اسرا
معنی کلمه اسرا در فرهنگ عمید

اسرا

معنی کلمه اسرا در فرهنگ عمید

۱. هفدهمین سورۀ قرآن کریم، مکی، دارای ۱۱۱ آیه، بنی اسرائیل، سبحان.
۲. [قدیمی] سیر دادن در شب، در شب راه رفتن، در شب سیر کردن.
= اسیر

معنی کلمه اسرا در فرهنگ فارسی

( صفت اسم ) جمع اسیر اسیران بندیان بردگان گرفتاران .

معنی کلمه اسرا در فرهنگ اسم ها

اسم: اسرا (دختر) (عربی، فارسی) (مذهبی و قرآنی) (تلفظ: esrā) (فارسی: اِسرا) (انگلیسی: esra)
معنی: در شب سیر کردن، معراج پیامبر اسلام ( ص )، نام هفدهمین سوره قرآن مجید، به شب راه رفتن، ( اَعلام ) نام هفدهمین سوره ی قرآن کریم دارای صد و یازده آیه، معراج پیغمبر اکرم ( ص )، در گویش سمنان اشک

معنی کلمه اسرا در دانشنامه عمومی

اسرا (رده بندی). نظام ارزیابی و رده بندی سنی بازی های رایانه ای ( ESRA ) یک سازمان نظارتی ایرانی است که به رده بندی سن و امتیاز دادن به محتواهای آسیب رسان در بازی های رایانه ای می پردازد. این شرکت در سال ۱۳۸۶ توسط بنیاد ملی بازی های رایانه ای ایران تأسیس شده و دارای وضعیت یک پروژه تحقیقاتی است.
یکی از مهم ترین دلایل گرایش شدید افراد به دنیای مجازی این است که فرد در برخورد با این دنیای نامحدود و جدید، می تواند مفاهیمی چون شجاعت، ترس ، لذت ، سرعت ، قدرت ، مدیریت و امثال آن ها را تجربه نماید. تجربه چنین مفاهیمی در دنیای واقعی و در زمانی بسیار کوتاه، تقریباً غیرممکن و محال می باشد؛ بنابراین روز به روز به تعداد افراد مخاطب بازی های رایانه ای افزوده می شود و این در حالی است که تنوع سنی علاقه مندان به بازی های رایانه ای نیز گسترش می یابد. بازی های رایانه ای می توانند تأثیرات ویژه ای را بر مخاطبین خود داشته باشند. برای نمونه در یک بازی خشن، بازیکن ممکن است روزها و ماه های متمادی نقش خاصی را در بازی به عهده گرفته و با همزادپنداری، نقش خود را در داستان بازی ببیند و با فهم کامل آن، کاملاً تحت تأثیر آن قرار گیرد. بدین ترتیب، تأثیرات ناشی از بازی های رایانه ای می توانند چندین برابر یک فیلم در کاربر ایجاد واکنش نماید. با توجه به وجود صحنه های غیراخلاقی، خشن، دلهره آور و از این قبیل، در بسیاری از بازی ها و همچنین نگرانی های فرهنگی، تربیتی و اجتماعی خانواده ها و مسؤولین فرهنگی کشورهای مختلف، کشورها را به تدوین نظام ویژه ای برای رده بندی بازی های رایانه ای وادار کرده است. با تدوین این نظام و داشتن کنترل‍های لازم و ارایه اطلاعات دقیق به خانواده ها، می توان از صدمات جبران ناپذیری که گروه سنی اصلی مخاطب این گونه بازی ها یعنی کودکان و نوجوانان را تهدید می کنند، جلوگیری به عمل آورد.
پس از تشکیل بنیاد ملی بازیهای رایانه ای در ایران، همواره «فرهنگ استفاده مطلوب از بازی های رایانه ای» به عنوان یک هدف اساسی و مهم تعیین شد. علت انتخاب چنین هدفی در ایران، بهره مندی از قدرت آموزشی و تأثیرگذاری بازی های رایانه ای و دور شدن از احتمال ابتلا به اختلالات روحی و روانی و آسیب های منجر به استفاده نامناسب از آن بود. اما چه عواملی باعث شکل گیری نظام رده بندی سنی بازی ها شد:
• عدم وجود الگوی مناسب در استفاده از بازیهای رایانه ای
• تأثیرات سوء جسمانی و روانی بازی های رایانه ای
• استفاده هژمونیک نظام سرمایه داری از بازی ها در جهت تأثیرگذاری فرهنگی - اجتماعی
• نگرانی والدین و عدم اطلاع آنها از محتواهای نامناسب این رسانه جدید تعاملی
• نگاه باشد یا نباشد و حاکم بودن رویکردی انفعالی در این عرصه
معنی کلمه اسرا در فرهنگ فارسی
معنی کلمه اسرا در فرهنگ اسم ها
معنی کلمه اسرا در دانشنامه عمومی
جملاتی از کاربرد کلمه اسرا

جملاتی از کاربرد کلمه اسرا

پا به سر خود منه در ره این بادیه رهرو (ی ) این راه از شبرو اسرا طلب
اسکندر بیک ترکمان دربارهٔ حملهٔ سال ۱۶۱۶ میلادی این‌گونه نوشته است: «آنچه از قتل و غارت و نهب اسرا و خرابی الکائ و ویرانی بیوت و مساکن بر سر نصاری کاخت آمد معلوم نیست که از ظهور اسلام الی الان در زمان هیچ‌یک از پادشاهان ذی‌شوکت دیار اسلام ایشان را چنین حادثه پیش آمده باشد و آن ملک بدینسان ویران شده باشد.»
در مراسم خاک سپاری وی افراد اکیپ سریال سه قرون، اسرا درمانچی‌اوغلو و… شرکت کردند.
اردوگاه‌های اسرای جنگی ژاپنی که بیشترشان در نقش اردوگاه‌های کار اجباری استفاده می‌گشتند نرخ بالایی از مرگ و میر را در خود داشتند. دادگاه توکیو دریافت که نرخ مرگ و میر اسرای غربی در ژاپن ۲۷٫۱ درصد (برای اسرا آمریکایی ۳۷ درصد) بوده است که هفت برابر از نرخ مرگ و میر اسرای متفقین در آلمان و ایتالیا بیشتر است. پس از تسلیم ژاپن ۳۷٬۵۸۳ اسیر بریتانیایی، ۲۸٬۵۰۰ اسیر هلندی و ۱۴٬۴۷۳ اسیر آمریکایی از اردوگاه‌های ژاپنی آزاد گشتند در حالی که تعداد کل چینی‌های زنده مانده تنها ۵۶ نفر بود.
سخن عشق ترا حوصله ای می باید مرغ اسرا تو در هر قفس ارزانی نیست
ابجد سی و دو حرف از لوح رخسارش بخوان تا بدانی سر سبحان الذی اسرا یکی
تو آن براق سواری که در شب اسرا گذشته‌ای ز بیابان لامکان چالاک
در سال ۱۹۹۱ او همراه با پنج خواهر و برادر دیگر خود، به نام‌های اسرا، حسن حسین، فؤاد و زهرا از ازدواج‌های دوم و سوم پدرش به‌دلیل مسائل امنیتی، به ایران رفتند و بعدها به لبنان بازگشته و در جنوب لبنان مستقر شدند.
از چاه به بازار بود جلوه یوسف زنهار که اسرا خود از چاه نگه دار
از آن گفته است عیسی گاه اسرا که آهنگ پدر دارم به بالا
طی جنگ جهانی دوم این مجموعه به دست آلمان نازی افتاد و آن‌ها از آن به عنوان بازداشتگاه، اردوگاه اسرا و محل اعدام استفاده می‌کردند. یهودیان بسیاری طی هولوکاست در دژ نهم این مجموعه نگهداری و به قتل رسیدند که امروزه به عنوان محل یادبود کشتار یهودیان تبدیل به موزه شده‌است. این مجموعه استحکامات یکی از بهترین نمونه دژهای ساخت روسیه هستند.
به نوشتۀ سید جعفر شهیدی، مورخ شیعه، زین‌العابدین به‌همراه اسرا به نزدِ خلیفۀ وقت، یزید بن معاویه، در شام برده شد و در مسجدِ این شهر، در پاسخ به شخصی که از طرفِ خلیفه، قصدِ بدنام کردنِ اهل بیت را داشت، خطبه‌ای ایراد کرد و ضمنِ معرفیِ خود و پدر و جدّش، به مردم اظهار داشت که آنچه یزید بر زبان‌ها انداخته است، درست نیست؛ پدر او خارجی نبوده و قصد نداشته است بین مسلمانان تفرقه ایجاد کند یا در بِلادِ اسلام فتنه برانگیزد؛ او برای حق و به‌دعوتِ کوفیان قیام کرد تا دین را از بدعت‌هایی که در آن گرفتار بود، بزداید و به سادگی و اخلاصِ عصرِ جدّش رسول خدا برگرداند.
با گذشت زمان و با کشته شدن تدریجی سربازان آلمانی هنگام پاک سازی مین ها دوباره حس همدردی و حس مشقتی که بر این اسیران آلمانی وارد می شود رابطه گروهبان و اسیران را نزدیک و نزدیکتر می کند. در انتهای فیلم هنگامی که فرماندهی ارشد نظامی دانمارک از آزاد کردن تنها چهار اسیر آلمانی بازمانده از گروه اسرا سر بازمی‌زند، گروهبان دانمارکی اسیران را در نزدیکی مرز آلمان از اتومبیلش پیاده کرده و به سمت مرز آلمان فراری می‌دهد.
در قتلگاه چون اسرا را گذر فتاد بر نعش بی سر شهداشان نظر فتاد
در کنار آرامگاه سکینه - دختر حسین - آرامگاه‌ام کلثوم، دختر علی است. ام کلثوم وقتی همراه کاروان اسرا وارد کوفه شد، چون مردم به زنان اهل بیت نگاه می‌کردند فریاد زد: «آیا از خدا و رسولش شرم نمی‌کنید که این‌گونه به حرم محمد نگاه می‌کنید». او همچنین قبل از ورود به دمشق نزد عمر بن سعد رفته و از وی خواست تا زنان حرم را از دری که مردم کمتری حضور داشته باشند وارد شهر کنند ولی او نپذیرفت.
گاه به حیرت که چرخ چون اسرا تا به کی می‌بردم کو به کو می‌کشدم در به در
پدر گفتش که ای مغرور مانده ز اسرا رحقیقت دور مانده
در هنگام عمل جراحی یک رزمنده‌ی مجروح به نام حسین، پلاکی که شماره‌اش ناخواناست از او به دست می‌آید. مادر حسین به بالین پسر می‌رود و ماه‌ها از او پرستاری می‌کند. این در حالی‌ست که پس از آزاد شدن اسرا، پدر حسین یک انگشتر و یک ماهی برای او می‌فرستد. حسین با دیدن انگشتر به حقیقت ماجرا پی می‌برد.
فسوس و آه از آن دم که همره اسرا گذر بر آن تن بی سر نمود دختر او
سپاه بدر یک سازمان سیاسی شیعه با نیروی شبه‌نظامی وابسته به جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران در ایران می‌باشد، که شامل ۴۲ گروه شبه‌نظامی در عراق و ۲۸ گروه دیگر که مستقیماً مورد حمایت ایران هستند و نقش آن مانند حزب‌الله در لبنان برای ایران می‌باشد. این سپاه در سال ۱۹۸۰ میلادی (۱۳۵۹) توسط گروهی از عراقی‌های پناهنده به ایران و با عضویت گروهی از اسرا و پناهندگان در ایران تحت عنوان تیپ ۹ بدر تأسیس شد. اعضای سپاه بدر مبارزه با رژیم صدام حسین را «جهاد فی‌سبیل‌الله» و خود را از فدائیان روح‌الله خمینی می‌دانستند.