نیار

نیار

معنی کلمه نیار در لغت نامه دهخدا

نیار. ( ع اِ ) ج ِ نار. رجوع به نار شود.
نیار. ( اِخ ) دهی است از دهستان کلخوران بخش مرکزی شهرستان اردبیل. در 4 هزارگزی اردبیل و 4 هزارگزی جاده اردبیل به تبریز، در جلگه معتدل هوایی واقع است و 2042 تن سکنه دارد. آبش از رودخانه ، محصولش غلات و حبوبات ، شغل اهالی زراعت و گله داری است. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 4 ).

معنی کلمه نیار در فرهنگ فارسی

ده دهستان کلخوزان بخش مرکزی شهرستان اردبیل استان سوم . در ۴ کیلومتری خاور اردبیل . جلگه معتدل ۲٠۴۲ تن سکنه دارد .
دهی است از دهستان کلخوران بخش مرکزی شهرستان اردبیل در ۴ هزار گزی اردبیل و ۴ هزار گزی جاده اردبیل به تبریز در جلگه معتدل هوائی واقع است و آبش از رودخانه محصولش غلات و حبوبات شغل اهالی زراعت و گله داری است ٠

معنی کلمه نیار در دانشنامه عمومی

نیار (زیرکوه). نیار روستایی در دهستان بهناباد بخش شاسکوه شهرستان زیرکوه استان خراسان جنوبی ایران است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۰ جمعیت این روستا ۱۰۸ نفر ( در ۳۱ خانوار ) بوده است.

جملاتی از کاربرد کلمه نیار

از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته است می‌توان به شب و روز، نینوتچکا، آوای برنادت، داستان گلن میلر، بودن یا نبودن، هودینی، شبی در اپرا، رفیق ایکس، نشان عقاب، والس بزرگ، یک روز در مسابقه، بازداشتگاه شماره ۱۷، سوئز، کریسمس سفید، هایدی، سیر در عرش، به دلت بد نیار اشاره کرد.
و گفت: که کرامت ناگاه مرد را ازین کار بیرون آرد، چون موی از آرد صوفیان آن کرامت می‌رد کردند آن خود نیار ایذ بر ایام ایشان.
دست خالی زدم یاد نیار گر سرافراز شوی همچو چنار
تپه نیار مربوط به دوره ساسانیان - سده‌های اولیه دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در اردبیل، شهرک نیار نرسیده به شهرک صنعتی فاز دو واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۴۹۳۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
روز بزم تو درم به همه قدر از سبکی در نیار به جوی هیچکس او را به شمار
نقشبند رخت از غایت حیرانی خویش به تمامی مه روی تو نیار است هنوز
اشک تو نیار گل مقصود فغانی پیداست کزین قطره ی خوناب چه خیزد
هر که بدانست خوی او ز حکیمان همره این مار صعب رفت نیار است
تپه نیار چمنی مربوط به دوره اشکانیان است و در شهرستان اردبیل، بخش مرکزی، دهستان شرقی، روستای پیره سحران واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۴۵۱۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
به هر زمین که خلافش بود نیار درست ز هیچ باغ درخت و ز هیچ راغ گیاه
پیامبر اسلام نیز پس از اطلاع از این واقعه، گروهی چهل نفره را به فرماندهی ابوعبید جراح به منطقه اعزام کرد که گروه، بدون درگیری و با غنیمت گرفتن تعدادی شتر در منطقه، بازگشتند. در این واقعه، جمعی از مسلمانان کشته شدند؛ نام‌های آنان عبارتند از: اَبو نائله، حارِث بن أوس، أبو عبس بن جبر، نُعمان بن عصر، مَحیّصَة بن مسعود، حُوَیّصه، أبو بَردَة بن نیار و دو مرد از «مُزَینِه» و مردی از «غَطفان» و همینطور دو مرد مُزنی و مردی غَطفانی.
دره پغمان از سالهای قدیم مسکن مردمان پشه بودند. پشه ها در دره پشه ای پغمان زندگی مینمودند. چون پشه ها قرابت با پراچی ها داشتن مردم پراچی نیز زندگی داشتند. در زمان پادشاهی امیر تیمور قرغه چمتله فاضل بیک نیار بیک و برچی مسکن خوانین ترک شد. درزمان عبدالرحمن خان در دره پغمان صرف برای خانواده سلطنتی تعمیرات اعمارگردید. در زمان حبیب اله خان سرک بین پغمان وغازه شمالی توسط مهندس برکیت عبدالغیاث خان اعمار گردیده عده از مردم شمالی در اطرف دره مسکن گزین شدند. در زمان امان اله خان پغمان برای همه باز شد. مردم پراچی و پشه ای زبان خودرا از دست داده در اثر خویشاوندی با مردم شمالی در آن جامعه ناپدید شدند.
بسی با نیار گفت زاینگونه درد جوابی چو بشنید خاموش کرد
مرحله‌بندی براک در بیماری پارکینسون، از شش مرحله استفاده می‌کند که می‌توان به ابتدایی، میانه و انتهایی تقسیمشان کرد. در مراحل ابتدایی برخی ناتوانی‌ها ایجاد شده و بیماز نیار به مداوای دارویی دارد، پس از آن مراحل بعدی از راه می‌رسد که با ایجاد مشکلات مربوط به مصرف لوودوپا همراه است، و در نهایت مرحله سوم که علائم غیرمرتبط با کمبود دوپامین یا مداوا با لوودوپا ممکن است غالب شوند.
رنو برای اولین بار در ۲۰ نوامبر سال ۱۹۸۵ از این محصول خود رونمایی و آن را به‌طور رسمی در فوریه ۱۹۸۶ وارد بازار کرد. این خودرو بازیگر تازه‌نفس رنو برای مبارزه در این کلاس خودرویی بود که پس از ۸ سال حضور رنو ۱۸ نیار به خون تازه ای در رگ‌های خود داشت. طراحی این خودرو با خودروهای همدوره آن مانند «فورد سیه را» و «اوپل آسکونا» تفاوت زیادی داشت.
ببال ای تخت افریدون نیار ای تاج کیخسرو که این ملک کهن را داد یزدان شهریاری تو