نگرفتن

معنی کلمه نگرفتن در لغت نامه دهخدا

نگرفتن. [ ن َ گ ِ رِ ت َ / ن َ رِ ت َ ] ( مص منفی ) مقابل گرفتن. رجوع به گرفتن شود.

معنی کلمه نگرفتن در فرهنگ فارسی

مقابل گرفتن .

جملاتی از کاربرد کلمه نگرفتن

برای یک جسم در فضا، جابجایی می‌تواند حاصل جمع سه جابجایی در راستای سه محور باشد که به جسم سه درجه آزادی می‌دهد. در حقیقت حرکت کلی یک جسم صلب در فضای سه‌بعدی، حاصل ۳ جابجایی در راستای ۳ محور و ۳ دوران به دور ۳ محور (۶ درجه آزادی) است؛ ولی برای یک ذره، با توجه به در نظر نگرفتن ابعاد آن، دوران معنی نمی‌دهد و ذره تنها ۳ درجه آزادی دارد.
ز دست دل ستان بادت حلال ار زهر بستانی که جام از دوست نگرفتن حرامستی نه می خوردن
میفروشان به خدا عالم درویشی هاست نگرفتن به گرو خرقه پشمینه چرا؟
شیوه آزادگان دادن و نگرفتن است عیب کریمان بود سود و سلم داشتن
برآورد شده تا ۱۲ سال دیگر جمعیت به ۲۶۰ میلیون هم می‌رسد در حالی که این موضوع با در نظر نگرفتن جا و فضای خالی است. جاوه از نظر اقتصاد بسیار مهم است و از ارکان اصلی اقتصاد اندونزی می‌باشد.[نیازمند منبع]
بخشی از گروه ۳ جناح ۵۲ شکاری شامل ستاد آن و اسکادران تقویت‌شده ۹ روز ۱۲ اکتبر سال ۱۹۴۰ از طریق سیلزی راهی ناحیه بخارست در رومانی شد تا در محافظت از میدان‌های نفتی این کشور به عنوان متحد آلمان، مشارکت نماید. اواخر ماه نوامبر دو اسکادران دیگر گروه نیز به این موقعیت فرستاده شدند. با توجه به صورت نگرفتن هیچ حمله‌ای از جانب دشمن به میدان‌های نفتی رومانی، گروه ۳ بیش از هفت ماه را در آرامش تقریباً کامل در ناحیه بخارست مستقر بود. بیشتر اوقات خلبانان این گروه صرف آموزش کاربرد جنگنده‌های ب‌اف ۱۰۹ایی به رومانیایی‌ها می‌شد. تنها مشارکت گروه ۳ در تهاجم به یوگسلاوی در ماه آوریل سال ۱۹۴۱، انتقال بخشی از جنگنده‌های آن جهت پوشش خسارت وارد آمده به دیگر جناح‌ها در جریان درگیری‌ها بود.
بایزید را پرسیدند: نشانه ی عارف چیست؟ گفت: سستی نگرفتن در ذکر حق سبحانه و بیزاری نیافتن در حق وی و انس نگرفتن به غیر او.
اندر این کشور که خادم را ز خائن فرق نیست رشوه نگرفتن عذابست ای مشارالسلطنه
از آن سو پارسایی یا روگردانی از خوشی‌های جهان که پلوتینوس گفته بود در اینجا آن را به بی‌کار زیستن و زن نگرفتن و به گوشه‌ای خزیده تن‌آسانی کردن یا از شهری به شهری رفتن و وِل گردیدن عوض گردانیدند، که همین انگیزه دیگری به تندی پیشرفت صوفی‌گری گردید.
روایت‌های بسیاری از دلایل بی تحرکی مصدق و هواداران او شده است: جدی نگرفتن خطر، ضعف در تصمیم‌گیری به موقع، عدم ارتباط مناسب در سطوح بالا یا فرسودگی توأم با ناامیدی مصدق و یارانش، نمونه‌هایی از این روایات است. به هر روی، ساعاتی پس از ظهر، درگیری بین طرفداران و مخالفان مصدق به اطراف خانه او کشیده شد. عده اندکی از نظامیان وفادار به مصدق با همه توان در برابر یورش جمعیت و نظامیان حامی کودتا مقاومت کردند اما تصرف ساختمان رادیو، پایان واقعی ماجرا بود. در ساعات پایانی روز، مقاومت در اطراف خانه نخست‌وزیر هم شکسته شد، جمعیت خانه مصدق را غارت کردند و او از طریق بام خانه‌اش جان به در برد.
در حالی که مشاغل واقع در مناطق شهری تمایل دارند نسبت به مناطق روستایی دستمزدهای اسمی بالاتری داشته باشند (با در نظر نگرفتن تورم و سطح قیمت)، هزینه زندگی و در دسترس بودن کار نیازمند فن و تخصص با تفاوت‌های منطقه‌ای در درآمد واقعی و خروجی اقتصادی همبستگی دارد. علاوه بر این، مؤلفه فضایی زیرساخت‌های عمومی بر دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی و آموزشی با کیفیت (عناصر کلیدی سرمایه انسانی و بهره‌وری کارگر، که مستقیماً در رفاه اقتصادی اثرگذار است) اثر دارد.
در سال ۹۴ و در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی علی اعطا از حوزه انتخابیه اهواز نامزد نمایندگی مجلس شد و در لیست اولیه اصلاح طلبان قرار گرفت. اما پس از قرار نگرفتن در لیست نهایی، با انتشار بیانیه‌ای در حمایت از لیست امید اهواز، از کاندیداتوری انصراف داد.
یکی از چهل و هفت رونین هوریبه یاسوبه که در هنگام مرگ اربابش آسانو ناگانوری در ادو بود، قبل از تحویل قلعه، به همراه دو ملازم دیگر خاندان آسانو، جهت گفتگو با اُوایشی به قلمروی آکو آمد. هوریبه یاسوبه بر استفاده از شمشیر و کشتن کیرا یوشیناکا اصرار داشت و معتقد بود که انتقام نگرفتن (آدائوچی) موجب خدشه‌دار شدن عزت و آبروی آنان خواهد شد. اما سرانجام تصمیم گرفته شد که طبق دستور شوگون پنجم قلعه آکو را تسلیم کنند. در این مرحله، هنوز راهی برای احیای خاندان آسانو با رهبر قرار دادن آسانو ناگاهیرو، برادر کوچکتر ارباب قبلی وجود داشت و به نظر رسید که ماندن در قلعه و جنگیدن و همچنین جونشی نفعی برای خاندان آسانو ندارد.
کم کن نگارا از جفا هنگام صلح است و صفا دستی به پیمان در وفا با یار نگرفتن که چه
به باریدن ابرهای کرم به نگرفتن طبع اهل همم
جنبش روزنامه‌نگاری اجتماعی تلاشی است برای در نظر نگرفتن این باور که روزنامه‌نگاران و مخاطبان آن‌ها در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی تنها بیننده هستند. در این جایگاه، جنبش روزنامه‌نگاری اجتماعی تلاش می‌کند که خواننده‌ها و اعضای جامعه را به عنوان فعالان و شرکت‌کنندگان، تربیت کند. با یک دنبال کردن کوچک اما منسجم، روزنامه‌نگاری اجتماعی بیشتر به یک فلسفه تبدیل شده‌است تا اینکه یک فعالیت باشد.
انتشارات روشنگران و مطالعات زنان در اعتراض به مجوز نگرفتن کتاب‌های این انتشارات، از سال ۱۳۹۱ در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شرکت نمی‌کند.
ز ساقی، جام می نگرفتن زاهد هلاکم کرد به دست من اگر می داد، آن را پاک می‌خوردم!