معنی کلمه فویل در دانشنامه عمومی
فویل (مکانیک سیالات). فویل یک جسم جامد است که اگر با زاویه حمله مناسب در یک سیال متحرک قرار گیرد، بخاطر نوع هندسه اش باعث می شود، نیروی بالابر ( نیروی ایجاد شده عمود بر جریان سیال ) به طور قابل ملاحظه ای بزرگتر از درگ ( نیروی ایجاد شده موازی با جریان سیال ) شود. اگر سیال گاز باشد، فویل را ایرفویل یا آئیروفویل ( airfoil ) و اگر سیال آب باشد، فویل را هیدروفویل ( hydrofoil ) می نامند.
یک فویل در درجه اول به دلیل شکل و زاویه حمله خود باعث بالا رفتن می شود. هنگامی که فویل در یک زاویه مناسب جهت گیری می کند، سیال روبرو را منحرف می کند و در نتیجه نیرویی در جهت مخالف به فویل وارد می کند. این نیرو را می توان به دو بخش تقسیم کرد: نیروی بالابر و نیروی پسار ( درگ ) .
با انحراف سیال در مجاورت فویل خطوط منحنی شکل ایجاد می شود که فشار کمتر در یک طرف و فشار بیشتر در طرف دیگر فویل را به همراه خواهد داشت. این اختلاف فشار و اختلاف سرعت، از طریق اصل برنولی قابل توضیح است، میدان های تشکیل شده در اطراف فویل باعث می شوند که سرعت یک سطح از فویل با سرعت سیال در سطح دیگری از فویل با یکدیگر تفاوت داشته باشند.
توصیف دقیق تری از میدان جریان توسط معادلات ساده شده ناویر - استوکس ارائه شده، که برای سیال تراکم ناپذیر قابل استفاده است. تاثیرات تراکم پذیری هوا در دماهای پایین قابل صرف نظر است. این معادلات ساده شده در ایرفویل ها در محدودهء جریان هوایی کمتر از سرعت صوت ( تا حدود 0. 3 ماخ ) قابل استفاده می باشد. در هیدروفویل ها درسرعت های بالا، از مرتبه 50 گره ( 26 متر بر ثانیه ) از سطح آب تا فویل ممکن است رخ دهد.
فویل ها انواع مختلفی دارند از جمله ساده ترین آنها صفحه تخت است. هنگامی که صفحه در یک زاویه ( زاویه حمله ) نسبت به جریان قرار می گیرد، سیال عبوری که در حال عبور از روی و زیر آن است را منحرف می کند و این انحراف منجر به تولید نیروی بالابر روی صفحه می شود. همزمان با تشکیل نیروی بالابر مقدار زیادی نیروی پسار یا همان درگ نیز ایجاد می شود. یکی از مهم ترین اصول طراحی فویل ها طراحی آن به گونه ای است که نیروی پسار ( درگ ) را به حداقل میزان ممکن برساند، چراکه یک صفحه صاف نیز میتواند نیروی بالابر را بالقوه ایجاد کند.
بهترین نمونه را می توان در طراحی سکان هواپیما یا قایق مشاهده کرد. در طراحی این سازه سعی می شود نیروی درگ را در موقعیت خثنی وسیله نقلیه مد نظر تا حدالامکان کاهش داد. در تمامی فویل ها، چه آنهایی که در طبیعت وجود دارند و چه آنهایی که ساخته دست بشر هستند، باعث می شوند تا نیروی درگ، شرایط واماندگی و جدایش جریان در موقعیت های مختلف قابل کنترل شوند.