایدار دنیا (و غنائمی) بدست آورید... . (جمله «لست مؤمناً» مؤیّد این است که سلام در این آیه به معنای آیین اسلام است.)
أحسن القول
...

جملاتی از کاربرد کلمه اظهار اسلام

حقیقت این هست که به خاطر عدم وجود وسائل منظم برای نشر دعوت اسلام و بدی راه‌ها و مدت کمی که از نشر اسلام می‌گذشت؛ عملاً در طول حیات محمد میسر نبود که بیش از یک سوم مردم جزیره به اسلام بگروند یا این که تسلیم شمشیر اسلام شوند. حتی حجاز که میدان فعالیت اسلام بود فقط یک یا دو سال پیش از فوت محمد رنگ اسلام به خود گرفت. نمایندگانی که از قبائل مختلف نزد محمد می‌آمدند و اظهار اسلام می‌کردند، فقط به این معنا بود که رؤسای این قبائل زیر فشار مسلمانان به ظاهر مسلمان شده بودند. از امتیازات زندگی عرب این بود که از پیوند به یک مرکز اجتناب داشتند که از نو زنده شد و با قدرت به کار افتاد.
پیروزی بر طلیحه باعث شد که سایر قبائل نیز اگر قصد طغیان داشتند رنگ عوض کردند و با مسلمانان همراه شدند. آنها به سوی خالد آمدند و اظهار اسلام کردند. خالد اسلام آنها را تنها در صورتی قبول کرد که کسانی که مسلمانان را کشته بودند قصاص کنند، یا آن‌ها را سنگسار کنند، یا زنده‌زنده در آتش سوزانند، یا از کوه به پایین پرت کنند و یا وارونه در چاه آویزان و تیربارانشان کنند. هر چند این مجازات‌ها با نص قرآن در مورد کیفر محاربان و سیرهٔ معروف پیامبر در تضاد بود و مورد اعتراض صحابه‌ای مانند عمر بن خطاب قرار گرفت اما ابوبکر از این حرکت استقبال کرد.