اردم

معنی کلمه اردم در لغت نامه دهخدا

( آردم ) آردم. [ دَ ] ( اِ ) آذریون. آذرگون.
اردم. [ اَ دَ ] ( اِ ) کار و هنر خوب. ( برهان قاطع ) ( آنندراج ). هنر و پیشه. صناعت. || آذریون. ( تحفه حکیم مؤمن ) ( اختیارات بدیعی ). و آن نوعی است از اقحوان. ( برهان قاطع ) ( آنندراج ). گل آذرگون. ( شمس اللغات ).
اردم. [ اَ دَ ] ( اِ ) نام سوره های بزرگ است از کتاب زند و پازند. ( برهان قاطع ) ( آنندراج ) :
دانم که چو اندیشه کنی خوب شناسی
پازند ز بسم اﷲ و الحمد ز اردم.سیف اسفرنگ.
اردم. [ اَ دَ ] ( ع ص ، اِ ) کشتیبان ماهر. ج ، اَردَمون. ( منتهی الارب ).

معنی کلمه اردم در فرهنگ عمید

هریک از سوره های بزرگ کتاب زند: دانم که چو اندیشه کنی خوب شناسی / پازند ز بسم اللّه و الحمد ز اردم (سیف اسفرنگ: لغت نامه: اردم ).

معنی کلمه اردم در فرهنگ فارسی

( آردم ) ۱- ( صفت ) آذرگون آتشفام آتش رنگ . ۲ - ( اسم ) نوعی از شقایق ۳- بخور مریم ۴ - گل نگونساز ۱ - آفتاب گردان ( منظور قدما بیشتر همین گل بوده . )
آذریون آذرگون
پیشه وهنر، کارخوب ، هریک ازسوره های بزرگ کتاب زند
کشتیبان ماهر

معنی کلمه اردم در فرهنگ اسم ها

اسم: اردم (پسر) (فارسی) (تلفظ: ardam) (فارسی: اَردَم) (انگلیسی: ardam)
معنی: کار و هنر خوب، هنر و پیشه، نام سوره هایی بزرگ از کتاب زند و پازند، کشتیبان ماهر، نام سوره های بزرگ کتاب زند و پازند

جملاتی از کاربرد کلمه اردم

رایت اردم زند ز هشیاری ببرد مستی از مزاج سلاف
در تاریخ می ۲۰۱۶، آریجی با چاناک کاله بلدیه اسپور قراردادی یک ساله به توافق رساند. وی فصل بسیار موفقی را با تیمش هم از نظر عملکرد انفرادی و هم از دیدگاه عملکرد تیمی پشت سر گذاشت. چاناک کاله بلدیه اسپور فصل معمولی را در بالاترین رده ششم باشگاه به پایان رساند در حالی که آریجی بعد از ادا اردم دوندار و میلنا راشیچ به نام سومین مهارکننده برتر میانی فصل منصوب شد. در مرحله پلی آف، چاناکاله بلدیسی در مرحله یک چهارم نهایی مغلوب اجزاجی باشی شد. در انتهای فصل، آریجی به اجزاجی باشی اضافه شد.
در مسابقات جهانی استانبول ۲۰۱۱، پس از استراحت در دور اول، مقابل کنستانتین بالیتسکی از آمریکا، زائور کورماگومدوف از روسیه، جیانگ شنگ از چین و جونگ جی هیون قهرمان المپیک آتن از کرهٔ جنوبی پیروز شد و به فینال رسید. حریف او در مبارزهٔ پایانی، المت کبیسبایف از قزاقستان بود نوروزی در این مسابقه که در سالن سینان اردم استانبول برگزار شد، اگرچه تایم دوم را با نتیجهٔ ۴–۰ واگذار کرد اما وقت‌های اول و سوم را با برتری ۲ بر صفر و ۶ بر ۵ پشت سر گذاشت و قهرمان شد. او در پایان، فنی‌ترین کشتی‌گیرِ این دوره از مسابقات لقب گرفت.
افسر اردم زند از مدح تو جهلی است مجسم که به قرآن بستوده است خداوند خبیرت
بسفر رفته و برگشته و مشتاق توام وه اگر اردم امشب خبر وصل بشیر
رها اردم یکی از برجسته‌ترین فیلمسازان ترکیه است. رشته تحصیلی او تاریخ است و هیچ تحصیلات دانشگاهی در حوزه هنر و سینما ندارد. اردم که توسط منتقد ورایتی به عنوان خاص‌‌ترین کارگردان حال حاضر توصیف شد تاکنون هشت فیلم بلند در کارنامه هنری خود دارد و با آخرین فیلم خود، «دنیای بزرگ بزرگ»، که در بخش افق نگاه جشنواره فیلم ونیز اکران شد توانست به درجه جدیدی از فیلمسازی برسد و وجه جدیدی از سینمای ترکیه را به نمایش بگذارد.
(صامت) اردم زنی از عشق به راه معشوق آن‌چنان باش فنا کز تو نماند اثری
از سوز عشق اردم برآرم در دم بسوزد هفت طارم
هنگامی که ایلول اردم دانش آموز بود، پدرش او را به دلیل اینکه نمی‌خواهد به مدرسه برود و دائماً در مدرسه مشکل ایجاد می‌کند، نزد مادربزرگش برد. سالها بعد، او با معلم خود علی آصف آشنا می‌شود و عاشق او می‌شود و…
بازیگرانی مثل جانسل الچین، دلشاد چلبی، تاردو فلوردون، ایپک اردم، مروه اوفلاز، لیا کیرشان، مورات آتیک در این سریال به ایفای نقش پرداخته‌اند.
قتلمش برای رویارویی با سپاه آلپ ارسلان که در حال نزدیک شدن بود ناچار به دست برداشتن از محاصره شد. او سوی خاور به‌راه افتاد و نیروهای پیشتاز حاجب اردم، یکی از فرماندهان آلپ ارسلان را در ده‌نمک دامغان شکست داد.