ادبیات تعلیمی

معنی کلمه ادبیات تعلیمی در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تعلیم، مصدر باب تفعیل و عربی است به معنای آموزش دادن. در اصطلاح، ادبیات تعلیمی یکی از مهم ترین و قدیمی ترین انواع ادبی است که هدف اصلی آن آموزش است.
این اصطلاح از بدو پیدایش به دو معنای خاص و عام به کار رفته، در گذشته معنای خاص آن بیشتر مورد توجه بوده است اما بعدها معنای عام آن اهمیت فوق العاده ای یافته است:
← معنای خاص
آفرین نامه اثر بوشکور بلخی و کلیله و دمنه منظوم رودکی که بیت هایی پراکنده از آن ها باقی مانده است، از قدیمی ترین نمونه منظومه های تعلیمی است که در زبان فارسی دری به جا مانده است؛ اما، نخستین اثر منظوم و مستقل فارسی در اخلاق، پندنامه انوشیروان است که بدایعی بلخی، معاصر سلطان مسعود، آن را سروده است.
شعرای مشهور
در قرن پنجم، ناصر خسرو با سرودن قصاید طولانی در وعظ و حکمت، و بیان اعتقادات دینی و انتقادهای سخت اجتماعی از مشهورترین شاعران، در قلمرو شعر تعلیمی است.حدیقه الحقیقه نسایی، مخزن الاسرار نظامی، مثنوی مولوی و بوستان سعدی از زیباترین و پرمعناترین اشعار تعلیمی هستند که در آن ها از داستان و حکایت و تمثیل برای بیان مفهوم استفاده شده و به شیوه پند و اندرز غیرمستقیم است.
تحول بعد از مشروطه
...

جملاتی از کاربرد کلمه ادبیات تعلیمی

رادمنش در آلبوم «دلا…» سعی کرده از آموخته‌هایی که در موسیقی سنتی نزد اساتیدی چون علی تجویدی و ... کسب کرده برای اجرای قطعاتی چون «نوبهار» و «کاروان عمر» که در آنها موسیقی سنتی بیشتر حاکم است استفاده کند. رادمنش که همواره سعی داشته ادبیات تعلیمی را در کلامی که برای خوانندگان دیگر می‌سراید مورد توجه قرار دهد در آلبوم «دلا…» نیز توجه به مفاهیم اجتماعی-اخلاقی را در کلام ترانه‌هایش مورد توجه قرار داده‌است. از جمله این قطعات «خواست والدین» است که رادمنش در آن از زبان پدر و مادر از فرزندان می‌خواهد آنها را به خانه سالمندان نبرند.
انواع ادبی فارسی نوعی دسته‌بندی نوین است که پژوهشگران معاصر با توجه به انواع ادبی در جهان برای ادبیات فارسی در نظر گرفته‌اند. این دسته‌بندی شامل ادبیات حماسی، ادبیات غنایی، ادبیات تعلیمی، و ادبیات عرفانی می‌شود.
حکایت‌ها معمولاً طوری نوشته می‌شوند که خواننده به سادگی آن‌ها را درک کند. ادبیاتی را که در حکایت‌ها به کار برده می‌شود، ادبیات تعلیمی می‌نامند.