اجاری

معنی کلمه اجاری در لغت نامه دهخدا

اجاری. [ ] ( اِخ ) نامی که در رستاق سمرقند و صغد و بنونکث به منانیّه [ یعنی به پیروان مانی ] دهند. ( از ابن الندیم ).
اجاری. [ اِ ری ی ] ( ع ص نسبی ) منسوب به اجاره.

معنی کلمه اجاری در فرهنگ عمید

= اجاره ای

معنی کلمه اجاری در فرهنگ فارسی

( صفت ) منسوب به اجاره اجاره یی
نامی که در رستاق سمرقند و صغد و بنونکث به منانیه دهند

جملاتی از کاربرد کلمه اجاری

ثروت سنتوروم بین ۸۸۰ هزار و ۳ میلیون دلار تخمین زده می‌شود، که عمدتاً ناشی از پنج ملک اجاری پیرامون دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا است.
که بر مسکن اجاری طبقهٔ متوسط در بخش‌های بروکلین، نیویورک، کویینز و استیتن آیلند نیویورک متمرکز بود آغاز کرد. یکی از نخستین پروژه‌های ترامپ در تحصیلات دورهٔ کارشناسی‌اش، احیای مجموعهٔ آپارتمانی مصادره شدهٔ سوییفتن ویلج در سینسینتی، اوهایو، اهایو، بود که پدرش در سال ۱۹۶۲ به قیمت ۵٫۷ میلیون دلار خریداری کرده بود. فِرد و دونالد ترامپ درگیر پروژه شدند و با یک سرمایه‌گذاری ۵۰۰ هزار دلاری، نرخ سکونت این مجتمع ۱۲۰۰ واحدی را از ۳۴٪ به ۱۰۰٪ رساندند. ترامپ بر ۱۴۰۰۰ آپارتمان شرکت در بروکلین، کویینز و استتن آیلند نظارت می‌کرد. در سال ۱۹۷۲، سازمان ترامپ سوییفتن ویلج با به بهای ۶٫۷ میلیون دلار فروخت.
بر اساس گزارش بانک مرکزی جمهوری اسلامی، در تیرماه ۱۳۹۷، شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران نسبت به تیرماه پارسال، ۱۳٫۶ درصد رشد داشت. شاخص کرایه مسکن اجاری در کل مناطق شهری ایران در این ماه در مقایسه با ماه مشابه پارسال، با بیش از ۱۱ درصد افزایش به کار خود پایان داد.
روزنامه‌نگاری تحقیقی که در آن روزنامه‌نگاران رفتاری خلاف عرف غیراخلاقی و غیرقانونی افراد، موسسات اجاری و دولتی را مورد تفحص قرار می‌دهند و آن را فاش می‌سازند، می‌تواند پیچیده، زمان بر و پرهزینه باشد؛ چرا که گروه‌هایی از روزنامه‌نگاران ، ماه‌ها تحقیق و تفحص، مصاحبه‌های گوناگون (اغلب مصاحبه‌های تکراری) با افراد بی‌شمار، مسافرتهای دور و دراز، رایانه جهت تجزیه و تحلیل پایگاه داده‌های اسناد مردمی، یا استفاده از کارکنان حقوقی شرکت به منظور ایمن نگه داشتن اسناد با توجه به قانون آزادی اطلاعات، از جمله مواردی است که در روزنامه‌نگاری تحقیقی لازم است.