اشکو

معنی کلمه اشکو در لغت نامه دهخدا

( آشکو ) آشکو. ( اِ ) آشکوب :
وین چارطاق ششدر هفت آشکوی چرخ
یک تابخانه حرم کبریای اوست.خواجو.
اشکو. [ اَ ] ( اِ ) سقف خانه. ( برهان ) ( انجمن آرا ) ( آنندراج ). مخفف اشکوب بمعنی سقف. ( فرهنگ نظام ). || هر مرتبه از پوشش خانه و بعربی طبقه خوانند. ( برهان ). و آنرا اشکوب نیز گویند. ( انجمن آرا ). هر طبقه و مرتبه خانه. ( فرهنگ نظام ) :
ای قبله بیت الحرم عالم ششدر
وی سدّه خاک درت ایوان نه اشکو .سنائی ( از آنندراج ) ( از فرهنگ نظام ).اشکوب. ( جهانگیری ). و رجوع به شعوری ج 1 ص 141 و آشکوب و اشکوب شود.

معنی کلمه اشکو در فرهنگ معین

( آشکو ) ( اِ. ) نک آشکوب .

معنی کلمه اشکو در فرهنگ عمید

= آشکوب

معنی کلمه اشکو در فرهنگ فارسی

( آشکو ) ( اسم ) ۱ - هر طبقه از ساختمان . ۲ - هر یک از طبقاتنه گان. آسمان آسمان سپهر. ۳ - مجموع آسمان فلک . ۴ - سقف آسمانه . ۵ - رگه های چینه . ۶ - هر طبقه از زمین
آشکوب
( اسم ) ۱ - سقف . ۲ - هر مرتبه از پوشش خانه طبقه .

معنی کلمه اشکو در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] ریشه کلمه:
شکو (۳ بار)
و شکایت و شکوی و شکاة: اظهار اندوه است چنانکه راغب گفته به عبارت دیگر: توصیف گرفتاری. ، . . مشکاة را بهتر است محفظه و چراغدان گفت اهل لغت آن را روزنه بی نفوذ گفته‏اند و به قولی کاسه قندیل است. المنجمد گوید: آن هر روزنه غیر نافذ است. و هر چیزی که در آن یا بر آن چراغ می‏گذارند. در مجمع فرموده: آن شکافی است در دیوار که بر آن شیشه گرفته‏اند. چراغ پشت آن شیشه می‏شود و شکاف را درب دیگری است که چراغ را از آن وارد می‏کنند و به قول مجاهد: مشکاة قندیل و چراغ است. مصباح فتیله آن . مشکاة مثل قلب مؤمن است که نور ایمان در آن می‏باشد. معنی آیه در نور خواهد آمد در تفسیر برهان از امام صادق علیه السلام نقل است که فرموده «اَلْمِشکاةُ جَوْفُ الْمُؤْمِنِ وَ الْقِندیلُ قَلْبُهُ وَ الْمِصْباحُ النُّورُ الَّذی جَعَلَهُ اللّهُ فی قَلْبِهِ».

جملاتی از کاربرد کلمه اشکو

چها می کند سفله پرور جهان؟ الی الله اشکو کروب الزمان
تا پیش از سال ۱۳۲۶ ش این بنا در زیر تلی از خاک پنهان بوده تا اینکه خاک برداری و تجدید بنای آن آغاز می‌شود. کوشک مزبور مشتمل بر سه طبقه بوده که فوقانی‌ترین اشکو به آن بازسازی گردیده‌است. پس از آن محوطه سازی کوشک انجام شد. بنا بر شواهد طبقه دوم عمارت با وجود اتاق‌ها و فضاهای متعدد مکانی برای زندگی ساکنین در آن بوده و طرحی چلیپایی دارد. باز پیرایی بنای مزبور با نمای آجری سبب گردیده این بنا ظاهر ابنیه دوره صفویه را پیدا کند. اما به استناد متون دوران اسلامی این بنا از سده ششم در این مکان وجود داشته‌است.
آنگه گفت ابله‌ترین کسی بود که در دوست با دشمن تدبیر کند، این تدبیر از قلت معروف بود. پیری بوده است که این دعا بسیار گفته است اللّهم اشکو الیک من قلّة معرفتی بک.
دل در شکسته حالی، صد ناله در گره داشت انی رجوت دهراً، اشکو عن السقامی