اذری

معنی کلمه اذری در لغت نامه دهخدا

( آذری ) آذری. [ ذَ ] ( ص نسبی ، اِ ) منسوب به آذر :
ز خونی که بد بهره مادری
بجوشید و شدچهره اش آذری.فردوسی.|| منسوب به آذربایجان. ( درةالغواص حریری ). || نام جامه ای که در آذربایجان بافتندی. ( محمودبن عمر ربنجنی ). || زبان آذری ؛ لهجه ای از فارسی قدیم که در آذربایجان متداول بوده و اکنون نیز در بعض نواحی قفقاز بدان تکلم کنند. || مشک تیزبو. ( محمودبن عمر ربنجنی ).
آذری. [ ذَ ] ( اِخ )شیخ نورالدین حمزةبن عبدالملک بیهقی طوسی ، معاصر الغبیک تیموری. یکی از شعرا و از پیشوایان طریقت صوفیه بوده و به صحبت شاه نورالدین نعمةاﷲ کرمانی رسیده است ، چندین بار بهند و بزیارت کعبه رفته است ، مدت عمر او هشتادودو سال و در سال 864 یا 866 هَ. ق. وفات کرده است. مزارش در اسفراین است. از تصانیف او عجایب الدنیا و سعی الصفا و طغرای همایون و جواهرالاسرار است.
آذری. [ ذَ ] ( اِخ ) تخلص شاعری ایرانی بقرن نهم هجری مادح سلاطین عادلشاهی دکن.
اذری. [ اَ ذَ ری ی ] ( ص نسبی ، اِ ) منسوب به آذربایجان. || جامه ایست منسوب به آذربایجان. ( مهذب الاسماء ). رجوع به أذربیجان شود.

معنی کلمه اذری در فرهنگ معین

( آذری ) (ذَ ) (ص نسب . ) منسوب به آذر، آتشی .
( ~. )(ص نسب . ) ۱ - اهل آذربایجان . ۲ - نام زبان قدیم سکنة آذربایجان .

معنی کلمه اذری در فرهنگ عمید

( آذری ) ۱. مربوط به آذر.
۲. مربوط به آذربایجان: موسیقی آذری.
۳. از مردم آذربایجان
۴. (اسم ) زبانی از شاخۀ زبان های هندوایرانی که در آذربایجان متداول بود.
۵. (اسم ) زبان ترکی رایج در آذربایجان.
۶. [قدیمی] به رنگ آتش: ز خونی که بُد بهرۀ مادری / بجوشید و شد چهره اش آذری (فردوسی۴: ۱۳۵۶ ).
۷. (حاصل مصدر ) [قدیمی] مانند آتش بودن.

معنی کلمه اذری در فرهنگ فارسی

( آذری ) منسوب به آذربایگان ( آذربایجان ) ۱ - نام زبان قدیم سکنه آذربایجان که یکی از لهجه های ایرانی بوده و اکنون نیز در بعضی قرای آن ایالت و قسمتی از قفقاز به آن تکلم می کنند . ۲ - ترکان عثمانی و بتبع آنان بعضی خاور شناسان [ آذری ] را بلهجه ترکی معمول در آذربایجان اطلاق کرده اند.
( صفت ) ۱ - منسوب به آذربایجان ( آذربایگان ) . ۲ - نام زبان قدیم سکن. آذربایجان
منسوب به آذر شیخ نورالدین حمزه بن عبدالملک بیهقی
منسوب به آذربایجان

جملاتی از کاربرد کلمه اذری

نظر به اینکه ساوه یکی از شهرستان‌های باستانی ایران زمین است لذا آثار باستانی آن در فرهنگ اذری نسبتاً زیاد می‌بوده تا اینکه در حمله مغول و بعد به دست سپاهیان تیمور لنگ اکثر آن‌ها منهدم گردید.
شهرستان ساوه یکی از شهرستان‌های اذری زبان/فارس زبان/کرد زبان استان مرکزی ایران است که مرکز آن شهر ساوه است. این شهرستان از دو بخش به نام‌های مرکزی و نوبران تشکیل شده‌است.
زبان‌ها و گویش‌های گوناگونی در این شهرستان وجود دارد . جمعیت اصلی ساوه به زبان اذری ، شاهسون‌ها و مغان‌ها به ترکی، کرد کلهر به کردی و فارسی، کله کوهیها به فارسی با لهجه شیرازی و سنگسری‌ها با گویش ویژه سنگسری سخن می‌گویند. دیگر گروه‌های مهاجر مانند افغانستانی‌ها یا کردهای عراقی نیز به زبان‌های خود سخن می‌گویند.
در سال ۲۰۰۹ از طرف باشگاه «کسب و کار» یکپارچه خزر عنوان "شرکت مخابراتی برتر سال"به این شرکت اهدا شد. در مارس۲۰۱۰ بکسل برنده جایزه"شرکت در حال رشد سریع"شد. همچنین در سال ۲۰۱۰ نامزد دریافت جایزه "پیشرو در تکنولوژی سال"و"رهبری شرکت‌های مسئولیتهای اجتماعی سال "برای تجارت اذری شد.