اجاره نامه

معنی کلمه اجاره نامه در لغت نامه دهخدا

اجاره نامه. [ اِ رَ / رِ م َ / م ِ ] ( اِ مرکب ) اجاره نامچه.

معنی کلمه اجاره نامه در فرهنگ عمید

سندی که در آن حدود، شرایط، و اجاره بها نوشته می شود.

معنی کلمه اجاره نامه در فرهنگ فارسی

( اسم ) چک و سند و قبال. اجار. ملکی یا کالایی اجاره نامه .

معنی کلمه اجاره نامه در فرهنگستان زبان و ادب

[حمل ونقل دریایی] ← اجاره نامۀ کشتی

جملاتی از کاربرد کلمه اجاره نامه

این پایگاه طبق قرارداد بین آمریکا و کوبا، از سال ۱۹۰۳ در اجاره نیروی دریایی آمریکا بوده و اگرچه پس از انقلاب کوبا در دهه ۱۹۵۰، دولت آن کشور خواستار لغو این اجاره نامه شد، اما آمریکا با این درخواست موافقت نکرده و هرساله چک مبلغ اجاره را برای دولت کوبا می‌فرستد و دولت کوبا هم از نقد کردن آن خودداری می‌کند.
هنگ کنگ از سال ۱۸۴۱ به جز چهار سال اشغال ژاپن از سال ۱۹۴۱ تا ۱۹۴۵ مستعمره امپراتوری بریتانیا بود، پس از جنگ نخست تریاک، قلمرو آن در دو نوبت گسترش یافت. در سال ۱۸۶۰ با اضافه شدن شبه جزیره کاولون و جزیره سنگ‌شکن‌ها، و دوباره در سال ۱۸۹۸ زمانی که بریتانیا یک اجاره نامه ۹۹ ساله برای مناطق جدید دریافت کرد. تاریخ واگذاری در سال ۱۹۹۷ پایان این اجاره‌نامه بود. اعلامیه مشترک چین و بریتانیا در سال ۱۹۸۴ شرایطی را تعیین کرده بود که تحت آن هنگ کنگ به چین منتقل می‌شد و چین نیز موافقت کرده بود که ساختارهای دولتی و اقتصادی موجود را بر اساس اصل «یک کشور، دو سیستم» برای مدت ۵۰ سال حفظ کند. هنگ کنگ اولین منطقه اداری ویژه چین شد. ماکائو پس از واگذاری آن از پرتغال در سال ۱۹۹۹ تحت شرایظ مشابه، منتقل شد.
شواهد، اسناد و مدارک زیادی دال بر مالکیت زنان در نظام زمینداری ایران در دست است. در اسناد اجاره نامه زمین های کشاورزی مربوط به دوره ایلام باستان نام بسیاری از زنان به عنوان مالک زمین قید شده است. همچنین در دوره های ماد، هخامنشی و ساسانیان شواهدی از زمینداری زنان وجود دارد.
نوعی حسابداری مدیریتی است که قصد دارد با ارزیابی هزینه های متغیر هر مرحله از تولید و همچنین هزینه های ثابت مانند هزینه اجاره نامه، کل هزینه تولید یک شرکت را جذب کند.
ایرانیان در سال ۱۸۵۴، زمانی که سلطان در زنگبار بود، شهر را بازپس گرفتند. تحت فشار بریتانیا پس از جنگ ایران و انگلیس در سال ۱۸۵۶، ایران قرارداد اجاره عمان را با شرایط مساعد تمدید کرد. در قرارداد جدید تعیین شد که منطقه استیجاری متعلق به ایالت فارس بوده و پرچم ایران بر فراز بندرعباس به اهتزاز در خواهد آمد. نرخ اجاره نیز افزایش یافت. تحت فشار بریتانیا، قرارداد در سال ۱۸۶۸ تمدید شد، اما با نرخ اجاره بالاتر و برای مدت کوتاه‌تر. دو ماه پس از تمدید، اجاره نامه توسط دولت ایران با استناد به بندی که اجازه فسخ آن را در صورت سرنگونی سلطان عمان می‌داد، لغو شد.
- سند مالکیت یا اجاره نامه رسمی منزل به نام متقاضی یا همسر متقاضی، در صورت مجرد بودن متقاضی، داتشتن سند مالکیت یا اجاره نامه رسمی بنام پدر و مادر نیز قابل قبول است،