اردوبازار

اردوبازار

معنی کلمه اردوبازار در لغت نامه دهخدا

اردوبازار. [ اُ ] ( اِ مرکب ) مجموع چادرها و جز آن با متاع ها که بهمراه لشکر، فروختن را دارند. || مجازاً، جائی پرمردم. باهیاهو و بی انتظام.

معنی کلمه اردوبازار در فرهنگ عمید

بازاری که در اردوگاه برپا می شود.

معنی کلمه اردوبازار در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - فروشگاه سیار همراه اردو . ۲ - مجموع چادرها و کایی که همراه لشکر است . ۳ - جایی پر مردم و با هیاهو و بی انتظام .

معنی کلمه اردوبازار در دانشنامه عمومی

اردو بازار مربوط به دوره قاجار است و در شیراز، حد فاصل سرای مشیر و بازار سه راهی روح الله واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۴ خرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۲۳۶ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. همچنین نام محله ای قدیمی است در شهر لاهیجان.

جملاتی از کاربرد کلمه اردوبازار

تکیه پیر علی مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان لاهیجان، محله اردوبازار واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۳۸۴۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
سردر ورودی ضلع جنوبی بازار پس از اردوبازار کاشیکاری شده‌است. در آنجا کتیبه‌ای وجود دارد؛ که بر روی آن نوشته این بازار نو مشیر در سال ۱۳۷۱هجری تکمیل و افتتاح شد.
بازار مسگرها از بازارهای شیراز است که در محله درب شاهزاده قرار دارد. این بازار بقایای بازار قیصریه است بازار مسگرها که از آجر و گچ ساخته شده بازار مرغ و اردوبازار را به یکدیگر مرتبط می‌کند. این بازار در زمان قاجاریه بر اثر زلزله ویران شد و در سال ۱۲۹۹ ه.ق. بازسازی شد. این بازار اکنون مرکز فروش اسباب منزل است.
سرای مشیر، یا سرای گلشن از بازارهای قدیمی شیراز از دوره قاجاریه است. این بازار که در ۱۳۴۶ مرمت شده در جنوب شرقی بازار وکیل و در مجاورت خروجی آن قرار دارد و از سمت جنوب به اردوبازار متصل می‌گردد. به دلیل نزدیکی آن به بازار وکیل و همچنین شباهت‌های معماری، ممکن است این دو بازار با هم اشتباه گرفته شوند.