اضافه کاری

معنی کلمه اضافه کاری در فرهنگ عمید

۱. کار کردن کارمند یا کارگر بیش از چند ساعتی که برای کار در روز معین شده.
۲. (اسم ) پولی که بابت این کار اضافی به کارمند یا کارگر داده می شود.

جملاتی از کاربرد کلمه اضافه کاری

نقش‌های جنسیتی در اقتصاد در دوره اتحاد جماهیر شوروی تغییر کرده و همچنان در استقلال تغییر می‌کند. در حالی که کشور ازبک برای کمک به افزایش فرصت‌های اقتصادی برای زنان برنامه‌هایی در دست اجرا دارد ، مشکلات مداوم وجود دارد. به عنوان مثال ، بازار کار از نظر جنسیتی جدا است و معمولاً به زنان دستمزد کمتری پرداخت می‌شود. پرسنل غیر ماهر در بخش غیر تولید تقریباً به طور کامل از زنان تشکیل شده‌است. همچنین زنان نمی‌توانند برای شبانه کار یا اضافه کاری استفاده شوند. از سال ۲۰۰۳ قانون مشخصی در مورد آزار و اذیت جنسی وجود نداشت.
«... در ارتفاع مناسب؛ در انزوا؛ در پس زمینه‌ای ساده، عاری از هرگونه اضافه کاری مانند برچسب‌ها و لوازم جانبی کوچک مبتذل.»
براساس برخی از قوانین کار، تعطیل یک روز معین و مستمر در هفته به عنوان تعطیل هفتگی کارگران اجباری بوده، و انجام کار و نیز اضافه کاری در این روز «حتی با توافق طرفین» بر خلاف مقررات و ممنوع است. به این ترتیب انجام کار در روز جمعه منوط به تعطیل یک روز معین دیگر در هفته می‌باشد. به‌علاوه همچنین کارگرانی که به جای روز جمعه از روز معین و مستمر دیگری در هفته به عنوان تعطیل هفتگی استفاده می‌نمایند، مزد روز جمعهٔ آنان همچنان ۴۰٪ اضافه بر مزد روزهای دیگر هفته خواهد بود.[نیازمند منبع]
حوالی کریسمس، رونا که در سوپرمارکت خود اضافه کاری می‌کند تا اخراج نشود، آدام و زک به سراغش می‌آیند تا ۲۰ عدد اکستازی بخرند که امیدوار بودند از همکار غایبش، سایمون، بخرند و …
هفته کار در طول قرن نوزدهم بطور قابل توجهی کاهش یافت. در دهه ۱۹۲۰، هفته کار در ایالات متحده ۴۹ ساعت بود، اما به عنوان بخشی از قانون ملی بازیابی صنعتی سال ۱۹۳۳ به ۴۰ ساعت کاهش یافت (پس از آن حق بیمه اضافه کاری اعمال شد).
توجه به کیفیت نرم‌افزار موضوع مهمی است و هر فرد درگیر فرایندهای مهندسی نرم‌افزار مسئولیت دارد به آن توجه کند. از آنجایی که این توجه به این مسئله سبب کاهش اضافه کاری‌های متحمل شده بردوش تیم توسعه نرم‌افزار می‌شود، بسیار اهمیت داشته و ضمن کاهش زمان لازم برای توسعه محصول و ارائه به بازار، هزینه‌ها را نیز کاهش می‌دهد.
آشکارترین شکل سرقت دستمزد مربوط به کارمندی است که برای کاری که انجام داده، هیچ دستمزدی دریافت نمی‌کند. از یک کارمند خواسته می‌شود که اضافه کاری کار کند، در ساعت‌های استراحت کار کند، یا از او خواسته شده‌است که صبح زود گزارشش را تحویل بدهد یا دیرتر محل کارش را ترک کند، اگر برای این کارها به او حقوقی پرداخت نشود، او در معرض سرقت دستمزد قرار گرفته‌است. کارفرمایان گاهی اوقات این کاراشان را با یک وعده غذایی توجیه می‌کنند، حتی بدون این که تضمین کنند زمان استراحت و غذا وجود خواهد داشت. در شدیدترین موارد، کارکنان گزارش می‌دهند که هیچ پولی دریافت نمی‌کنند. در برخی موارد، وضعیت حقوقی کارگران می‌تواند باعث شود که کارفرمایان بدون ترس از عواقب کارشان، حقوقشان را به آن‌ها پرداخت نکنند.
مزایایی از قبیل سختی کار و شغل فوق‌العاد که به تبع شغل و برای ترمیم مزد در ساعات عادی کار پرداخت می‌شود جزء مزد ثابت محسوب شده و لذا مبنای محاسبه اضافه کاری نیز منظور خواهد شد.[نیازمند منبع]
علاوه بر انتشار گزارش‌های معمولی در مورد اخبار بازی‌های ویدئویی، شرایر به خاطر مصاحبه با توسعه دهندگان دربارهٔ شرایط و جزئیات توسعه بازی در داخل استودیو، مشهور شد. مشهورترین داستان شرایر در مورد «فرهنگ کرانچ» بود که توسعه دهندگان برای اطمینان از انتشار محصول در تاریخ مشخص شده، ماه‌ها و هفته‌ها اضافه کاری می‌کردند که تأثیر روحی و روانی بدی بر کارکنان می‌گذاشت. این فرهنگ در شرکت‌های بزرگتر مانند راک‌استار گیمز رخ می‌دهد ولی گزارش شرایر نشان داد که بحران در استودیوهای کوچکتر نیز ادامه دارد.
مک کانل در توصیف تشکیلات مقلد تولید نرم‌افزاری می‌نویسد که آن‌ها می‌کوشند از شرکتهای موفق تولید نرم‌افزار تقلید کنند ولی یا با پیروی برده وارانه یک فرایند تولید نرم‌افزار بدون درک منطق آن یا با تلاش برای تقلید یک روش تعهد به تولید (که در آن تولیدکنندگان نرم‌افزار مقدار زیادی از وقت و نیروی خود را صرف موفقیت پروژه‌شان می‌کنند) ساعات طولانی اضافه کاری بدون حقوق مقرر می‌کنند، در حالیکه در شرکتهای موفق این دستاوردها اثرات جانبی انگیزه قوی است نه التزام.