مقام ابراهیم.[ م َ م ِ اِ ] ( اِخ ) سنگی است که نشان پای حضرت ابراهیم بر آنجاست. ( مهذب الاسماء ). سنگی است نشان قدم ابراهیم علیه السلام بر وی. ( ترجمان القرآن ). گویند سنگی است در کعبه که نشان پای ابراهیم بر آن است. ( از اقرب الموارد ) : مقام ابراهیم علیه السلام از خانه سوی مشرق است و آن سنگی است که نشان دو قدم ابراهیم علیه السلام بر آنجاست و آن را در سنگی دیگر نهاده است و غلاف چهارسو کرده که به بالای مردی باشد از چوب ،به عمل هرچه نیکوتر و طبلهای نقره بر او زده... و میان مقام و خانه سی ارش است. ( سفرنامه ناصرخسرو ). گفت نی گفتمش چو گشتی تو مطلع بر مقام ابراهیم.ناصرخسرو.حجرالاسود را به بیرون خانه کعبه در رکن عراقی نشاند بر بلندی کم ازقامتی تا دست در آن توان مالید و آن رکن مایل شرقی است و مقام ابراهیم و زمزم نزدیک اوست. ( نزهةالقلوب چ لیدن ج 3 ص 5 ). و رجوع به ترکیب «مقام ابراهیم » ذیل مقام شود.
معنی کلمه مقام ابراهیم در فرهنگ فارسی
سنگی است که نشان پای حضرت ابراهیم بر آنجاست .
معنی کلمه مقام ابراهیم در دانشنامه آزاد فارسی
سنگی که ابراهیم (ع) هنگام ساختن کعبه، بر آن قدم نهاده است و مقام معروفی در مسجدالحرام. در قرآن دوبار (بقره، ۱۲۵؛ آل عمران، ۹۷) از آن نام برده شده است. روی این سنگ سخت جای پای انسان که گفته می شود همان جای پای ابراهیم (ع) است، نقش بسته است. این سنگ هم اکنون در قبه ای کوچک روبه روی دیوار شمال غربی کعبه نگهداری می شود و روایات فراوان حاکی از آن است که سنگ اصلی که ابراهیم (ع) بر روی آن می ایستاده تا دیوار کعبه را بالا ببرد، در همین مکانی که فعلاً مقام خوانده می شود، دفن شده است. فقهای شیعه دو رکعت نماز طواف را در هنگام به جای آوردن حج در مقام ابراهیم واجب دانسته اند. برخی سمت شرقی کعبه را مقام ابراهیم دانسته اند و برخی دیگر همۀ حرم یا همۀ مسجد را مقام ابراهیم گویند.
معنی کلمه مقام ابراهیم در دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] از نقاط مقدس مسجد الحرام، مقام ابراهیم است. این مقام، یکی از شعائر الهی خوانده می شود و خداوند درباره آن فرموده است: «وَ اتَّخِذُوا مِنْ مَقامِ إِبْراهِیمَ مُصَلًّی» . تاریخچه مقام ابراهیم این مکان مربوط به زمانی است که حضرت ابراهیم(علیه السلام) دیوارهای کعبه را بالا می برد؛ آن گاه که دیوار بالا رفت، به حدی که دست بدان نمی رسید، سنگی آوردند و ابراهیم(علیه السلام) بر روی آن ایستاد و سنگ ها را از دست حضرت اسماعیل(علیه السلام) گرفت و دیوار کعبه را بالا برد. در روایات دیگری آمده است که ابراهیم(علیه السلام) بر روی این سنگ ایستاد و مردم را به حج فرا خواند. بر روی این سنگ، اثر پای ابراهیم(علیه السلام) مشخص است امااثری ازانگشتان آن حضرت نیست. خصوصیات مقام ابراهیم این سنگ به شکل تقریبیِ مربع با طول و عرض چهل سانتی متر و ارتفاع تقریبی پنجاه سانتی متر است. رنگ آن، رنگی میانه زرد و قرمزی متمایل به سفید است. از زمان مهدی عباسی بدین سو، این سنگ با طلا پوشانده شد و در محفظه ای قرار گرفت تا صدمه ای نبیند. در گذشته، بر روی این محل، بنایی بزرگ از آجر و سنگ و چوب بنا شده بود که اطراف آن را با آیات قرآن مزیّن کرده بودند. از آن جا که این قبّه قسمتی از مسجد را به خود اختصاص داده و از فضای مطاف کاسته بود، به تدریج از انتقال آن به محلی دیگر در مسجد الحرام سخن به میان آمد. محل مقام ابراهیم ... [ویکی شیعه] مَقام ابراهیم سنگی کنار کعبه، که نشان پای حضرت ابراهیم(ع) بر آن نقش بسته است. قرآن این مقام را از آیات و نشانه های روشن خداوند بر روی زمین شمرده و مسلمانان را به نماز در این جایگاه دعوت می کند. این سنگ هم اکنون در استوانه ای طلایی رنگ، در فاصله ۱۳ متری خانه خدا قرار دارد. در دیدگاه شیعه، مکان اصلی مقام ابراهیم چسبیده به کعبه است. طواف واجب در محدوده بین کعبه و مقام ابراهیم انجام گرفته و نماز طواف پشت آن خوانده می شود. در دو آیه از قرآن کریم به مقام ابراهیم اشاره شده است و آن را از نشانه های آشکار خداوند بر روی زمین دانسته و مسلمانان را دعوت به نماز در این جایگاه می کند: [ویکی اهل البیت] در اصل، سنگی بوده که حضرت ابراهیم علیه السلام در هنگام ساختن کعبه روی آن می ایستاد. بعدها کنار این سنگ مصلای کوچکی ساخته شد که مردم بعد از طواف، در آنجا دو رکعت نماز می خواندند. این مصلا در عملیات توسعه مسجدالحرام خراب شد و محل نماز به شرق مصلای قبلی منتقل شد که روبروی چاه زمزم از سمت شمال واقع است. بر روی آن سنگ شیشه ای بلوری گذاشته اند که از پشت آن جای پاهای ابراهیم که بر سنگ نقش بسته است، دیده می شود. محمد محمدحسن شرّاب ، ترجمه حمیدرضا شیخی؛ فرهنگ اعلام جغرافیایی، تاریخی در حدیث و سیره نبوی. [ویکی فقه] مقام ابراهیم (قرآن). مقام ابراهیم علیه السلام در کنار خانه کعبه قرار دارد . ایشان هنگام ساخت خانه کعبه روی تخته سنگی ایستادند و ردپایشان بر سنگ ماند. مقام ابراهیم در کنار کعبه، دارای قدمت تاریخی و اثری باستانی است.و اذ جعلنا البیت مثابة للناس و امنا و اتخذوا من مقام ابرهیم مصلی... و (یاد کنید) هنگامی که ما این خانه (کعبه) را برای همه مردم محل گردهمایی و جایگاه امن قرار دادیم ، و (فرمان دادیم :) از مقام ابراهیم جایگاهی برای نماز انتخاب کنید . فیه ءایت بینت مقام ابرهیم...در آن نشانه هایی روشن (از ربوبیّت و لطف و رحمت خدا و از جمله) مقام ابراهیم است.
جملاتی از کاربرد کلمه مقام ابراهیم
آن که تمییز کرد دو گرده دریغ داشت و آن که تمییز نکرد طیلسان نبوت بساط کافری گردانید؛ از آنچه مقام ابراهیم سخاوت بود و از آنِ پیغمبر جود، علیهما السّلام. و نیکوترین مذهب اندر این آن است که گفتهاند که: «جود متابعت خاطر اول بود و اگر خاطر ثانی مر اول را غلبه کند علامت بخل باشد.» و اهل تحصیل مر آن را بزرگ داشتهاند؛ که لامحاله خاطر اول از حق باشد.
دیواری است نیم دایره به ارتفاع ۱۳۱ سانتیمتر و عرض ۱٫۵ متر که به دیوار قسمت شمال غربی کعبه وصل نیست. جنس حطیم سنگ مرمر سفید است. برخی نیز مساحت میان حجر الاسود و زمزم و مقام ابراهیم و قسمتی از حجر اسماعیل را «حطیم» میگویند. از مکانهای محترم در مسجد الحرام است و مردم در این قسمت برای دعا جمع میشوند. این که آیا حطیم تنها همان محدوده کنار حجر الاسود و باب کعبه را شامل میشود یا وسعت بیشتری دارد، اختلاف است. در روایتی از جعفر صادق، تنها همین موضع را حطیم مینامند. چنانکه شیخ صدوق نیز آوردهاست که حطیم فاصله میان در کعبه و حجر الاسود را گویند، جایی که خداوند توبه آدم را پذیرفت.
از دیگر منسوجات مقدس تولید شده در این کارگاه، میتوان به پرده سیتارا برای منبر مسجد النبی و درب ورودی کعبه و همینطور کیسه ابریشمی برای کلید کعبه اشاره کرد. مقام ابراهیم، سنگ مربع کوچکی در نزدیکی کعبه است که بر اساس روایات اسلامی، رد پای ابراهیم بر آن است. این سنگ در گذشته در بنایی به نام «مقصورات ابراهیم» قرار داشت. تا سال ۱۹۴۰ میلادی، پوشش مقام ابراهیم و پارچه مقصورات ابراهیم مرتباً توسط دارالکسوه جایگزین میشد.
براساس برخی گفتهها مقام ابراهیم تا فتح مکه به دیوار کعبه چسبیده بود و پس از فتح، محمد آن را از دیوار درآورد و کنار کعبه، نزدیک در نصب کرد. زمانی که آیه «وَ اتَّخِذُوا مِن مَقامِ إِبراهیمَ مُصَلًی» را گفت، دستور داد تا مقام را جایی که اکنون قرار گرفته انتقال دهند.
دعای مجیر از محمد روایت شده و گفته میشود هنگامی که در مقام ابراهیم مشغول نماز بود جبرئیل آن را برای او آورد. ابراهیم کفعمی در البلد الامین و «مصباح» و شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان به این دعا اشاره کردهاند.
فِیهِ آیاتٌ بَیِّناتٌ در آن خانه نشانهای روشن است که آن حقّ است و حقیقت، یکی از آن نشانها مقام ابراهیم است، از روی ظاهر اثر قدم ابراهیم (ع) است بر سنگ خاره که روزی بوفاء مخلوقی، آن قدم برداشت، لا جرم ربّ العالمین اثر آن قدم قبله جهانیان ساخت. اشارتی عظیمست کسی را که یک قدم بوفاء حق از بهر حق بردارد و چه عجب اگر باطن وی قبله نظر حق شود! امّا از روی باطن، گفتهاند: مقام ابراهیم ایستادنگاه اوست در خلّت، و آنکه قدم وی در راه خلّت چنان درست آمد که هر چه داشت همه درباخت، هم کلّ و هم جزء و هم غیر. کلّ نفس اوست، جزء فرزند او، غیر مال او، نفس بغیر آن داد، و فرزند بقربان داد، و مال بمهمان داد.
گرم خبر نکند از مقام ابراهیم دلیل را شتر وکعبه را حجر دانم
وَ اتَّخِذُوا مِنْ مَقامِ إِبْراهِیمَ مُصَلًّی و گفتهاند مقام ابراهیم آن سنگ معروفست که ابراهیم قدم بر آن نهاد و آنچه گفت نماز گاه سازید یعنی دو رکعت نماز سنت خلف المقام بجای آرید آن گه که حج میکنید.
جرثقیل در قسمت شرقی در مقام ابراهیم سقوط کرد.
نماز طواف نساء نیز پشت مقام ابراهیم خوانده میشود.
گفت: «چون سنگ انداختی هرچه با تو صحبت کرد از معانی نفسانی همه بینداختی؟» گفتا: «نه.» گفت: «پس هنوز سنگ نینداختی و حج نکردی بازگرد و بدین صورت حجی بکن تا به مقام ابراهیم برسی.»