اسقف نشین

اسقف نشین

معنی کلمه اسقف نشین در لغت نامه دهخدا

اسقف نشین. [ اُ ق ُ ن ِ ] ( اِ مرکب ) حوزه ای که ریاست روحانی آن با یک اسقف باشد.

معنی کلمه اسقف نشین در فرهنگ عمید

قلمرو ریاست یک اسقف.

معنی کلمه اسقف نشین در فرهنگ فارسی

حوزه ای که ریاست روحانی آن با یک اسقف باشد .

معنی کلمه اسقف نشین در دانشنامه عمومی

در تقسیمات جغرافیایی حوزه نفوذ شرعی کلیساها، به ناحیه ای از یک منطقه مسیحی نشین که امورات دینی آن زیر نظر یک اسقف اداره می شود اُسقُف نشین می گویند. هر اسقف نشین diocese خود به چند کشیش نشین Parish تقسیم می شود.
به همین ترتیب ناحیه ای که امورات مذهبی آن زیر نظر یک اسقف اعظم ( مَطران ) اداره شود سراسقف نشین archdiocese گفته می شود. سراسقف معمولاً در حوزه ولایت کلیسایی Ecclesiastical Province خود بر چند اسقف نظارت و حکمرانی دارد؛ این اسقف ها که زیر نظر سراسقف عمل می کنند اصطلاحاً اسقف یار suffragan نیز نامیده می شوند.
در ادامه تقسیمات نواحی کلیسایی به همین ترتیب ناحیه زیر نظر یک شمّاس بزرگ ( مدیر خادمان کلیسا ) ، را شماس نشین Archdeaconry می گویند.
ساختار سلسله مراتب اداره امور کلیسایی و تقسیمات ناحیه ای آن را به طور کل تشکیلات اسقفی episcopal polity می گویند.

جملاتی از کاربرد کلمه اسقف نشین

کالج ویلینگ از طریق مشارکت اسقف نشین ویلینگ-چارلستون با استان مریلند از انجمن مسیح تأسیس شد. زمین در ۲۴ نوامبر ۱۹۵۳ واگذار شد و کالج رسماً در ۲۵ سپتامبر ۱۹۵۴ تأسیس و در ۲۶ سپتامبر ۱۹۵۵ به روی دانش آموزان افتتاح شد. تأسیس این کالج به ۲٫۷۵ میلیون دلار هزینه راه اندازی نیاز داشت.
اهواز در روزگار ساسانیان از شهرهای عمده خوزستان به‌شمار می‌رفت و از مراکز عمده صنایع نساجی خوزستان بود و یکی از کانون‌های مسیحیت در ایران، و از اسقف نشین‌های خوزستان محسوب می‌شد. علاوه بر این، این شهر از مراکز عمده بازرگانی بوده، و نیز به واسطهٔ واقع شدن در کنار رود کارون - که قابلیت کشتیرانی داشته - محل مناسبی برای تجمع مال‌التجاره و دادوستد به‌شمار می‌رفته‌است
اسقف‌نشین از هادراسلو (دانمارکی: هادراسلو) اسقف نشین کلیسای دانمارک است که در سال ۱۹۲۲ تأسیس شده‌است.
او در سال ۱۹۶۱به عنوان کشیش منصوب شد و پس از آن به معلمی در بلا ویستا، نوا لیسبون پرداخت و اکنون در هوامبو، آنگولا، در مجموع هشت سال فعالیت داشته، کامونو در سال ۱۹۷۰به عنوان نایب رئیس انتخاب گردید. پس از آن به عنوان رئیس مدرسه علمی بزرگ مسیح در نوالیسبون انتخاب شد، از ۲۶ اوت۱۹۷۴ به عنوان معاون کل اسقف نشین نوا لیسبون منصوب شد. وی در ۲۳ نوامبر۱۹۷۴ اسقف کلیسای کاتولیک رومی لوآندا شد. در ۱۰ اوت ۱۹۷۵ در سامبه. و در ۱۲ نوامبر ۱۹۹۵ وی نامزد اسقف اعظم لوبنگو، آنگولا با حق جانشینی شد و درنهایت در ۱۵ ژانویه ۱۹۹۷ اسقف اعظم شد و در ۲ فوریه ۱۹۹۷ این سمت را بر عهده گرفت. اما کامونو در ۷۵ سالگی در ۵ سپتامبر ۲۰۰۹ بازنشسته شد.
در سال۱۷۸۴، محمد به همراه خانواده بیکر به کورک ایرلند مهاجرت کرد. در آنجا برای بهبود زبان انگلیسی خود در یک مدرسه محلی تحصیل کرد و عاشق جین دالی شد. خانواده دالی با رابطه او مخالف بودند زیرا در آن زمان ازدواج پروتستان‌ها با غیر پروتستان‌ها غیرقانونی بود، بنابراین این زوج برای ازدواج در سال ۱۷۸۶ به شهر دیگری گریختند و محمد از اسلام به آنگلیکانیسم گروید. و در اسقف نشین کورک ازدواج کردند. و در اواخر قرن هجدهم به خیابان لیتل رایدر شماره ۷ در لندن نقل مکان کردند.
این سراسقف‌نشین بخش‌های منهتن، برانکس و استتن آیلند در نیویورک و شهرستان‌های داچس، اورنج، پاتنم، راکلند، سالیوان، اولستر و وستچستر نیویورک را در بر می‌گیرد. سراسقف‌نشین نیویورک با دربرگرفتن ۲۹۶ پریش و خدمت به ۲٬۸ میلیون کاتولیک علاوه بر صدها مدرسه، بیمارستان و خیریه کاتولیک، دومین اسقف نشین بزرگ در آمریکا است. سراسقف‌نشین همچنین حوزه علمیه شناخته شده سینت جوزف که به دانوودی مشهور است را نیز اداره می‌کند. سراسقف‌نشین نیویورک سریر کلانشهری استان کلیسایی نیویورک است.
سنگ بنای آن در ۲۰ اکتبر ۲۰۱۲ گذاشته شد. ۳۰۰۰۰ متر مربع زمین برای پردیس در دسترس قرار گرفت. کنفرانس اسقف نشین ایتالیا ۲٫۳ میلیون یورو برای این پروژه اختصاص داد، و با دانشگاه روح القدس کاسلیک در لبنان برای کمک و راهنمایی تماس گرفته شد.
ریچارد ویلان، اسقف ویلینگ، در قرن نوزدهم با انجمن عیسی لابی کرد تا دانشگاهی را در این شهر در حال رشد تأسیس کند. بیش از یک قرن بعد پس از اینکه سارا تریسی املاک خود را به اسقف نشین برای ساخت دانشگاه واگذار کرد. این آرزوی ویلان محقق شد.
فاکس گزارش‌های خود از شهدای قبل از دوره مدرن اولیه را بر اساس نویسندگان قبلی، از جمله سنت بید، یوسیبوس قیصریه، متیو پاریس و بسیاری دیگر بنا کرد. سهم خود فاکس، گردآوری شهدای انگلیسی از دوره لولاردها تا دوران آزار و اذیت ملکهٔ کاتولیک ماری یکم بود. که برای نوشتن در این دوره فاکس منابع اولیه از همه نوع برای استفاده داشت: اسناد اسقف نشین‌ها، گزارش‌های محاکمه‌ها و شهادت شاهدان عینی، نکته قابل توجه طیف وسیعی از منابع برای نگارش تاریخ انگلستان در آن دوره است.
پس از اینکه نوستوریوس در سال ۴۳۱ محکوم به تبعید شد، پیروان او نستوریان به کشور ساسانیان پناهنده شدند و در سال ۴۸۴ جدا از مسیحیان دیگر کلیسای خود را برپا کردند و این کلیسا توانست با ساسانیان تا اندازه‌ای به خوبی کنار بیاید زیرا این کلیسا با نیروی دولت ایران در پیکار با دشمن دیرین، بیزانس هم‌داستان بود. دیری نپایید که کلیسای نستوری شبکه‌ای از اسقف نشین‌ها در سراسر کشور گسترد. آئین نستوری در پایان روزگار ساسانی به راستی در این راه می‌کوشید که دین راستین کشور بشود.