اسطبل

معنی کلمه اسطبل در لغت نامه دهخدا

اسطبل. [ اِ طَ ] ( اِ ) کستوان. رجوع به اصطبل شود.

معنی کلمه اسطبل در فرهنگ عمید

جای سرپوشیده برای نگه داری چهارپایان، به ویژه اسب، طویله.

معنی کلمه اسطبل در فرهنگ فارسی

(ماخوذازیونانیطویله، جای بستن چهارپایان، جای آرامش ستوران، بعربی نیزاسطبل یااصطبل میگویند
( اسم ) جایگاه ستوران جای آرامش چارپایان طویله .

جملاتی از کاربرد کلمه اسطبل

قلعهٔ جبرین درای قمستمای متعددی است که بارزترین آن‌ها به شرح زیر است: اتاق اجتماعات، جناح الإمام (مسکن خاص سلطان)، انبار خرما، اسطبل اسب‌ها، اتاق نماز، سالن الشمس والقمر، و اتاق دختران. این دو اتاق اخیر می‌توان به عنوان زیباترین اتاق‌های قلعه جبرین نام برد، و از تزیینات بسیار عالی گچبری خاصی بر خوردار هستند. همچنین جناح (الشمس والقمر) از تمیز خاص وبسیار عالی برخوردارند، زخرفه‌هایی از آیان قرآن، و زخرفه‌ها و اکلیل گچی و نقش ونگار زیبابی که از فن نقاشی هندی و فارسی عجین شده‌است و بر روی چوب‌ها کنده شده‌است بر زیبایی و رونق این سالن فاخر افزوده‌است.
این خانه قاجاری نیز مانند بیشتر عمارت‌های هم عصر خود به صورت متقارن ساخته شده که شامل بخش‌های مختلفی مانند دهلیز، تنبی(تالار اصلی)، مخارجه، صندوقخانه، نشیمن، قول (قولچا)، دوبام، مطبخ، حمام یری (محل حمام) و … می‌باشد. عرصه‌یِ این عمارت شامل دو حیاط بزرگ و کوچک بوده و اعیانیِ آن شامل اندرونی و بیرونی می‌باشد. حیاط این عمارت در میان دو بنا قرار گرفته‌است که بنای شرقی شامل سردر با سکوهای سنگی، هشتی (دالان) و در طرفین آن اسطبل اسب‌ها، انبار علوفه و اقامتگاه خدمه بوده‌است، که در سال ۱۳۴۲ خورشیدی طی عملیات تعریض خیابان، این بخش از عمارت از بین رفته است، اما بنای اصلی عمارت که در قسمت غربی ملک قرار دارد از این اتفاق آسیبی ندیده است.
در سال ۱۹۱۳ چادویک با هانس گایگر در دانشکده فنی دانشگاه برلین مشغول به هم‌کاری شد. او با ارنست رادرفورد نیز، کار می‌کرد. در جنگ جهانی اوّل، او در آلمان بود و در اردوگاهی، خارج از برلین، حضور داشت؛ در حالی که آزادانه، در آزمایشگاهی، در اسطبل، به آزمایش می‌پرداخت. او به کمک چارلز الیس بر روی یونیزاسیون فسفر و همچنین، برعکس واکنش شیمیایی کلر مونواکسید کربن، مشغول به کار شد.
این شهر زیرزمینی قابلیت جا دادن به ۲۰۰۰۰ نفر را دارد و همچنین دارای تمامی امکاناتی است که در دیگر شهرهای زیرزمینی در منطقه کاپادوکیه یافت می‌شود. این امکانات شامل اتاق‌های شراب سازی و روغن کشی، اسطبل، زیرزمین، انباری، سالن غذاخوری و معبد می‌باشد. شهر زیرزمینی درینکویو دارای یک اتاق منحصربه‌فرد وسیع با سقف طاقی در طبقه دوم نیز می‌باشد. از این اتاق به عنوان یک مدرسه تعالیم دینی استفاده می‌شده‌است.
مجموعه ساختمانی است متشکل از چند باب خانه و یک باغ و ملحقاتی چون انبار و اسطبل و کارگاه قالیبافی که این مجموعه حدود ۱۵۰ سال پیش طراحی و به مرور زمان ساخته شده‌است. مهمترین بنای این مجموعه اُرُسی گل است با رسم و نقاشی‌های روغنی و گچ بری و درب‌های نفیس.
همچنین در درون قلعه دو چاه آب نیز وجود دارد، در مقابل چاه آب اسطبل اسب بزرگی نیز وجود دارد.
در اطراف این حمام در گذشته چندین مهمانسرای زیبا و باستانی، یک میدان نسبتاً بزرگ، یک باغ کهن و یک اسطبل دوطبقه وجود داشته که محل نگهداری اسبان خوانین بوده‌است. در حال حاضر تنها حمام و میدان جلوی آن باقی مانده‌اند. بقیه بناها و باغچه اطراف حمام متأسفانه بر اثر مرور زمان و کوچ صاحبان اولیه و عدم توجه سازمان میراث فرهنگی از بین رفته‌اند.