فولادسازی
معنی کلمه فولادسازی در لغت نامه دهخدا

فولادسازی

معنی کلمه فولادسازی در لغت نامه دهخدا

فولادسازی. ( حامص مرکب ) عمل ساختن فولاد. || ( اِمرکب ) محل ساختن آلات فولادین. ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه فولادسازی در فرهنگ فارسی

۱ - عمل ساختن فولاد ۲ - ساختن آلات فولادین ۳ - محل ساختن آلات فولادین .

معنی کلمه فولادسازی در دانشنامه عمومی

فولادسازی ( به انگلیسی: Steelmaking ) فرایند ساخت فولاد از سنگ آهن یا از قراضه است. در فولادسازی، ناخالصی هایی از قبیل نیتروژن، سیلیکون، فسفر، گوگرد و کربن اضافی ( که مهم ترین ناخالصی است ) از منبع آهن حذف می شوند و عناصر آلیاژی مانند منگنز، نیکل، کروم، کربن و وانادیم برای تولید درجه های مختلف فولاد به آن افزوده می شوند. محدود کردن گازهایی مانند نیتروژن و هیدروژن و ناخالصی ها ( که به آن "inclusion" می گویند ) در داخل فولاد مذاب، اهمیت بالایی در کیفیت محصولات ریخته شده دارد.
فولادسازی از بیش از هزار سال پیش وجود داشته است، اما این صنعت در آن زمان تجاری سازی در مقیاس عمده نگردیده بود. یک فرایند باستانی فولادسازی، استفاده از بوته آهنگری و ذوب آهن پر کربن به وسیله سوزاندن زغال سنگ در بوته آهنگری می باشد. این روند تا اواسط سده ۱۹ ادامه یافت تا این که فرایند بسمر و فرایند زیمنس - مارتین فولادسازی را به یک صنعت عظیم تبدیل نمودند. امروزه دو روش اصلی برای فولادسازی مورد استفاده قرار می گیرد: فولادسازی به روش اکسیژن قلیایی که آهن خام مذاب صادره از کوره بلند و همچنین قراضه های آهن ورودی های این نوع کوره فولادسازی می باشند و همچنین فولادسازی به روش کوره قوس الکتریکی که قراضه آهن و آهن اسفنجی مواد اولیه این روش هستند. در فولادسازی به روش اکسیژن قلیایی، گرمای لازم برای ذوب مواد اولیه از انرژی حاصله از فرایندهای حرارت زایی که در اثر سوختن رخ می دهد به وجود می آید، در حالی که در روش کوره قوس الکتریک، انرژی الکتریکی برای ذوب قراضه آهن یا آهن اسفنجی استفاده می شود. در سال های اخیر با افزودن تعدادی از فرایندهای شیمیایی به روش کوره قوس الکتریکی، این روش شباهت هایی با روش اکسیژن قلیایی پیدا کرده است.
فولادسازی نقشی حیاتی در توسعه فناوری های مختلف در دوران باستان، قرون وسطی و دوران مدرن داشته است. فرایندهای اولیه فولادسازی در دوران کهن در کشورهای هند، چین، ایران و یونان باستان شکل گرفت ولی فولادسازی باستانی با سقوط امپراتوری روم باستان در قرن پنجم پیش از میلاد مسیح از بین رفت.
آهن ریخته گری فلزی سخت و شکننده می باشد که شکل دهی آن دشوار است، در حالی که فولاد فلزی نرم و نسبتاً شکل پذیر است. در بازهٔ بزرگی از تاریخ، فولاد در مقادیر اندک تولید می شد. با اختراع و بهره برداری فرایند بسمر در قرن نوزدهم توسعه فناوری های مرتبط نظیر فناوری تزریق و فناوری کنترل فرایند، تولید انبوه فولاد به بخش بزرگ اقتصاد جهانی تبدیل شد و همچنین نقشی کلیدی در توسعه فناوری های مدرن ایفا نمود. اولین ابزار فولادسازی مورد استفاده جهت تولید انبوه فولاد کوره آهن خالص ( به انگلیسی: Bloomery ) بود.
معنی کلمه فولادسازی در فرهنگ فارسی

جملاتی از کاربرد کلمه فولادسازی

بلژیک اولین کشور اروپایی اقلیمی بود که در اوایل دهه ۱۸۰۰ دستخوش انقلاب صنعتی شد. شهرهای لیژ و شارلوآ به سرعت در صنایع معدن و فولادسازی توسعه یافتند و در اوایل قرن بیستم کاملآ شکوفا شدند. با این حال، در دهه ۱۸۴۰ صنعت پارچه بافی فلاندرز به بحران شدیدی دچار شد و فلاندر از این جهت دچار قحطی شد. بعد از جنگ جهانی دوم، شهرهای خنت و آنتورپ توسعه سریع صنایع شیمی و پتروشیمی را تجربه نمودند. بحران‌های نفت ۱۹۷۳ و بحران نفت ۱۹۷۹ اقتصاد را به سمت ترقی طولانی مدت پیش برد. صنعت فولادسازی بلژیک تا کنون رکودهای اقتصادی زیادی را تجربه نموده‌است. این مسئله مانع از توسعه اقتصادی والونی شده‌است.
جستجوی بلبل روش مطمئنی برای طرح سیستم کار گذاشته و بهینه‌سازی طرح از جمله مناسب‌ترین طرح ساختارهای فولادسازی است. مطالعات جدیدتر نشان می‌دهد که جستجوی بلبل می‌تواند در الگوریتم‌های دیگر در استفاده‌های نورد سازی، ساخت برنامه زمان‌بندی و موارد دیگر اجرا شود. یک استفاده جالب از جستجوی بلبل حل مسایل محدوده ارزش است.
شاهنشاهی ایران در دهه ۱۹۷۰ میلادی و به دستور محمدرضا پهلوی، پادشاه وقت ایران با تزریق ۴۰۰ میلیون دلار، کارخانجات فولادسازی «کروپ» را از ورشکستگی حتمی نجات داد و به این ترتیب دولت ایران صاحب ۲۴٫۹ درصد سهام شرکت «کروپ» شد.
ریشه‌های تاسیس شرکت جی‌پی مورگان، به راه‌اندازی شرکت مشارکتی درکسل مورگان اند کو. در سال ۱۸۹۵ بازمی‌گردد. این شرکت بعدها به جی. پی. مورگان اند کو. تغییر نام داد. آغاز فعالیت‌های این شرکت در حوزه سرمایه‌گذاری صنعتی به سال ۱۹۰۱ باز می‌گردد، که جی‌پی مورگان بنیان‌گذار شرکت، با خریداری شرکت فولاد کارنگی، از اندرو کارنگی، بزرگترین شرکت فولادسازی ایالات متحده؛ بنام یو. اس. استیل را بنیان نهاد.
توره آنونزیاتا امروزه یک شهر بندری، مرکز صنعتی و استراحتگاهی کنار دریاست. ماکارونی، مواد شیمیایی و سلاح گرم از جمله تولیدات این شهر است و کارخانه‌های کشتی‌سازی و فولادسازی نیز در آن وجود دارد.
پس از سال ۱۸۹۰، فرایند بسمر به تدریج با فولادسازی بازوپخت جایگزین شد و تا نصف قرن بیستم دیگر استفاده نمی‌شد. فرایند بازوپخت در دهه ۱۸۶۰ در آلمان و فرانسه شکل گرفت. فرایند معمول بازوپخت از آهن خام، سنگ آهن و خرده استفاده می‌کرد و به عنوان فرایند سیمان-مارتین شناخته شد. فرایند آن اجازه کنترل نزدیک‌تر بر ترکیب فولاد را داد؛ همچنین، مقدار قابل توجهی از خرده در مصرف دوباره بلامانع بود. فرایند قورباغه‌گیر برای تولید فولاد آلیاژ با کیفیت بالا تا قرن بیستم اهمیت داشت. تا سال ۱۹۰۰، برای تولید فولاد از کوره قوس الکتریک استفاده شد و تا دهه ۱۹۲۰، هزینه کاهش یافته الکتریسیته اجازه داد که به‌طور عمده فرایند قورباغه‌گیر فقط برای فولادهای ویژه استفاده شود.
بلژیک اولین کشور اروپایی اقلیمی بود که در اوایل دهه ۱۸۰۰ دستخوش انقلاب صنعتی شد. شهرهای لیژ و شارلوا به سرعت در صنایع معدن و فولادسازی توسعه یافتند و در اوایل قرن بیستم کاملاً شکوفا شدند. با این حال، در دهه ۱۸۴۰ صنعت پارچه بافی فلاندرز به بحران شدیدی دچار شد و فلاندر از این جهت دچار قحطی شد. بعد از جنگ جهانی دوم، شهرهای خنت و آنتورپ توسعه سریع صنایع شیمی و پتروشیمی را تجربه نمودند. بحران‌های نفت ۱۹۷۳ و بحران نفت ۱۹۷۹ اقتصاد را به سمت ترقی طولانی مدت پیش برد. صنعت فولادسازی بلژیک تاکنون رکودهای اقتصادی زیادی را تجربه نموده‌است. این مسئله مانع از توسعه اقتصادی والونی شده‌است.
همچنین دو کارخانهٔ فولادسازی دیگر در تربت حیدریه دارای مجوز هستند که به دلایل مختلف از جمله عدم گشایش اعتبار و همچنین نیاز به منابع زیاد آب، کار احداث آن‌ها پیشرفت بسیار ناچیزی داشته‌است. از این رو عملیات انتقال آب از دریای عمان به منطقه خراسان رضوی یکی از طرح‌های عظیم دیگری است که از سال ۱۳۹۹ شروع شده تا جهت استفاده در صنایع بزرگ منطقه از جمله کارخانجات فولادسازی تربت حیدریه و معادن سنگان خواف به کار گرفته شود.
در سال ۱۹۱۵ این شرکت اقدام به راه‌اندازی یک کارخانه فولادسازی در شهر نیوکاسل، نیو ساوت ولز نمود. سپس دفتر مرکزی خود را از بروکن هیل، به نیوکاسل منتقل کرد و در عمل تمرکز خود را بر تولید فولاد گذاشت.
انجمن جهانی فولاد فعالیت خود را از سال ۱۹۶۷ آغاز نمود و هم‌اکنون شرکت‌های عضو این انجمن بالغ بر ۸۵٪ درصد از ظرفیت تولید جهانی فولاد را در اختیار دارند. مرکز انجمن جهانی فولاد در شهر بروکسل، بلژیک قرار دارد. هم‌اکنون بیش از ۱۵۰ شرکت فولادسازی از سراسر جهان عضو این انجمن می‌باشند، که شرط نخست برای عضویت در این انجمن، در اختیار داشتن ۲ میلیون تن در سال ظرفیت تولید می‌باشد. انجمن جهانی فولاد هر ساله بزرگترین شرکت‌های فولاد جهان را بر پایه میزان تولید، رتبه‌بندی می‌نماید.