اشتراک منابع

معنی کلمه اشتراک منابع در فرهنگستان زبان و ادب

{resource sharing} [علوم کتابداری و اطلاع رسانی] فعالیتی براساس توافق دو یا چند کتابخانه برای استفادۀ مشترک از مجموعه ها و اطلاعات و امکانات و نیروی انسانی و مانند آن

معنی کلمه اشتراک منابع در ویکی واژه

فعالیتی براساس توافق دو یا چند کتابخانه برای استفادۀ مشترک از مجموعه‏ها و اطلاعات و امکانات و نیروی انسانی و مانند آن.

جملاتی از کاربرد کلمه اشتراک منابع

امانت بین کتابخانه‌ای نوعی همکاری بین کتابخانه‌ایست و نوعی فعالیت اشتراک منابع نیز محسوب می‌شود.
سامانه هوشمند اشتراک منابع (سهام) در واقع تداوم طرح غدیر است که به نام غدیر ۲ نیز شناخته می‌شود. در سهام از اینترنت و سامانه تحت وب برای تسهیل فرایند اشتراک منابع استفاده شده‌است و ثبت نام و برخی فرایندها از طریق اینترنت صورت می‌گیرد.
منطقه اسرائیل/فلسطین مانند بسیاری از کشورهای دیگر در منطقه تحت فشار آب قرار دارد و تحلیلگران کلان بررسی نحوه اشتراک منابع آبی را تنها مهم‌ترین مشکل برای مردم خاورمیانه می‌دانند. یک سوم کل آب مصرف شده در اسرائیل تا دهه ۱۹۹۰ از آب‌های زیرزمینی که به نوبه خود از باران‌های کرانه باختری ناشی می‌شد، استخراج می‌شد و مبارزه بر سر این منبع به عنوان یک بازی حاصل جمع صفر توصیف شده است.
در حال حاضر غیر از تفاهم‌نامه‌ها توافق‌های دوجانبه‌ای که ممکن است برخی کتابخانه‌های دانشگاهی به صورت موردی با هم داشته باشند، سه طرح ملی در حوزه اشتراک منابع یا امانت بین کتابخانه‌ای در ایران وجود دارد به شرح زیر.
طرح غدیر در حقیقت طرح عضویت فراگیر کتابخانه‌ها است. غدیر نوعی سازوکار برای اشتراک منابع و همکاری بین کتابخانه‌ای است. بر اساس این طرح کاربران می‌توانند بدون عضویت در کتابخانه‌های تحت پوشش آن، مانند اعضای معمولی با مراجعه مستقیم به آن‌ها از منابعشان استفاده کنند.
تاریخ توسعه تأمین آب و فاضلاب در اسرائیل مدرن را می‌توان به مرحله‌های مجزا تقسیم کرد که با توسعه یکجانبه منابع آب متعارف شروع می‌شود. در پی آن دوره ای متمرکز بر استفاده از آب بازیافتی، امضای توافقنامه ای برای اشتراک منابع آبی با اردن و تشکیلات خودگردان فلسطین و توسعه شیرین سازی آب دریا می‌آید.
در کنار مشکلات اقتصادی، انتشار روزافزون اطلاعات به اشکال مختلف نظیر کتاب، گزارش، و ا نواع منابع دیجیتال و الکترونیکی هیچ کتابخانه‌ای قادر به گردآوری همه اطلاعات مورد نیاز جامعه استفاده‌کننده خود نیست، زیرا از نظر بودجه، نیروی انسانی وفضا دارای امکانات محدودی است. یک راه حل منطقی برای حل این مشکل، روی آوردن به اشتراک منابع و همکاری‌های بین کتابخانه‌ایست.
تورم و افزایش بی‌رویه قیمت منابع اطلاعاتی به ویژه نشریات علمی، فشار اقتصادی، کاهش بودج، و محدودیت فیزیکی در دهه‌های اخیر مشکلات متعددی برای کتابخانه‌ها در تدارک دسترسی به منابع اطلاعاتی برای کاربرانشان ایجاد کرده‌است. همه این موارد موجب شده که کتابخانه‌ها برای مقابله با این مشکلات و به منظور صرفه‌جویی در هزینه‌ها و افزایش دسترسی از سیاست مالکیت منابع به سیاست دسترسی به منابع و اشتراک منابع روی آورند.